Online communities ook steeds populairder onder kinderen

8 januari 2008, 05:43

Dat online communities als Hyves en Myspace in Nederland enorm populair zijn onder jongeren en jong volwassenen is niemand onbekend. Hyves heeft onlangs de magische grens van 5 miljoen gebruikers bereikt en Myspace heeft in Nederland meer dan 500.000 gebruikers. De meest actieve gebruikers vallen in de doelgroep tussen de 15 en 30 jaar. Betekent dit dat de jongste internetdoelgroep niets ziet in dit soort online communities? Integendeel, deze doelgroep is juist zeer actief op het gebied van online communities alleen op een ander niveau.

Waar bij Hyves de gebruikers zich voornamelijk aanmelden om in contact te komen met oude en huidige bekende ligt dit bij de doelgroep 8 t/m 15 anders. Deze willen juist in contact komen met nieuwe mensen (ook omdat oude bekenden bij deze doelgroep niet relevant zijn). Kinderen komen rond de 6 jaar voor het eerst in contact met internet. Vanaf een jaar of 8 beginnen ze zich wat serieuzer te interesseren in de mogelijkheden die het internet biedt. Hierbij komt de focus van de doelgroep van 8 t/m 15 jaar steeds meer te liggen op het zelf creëren. Kinderen willen hun eigen plekje op internet inrichten.

Dit laatste is precies waar online communities als Zikle.nl en Kindertent.nl op inspelen. Bij deze sites staat het zelf ontwikkelen en communiceren met andere gebruikers centraal. Kindertent.nl heeft een maandelijks bereik van meer dan 500.000 unieke bezoekers in de leeftijd van 8 t/m 15 jaar. Nieuwkomer Zikle.nl doet het met een maandelijks uniek bereik van 240.000 ook zeker niet verkeerd.

Wat maakt deze sites nou zo interessant voor deze jonge doelgroep internet gebruikers. Bezoekers van Kindertent en Zikle kunnen met een gebruiksvriendelijk systeem geheel naar wens hun eigen site inrichten en promoten onder de bezoekers. Simpel, overzichtelijk en gratis. Met name dit laatst is wat de populariteit van dit soort sites enorm doet stijgen onder kinderen.

Deze online kindercommunities bieden voor adverteerders een legio aan mogelijkheden deze doelgroep te bereiken. Het zijn voor de gebruikers vertrouwde omgevingen waar adverteerders goed op in kunnen spelen. Dit soort platforms zijn met name geschikt voor het creëren van buzz onder een grote doelgroep. Door bijvoorbeeld contentintegratie wordt de doelgroep in eigen vertrouwde omgeving bereikt zonder dat dit direct als commercieel beschouwd wordt. Zodra iets opgepikt wordt is de kans groot dat hierover gediscussieerd wordt in de fora. Kindertent heeft naar eigen zeggen inmiddels 8,5 miljoen berichten in het forum staan.

De vraag van adverteerders om op een meer creatieve wijze met de doelgroep te communiceren wordt steeds groter. Dit soort online kindercommunities zijn een goed middel om deze jonge doelgroep in hun eigen vertrouwde omgeving te bereiken en tegelijkertijd bij het merk te betrekken.

David Robustelli, Jongenlui creative digital marketing

5 Reacties

    Michel Hendriks

    Jammer dat je Sugababes.nl niet noemt, met een maandelijks bereik van ongeveer 1.3 miljoen unieke bezoekers toch ook geen kleintje 😉 Ook al zijn we niet echt een kindersite maar een jongerensite (we richten ons vooral op 13-19), voor ons is het ook allang geen nieuws meer dat waar Hyves zich vooral richt op het vinden van vrienden of oude bekenden, jongeren juist meer geïnteresseerd zijn in het maken van nieuwe vrienden.

    Sterker nog, je ziet heel duidelijk dat in de vroege tienerjaren, de kwantiteit van vriendschappen het belangrijkst is. Zoveel mogelijk ‘vrienden’ maken. Naar mate de jongeren wat ouder worden, wordt de kwaliteit van de vriendschap belangrijker. Ken ik jou eigenlijk wel echt? Wat betekent vrienden zijn voor het beeld dat anderen van mij hebben?

    Wij hebben op dit moment zo’n 10 miljoen forumposts in onze database staan, maar vergis je niet in de kwaliteit daarvan. Op veel jongerenfora is het gemiddelde niveau van een reactie laag, en beperkt het zich in veel gevallen tot een ‘daar weet ik niks van’ of ‘ja, vind ik ook’. Dat neemt overigens niet weg dat er ook heel veel zinnige en opvallende dingen worden besproken.


    8 januari 2008 om 09:00
    David Robustelli

    @ Michel, ik heb in het artikel een onderscheid gemaakt tussen twee doelgroepen. De doelgroep van Sugababes valt hier precies tussenin. Verder heb ik gekeken naar het verschil in gebruik van online communities tussen kids en jongeren/young adults. Waar ik met mijn artikel de aandacht op wil vestigen is dat kinderen de online communities voornamelijk gebruiken om een eigen plekje te creëren op het net en op de manier hoe adverteerders hier op in kunnen spelen.

    Naast het zelf creëren worden de communities ook gebruikt voor het maken van nieuwe “vrienden”. Deze vriendschappen blijven overigens vrij oppervlakkig aangezien het in de meeste gevallen puur om online vriendschappen gaat. Deze vriendschappen ontstaan voornamelijk door raakvlakken en overeenkomsten die de gebruikers met elkaar hebben in de fora. Wat betreft de kwaliteit van de reacties in de fora is dit weer verschillend per onderwerp. Wat ik wil zeggen is dat gezien de grote mate van gebruik van de fora dit in combinatie met de overige mogelijkheden van de communities een goed middel is om de gebruikers op een creatieve en interactieve manier te bereiken en een vorm van buzz teweeg te brengen.


    8 januari 2008 om 11:25
    Michel Hendriks

    @David

    “Deze vriendschappen blijven overigens vrij oppervlakkig aangezien het in de meeste gevallen puur om online vriendschappen gaat.”

    Onderzoek wijst juist het tegendeel uit, maar da’s weer een heel ander onderwerp 🙂

    Ook zijn de fora lang niet de enige, en zeker niet de belangrijkste, factor in het online maken van vrienden. Afhankelijk van iemands leeftijd spelen zaken als leeftijd, regio, en vooral foto’s en de eigen omschrijving op het profiel een zeer belangrijke rol. Het forum is ‘gewoon één van de manieren’ om je uit te drukken.

    Feit blijft in ieder geval dat je gelijk hebt als je zegt dat online communities hele interessante mogelijkheden bieden voor adverteerders. De sitemakers hebben vaak dermate veel ervaring met hun doelgroep dat ze je redelijk goed kunnen vertellen wat wel en niet werkt, jongeren zijn maar al te bereid om hun mening te geven over welk onderwerp dan ook, en als je uiteindelijk tot een echt leuke campagne kunt komen, wordt dat niet gezien als “reclame, he bah” maar bijna als een leuk stukje content.

    @Remco

    Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat sitemakers soms worstelen met het advertentiebeleid, maar da’s op zich ook niet zo raar. Vaak zijn die sites gemaakt door jongeren, en tja, dan begint je site ineens te lopen, word je geconfronteerd met de technische eisen die aan een populaire site gesteld worden (kijk hoe lang Hyves daarmee heeft geworsteld), je kosten stijgen en puur en alleen met Google ads red je het vaak niet, zelfs al accepteer je de reclames van uitzuigers zoals Jamba en Celldorado (want zeker via Google krijg je daar volgens mij niet zoveel voor).

    Het werven van adverteerders is een vak apart, ze komen zeker in deze jonge doelgroep absoluut niet aanwaaien. De budgetten zijn een stuk kleiner dan voor de doelgroep 24 en ouder. En dan komt er zo’n partij als Jamba of Celldorado, en die biedt je een redelijke of zelfs een flinke smak geld… Ik ben blij dat wij zelf altijd nee hebben kunnen zeggen, maar hoe ga je hiermee om als je het geld nodig hebt omdat je er anders misschien wel mee moet stoppen? Dat is en blijft een lastig dilemma, en het zou dan ook alleen maar fijn zijn als partijen als Jamba en Celldorado verboden werd om op deze manier ‘zaken’ te doen.


    8 januari 2008 om 12:03
    Tijmen Crone

    Wij hebben contact gezocht met Google over de reclames voor Jamba en dergelijke, o.a. op aanraden van Remco.

    Zij gaven aan dat het lastig deze er uit te filteren omdat ze vaak via tussenpersonen worden geplaatst.

    Zo snel mogelijk willen we daarom ook van Adsense afstappen en een systeem met adverteerders zoeken dat beter aansluit op onze doelgroep.


    8 januari 2008 om 18:32
    Nathan Sakoetoe

    Het is en blijft een lange zoektocht het zoeken naar ”kindervriendelijke” reclames.


    31 oktober 2010 om 21:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!