Invloed van de digitale revolutie in de fotografie

17 december 2007, 22:03

Omzetontwikkeling fotovakhandel ten opzichte van totale detailhandel

Otto Dekkers, student Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, heeft de HBD Scriptieprijs 2007 gewonnen. Dekkers beschrijft in zijn scriptie (pdf) de invloed van de digitale revolutie in de fotografie op de overlevingskansen voor de Nederlandse fotovakhandel.

Dekkers concludeert in zijn scriptie dat de toekomst voor de gehele fotovakhandel er zorgelijk uitziet. Het aantal ondernemingen en winkels daalt, het marktaandeel daalt en de ontwikkeling blijft achter. Toch zijn er genoeg perspectieven voor individuele fotozaken. Voor de detailhandel als geheel geldt, dat deze verandert van een ‘productherverdeler’ naar ‘vraagvoorziener’: de behoefte van de consument staat steeds meer centraal. Voor ondernemers in de fotovakhandel die hier goed op inspelen zijn er zeker kansen. De factor ‘ondernemersvaardigheden’ is dus doorslaggevend. De ondernemer moet duidelijke keuzes maken als het gaat om assortiment en doelgroep. Een goede presentatie op internet, als aanvullend kanaal, is een must aldus Dekkers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Elja

    Geen schokkende en onverwachte conclusies, lijkt me.

    Komt er op neer dat je als ondernemer gewoon mee moet gaan met je tijd. 🙂

    Zo te zien wel een aardige scriptie om door te nemen. Zal er vanavond eens voor gaan zitten.


    18 december 2007 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!