Wordt affiliatemarketing groter dan search?

5 november 2007, 03:23

Voorbereiding Zanox Academy in Vakzuid AmsterdamAfgelopen vrijdag was ik dagvoorzitter van de tweede Zanox Academy in Amsterdam. Een interessante middag met sprekers als Roger Kenbeek (Zanox), Hugo Dalrymple-Smith (Blinck), Sjoerd van Dijk (Ecreation), Freek de Steenwinkel (KPN), Jurien Groot en Mendel Senf (Zanox) en Gino Goossens (Elmar Reizen). Nu was ik al een tijdje gecharmeerd van affiliatemarketing maar toch werd ik vrijdagmiddag verrast door de enorme beweging die deze tak van online advertising op dit moment doormaakt. Natuurlijk volg ik websites als affiliateblog.nl, affiliatenieuws.nl en affiliateforum.nl en uiteraard schrijven we met enige regelmaat op dit weblog over affiliatemarketing, maar je realiseert je past echt hoe groot affiliatemarketing gaat worden als je tussen de mensen staat die (vaak vanuit zolderkamer gestart) op dit moment ‘het spel’ echt begrijpen en spelen.

Om je een voorbeeld te geven, bij KPN gaat op dit moment het grootste deel van de online advertentiebestedingen naar search en affiliatemarketing (beide ongeveer 15 procent). Alhoewel hij geen harde cijfers noemde, liet de Steenwinkel weten dat zowel de aandelen search als affiliatemarketing het komende jaar flink zullen stijgen. Op basis van de illustratie die de Steenwinkel liet zien, schat ik in dat er volgend jaar al snel 30 procent van het onlinemediabudget van KPN naar affiliatemarketing gaat. Uit de top 100 adverteerders die Nielsen Media jaarlijks publiceert, blijkt dat KPN jaarlijks bijna 5 miljoen euro besteed aan online advertising dus reken maar uit hoeveel budget er alleen bij KPN naar affiliatemarketing gaat. Er van uitgaande dat search op dit moment meer dan de helft van alle online mediabestedingen voor haar rekening neemt (schatting ca. 300 miljoen euro per jaar), mag je dus aannemen dat de komende jaren de bestedingen aan affiliatemarketing zullen exploderen.

Ik ga hier verder geen verslag doen van de overige presentaties, daarvoor moet je de volgende keer zelf maar eens naar één van de bijeenkomsten komen. Wat ik me wel heb voorgenomen is dat er vanuit het IAB Nederland absoluut meer aandacht moet komen voor performanced based marketing en affiliatemarketing in het bijzonder. Ik roep de spelers in de markt dan ook op om contact met me op te nemen om te kijken hoe we dit vorm kunnen geven. Daarnaast heb ik vanaf vandaag alvast een speciale rubriek op dit weblog gestart waar je alle berichten over performanced based marketing kunt vinden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

25 Reacties

    jdevalk

    Ik moet zeggen dat ik hetzelfde gevoel had toen ik 2 weken geleden op A4Uexpo was Marco. Het is een tak van business waarin meer mensen rondlopen die ontzettend goed begrijpen hoe het web in elkaar steekt dan dat ik daarvoor door had…

    Na een week op A4Uexpo en een week op SMX in Stockholm, heb ik moeite om te kiezen tussen waar de meeste inhoudelijke goede sprekers en deelnemers rondliepen, en dat had ik van te voren zeker niet gedacht…


    5 november 2007 om 07:37
    Kasper Katje

    Wat ik me wel heb voorgenomen is dat er vanuit het IAB Nederland absoluut meer aandacht moet komen voor performanced based marketing en affiliatemarketing in het bijzonder.

    Dat is mooi om te horen Marco en verder natuurlijk ook leuk om te lezen dat je ervaringen verder ook positief waren.


    5 november 2007 om 07:51
    Stijn Kruijssen

    Het was zeker weer een interessante middag, niet in de laatste plaats door de opkomst van veel grote affiliates. Heb je inmiddels gemaild over IAB. Mijn verwachting is ook dat de budgetten voor 2008 enorm zullen stijgen, vooral omdat steeds meer bedrijven in zullen zien dat (mits goed uitgevoerd) het gaat om sales-budgetten ipv marketing-budgetten.


    5 november 2007 om 08:35
    D&G

    @Stijn Kruijssen

    Wat is volgens jou het verschil tussen Sales-budgetten en Marketing-budgetten?


    5 november 2007 om 08:47
    Paul Schoenmakers

    @D&G

    Dat die vraag naar voren komt geeft des te meer aan dat Affiliate Marketing nog lang niet door iedereen goed begrepen wordt! Niet pesoonlijk op jouw vraag bedoeld overigens hoor, want er bestaat niet zoiets als foute vragen!

    Eigenlijk is het woord Marketing niet helemaal correct bij CPA/CPS afreken modellen. Je betaald als adverteerder namelijk alleen voor een verkoop. Dus het is geen marketing geld wat je daarvoor uitgeeft. Het zijn gewoon verkoop kosten, die vast staan bijv. een x percentage van de verkoopprijs.


    5 november 2007 om 09:01
    Aart Wallet

    De markt moet geprofessionaliseerd worden. Affiliate marketing wordt inmiddels niet meer alleen van zolderkamertjes af gemanaged, maar er zijn tal van bedrijven die zich hier professioneel mee bezig houden.


    5 november 2007 om 09:28
    jdevalk

    Overigens moeten we wel uitkijken voor term vervaging, enkele van de grootste affiliate marketeers die ik ken, verdienen 90% van hun affiliate inkomen via search.

    Daarnaast hebben we bij Onetomarket ook al tijden op CPA gebaseerde afreken modellen met onze klanten voor search marketing.


    5 november 2007 om 09:32
    Niels Welten

    @Marco: wat mij betreft mag je aan de rubriek Performance based marketing ook het recent gepubliceerde artikel toevoegen van Daniel Markus over de toekomst van het afrekenmodel CPA/CPS. Hij haalde in dat artikel een zeer actueel discussiepunt aan.


    5 november 2007 om 09:49
    Alex Timmers

    Het antwoord is Nee.

    De groei van affiliate marketing is grotendeels (zo niet de gehele groei) toe te wijzen aan de groei van Search. Zonder de grote stroom van (be)zoekers via zoekmachines, met name Google, zullen de affiliate netwerken veel minder aantallen te bieden hebben – waardoor de bestedingen aldaar weer terugvallen…


    5 november 2007 om 10:09
    D&G

    @Paul Schoenmakers

    Mijn vraag was misschien een beetje cynisch bedoeld.

    Ik bedoelde meer dat Marketing budget toch ook meegenomen wordt in de verkoopkosten van een produkt.

    Ik werk al meer dan 5 jaar in de Internet Marketing wereld, en heb altijd performance based gewerkt. Affiliate marketing was 5 jaar geleden nog helemaal een ondergeschoven kindje. Nu grote partijen opschuiven naar meer performance based wordt er meer aandacht aan besteed, en dat is goed.

    Ik ben benieuwd naar de kennis die door auteurs hier naar voren wordt geschoven de komende weken. Want tot nu toe wordt ik niet warm van de huidige affiliate campagnes in Nederland.


    5 november 2007 om 10:10
    Stijn Kruijssen

    @ Joost: Met onetomarket komen jullie natuurlijk ook in verhouding meer keyword-marketeers tegen dan ander soortige affiliates.

    @ Alex: Het is duidelijk dat Google in Nederland een belangrijke factor is en dat veel website-bezoek tegenwoordig afkomstig is van zoekmachines. Jij doet echter of die websites geen bestaansrecht hebben zonder Google, maar als dat al zo is.. is het tegendeel natuurlijk ook waar!

    De herkomst van bezoekers doet er verder niet zo heel veel toe (SEARCH is belangrijk, tuurlijk..), het gaat erom dat het affiliate-afrekenmodel werkt & dat site-eigenaren samen met affiliate-netwerken én adverteerders gaan optimaliseren.

    @ D&G: Uiteraard wordt een marketing-budget ook meegenomen in de verkoopkosten van een product, maar het afgelopen jaar hebben wij nog herhaaldelijk te horen gekregen ‘het potje is leeg’ of ‘het budget is op’. Dat kan natuurlijk niet bij affiliate-marketing als je de juiste vergoedingen hanteert.


    5 november 2007 om 10:39
    jdevalk

    Stijn: ik bedoelde internationaal, die kom ik zelf tegen op allerlei andere dingen, maar de top CJ-ers van Europa zijn bijna allemaal search marketeers…


    5 november 2007 om 10:41
    jdevalk

    Correctie: search affiliates 🙂 alhoewel ik denk dat de beste beiden zijn 🙂


    5 november 2007 om 10:42
    Alex Timmers

    @Stijn: Affilliate marketing heeft zeer zeker wel een bestaansrecht alleen ging ik in op de vraagstelling ‘wordt affiliate marketing groter dan search?’. Ik ben van mening dat affiliates bijzonder ervaren zijn in het opzetten/begeleiden/analyseren van performance based campagnes, maar zit de huidige en toekomstige groei met name in de ‘betere’ resultaten via de zoekmachines (lees: inderdaad Google) Wanneer affiliate marketing zich had moeten beperken tot de banners/buttons dan had het bij lange na niet zo’n vlucht genomen.


    5 november 2007 om 11:20
    Kasper Katje

    Alex, hopelijk begrijp je dat er vele vormen naast het plaatsen van een banner of button op een website zijn.

    Ik ben blij met de aandacht die affiliate marketing de laatste tijd krijgt maar zie op het gebied van adverteerders en campagnes juist helemaal niet zo’n explosieve groei en vreemd genoeg zelfs weer een lichte toename van CPC campagnes via de diverse netwerken.

    Wie heeft er cijfers waarvan de groei sinds 2000 is af te lezen?


    5 november 2007 om 11:51
    Stijn Kruijssen

    @ Kasper.. ik zie het zo: tradtionele partijen gaan steeds meer naar CPA kijken, maar affiliatepartij steeds meer naar CPC (en soms CPM). Resultaat zal zijn dat het ergens in het midden gaat liggen, de standaard wordt de meest eerlijke vorm van afrekenen, zowel voor adverteerders als voor exploitant. Hybride modellen dus.


    5 november 2007 om 12:05
    Langace

    Ik vond het een prima middagje, maar niet veel anders dan bij de meeste bijeenkomsten… Alleen nu was Marco er zelf bij.

    Mijn excuus dat ik wat luidruchtig was maar ik vond dat er best wat meer discussie mocht zijn.

    De mensen die op de zolderkamers begonnen zijn (ik ook) hebben nu vaak volwaardige BV’s met mooie bedrijfspanden, personeel en dat allemaal met affiliate marketing.

    Ik durf te wedden dat de meeste mensen die er vrijdag bij waren IEDERE marketier hier verslaat opgrond van ROI. Wij geven nl niet een budget uit van een adverteerder maar proberen een zo hoog mogelijke conversie te halen zodat wij zelf zoveel mogelijk verdienen. En omdat het vaak om een vast bedrag per sale/lead gaat of een % maakt het voor de adverteerder niet uit hoeveel volume we draaien, hoe meer hoe beter. (uitzonderingen daargelaten, die het nog niet snappen. Zoals Stijn al aan geeft zit het budget soms in het marketingbudget)


    5 november 2007 om 12:47
    Michael Rijken

    @Langace

    Hahaha eric kom je hier ook al luidruchtig wezen 😉

    Bij deze nodig ik je uit om in het publiek te gaan zitten bij alle discussieforums die we ooit gaan houden.


    5 november 2007 om 13:05
    Joris Toonders

    Was een leuke en interessante middag!

    Zoals al meerdere malen is opgemerkt; affiliate marketing en search liggen dicht bij elkaar. In die zin dat affiliate marketing een groot deel van haar omzet (indirect) dankt aan de inzet van search.

    Ook wij laten ons door vrijwel al onze klanten afrekenen op basis van CPA deals. Een win-win situatie (je hebt gelijke belangen), wat het voor alle betrokken partijen een interessante business model maakt.

    Er is nog een hoop te doen op het gebied van affiliate marketing, maar dat maakt het nu ook net zo interessant. The sky is the limit voor alle betrokken partijen, waardoor ik er van overtuigd ben dat deze markt de komende jaren sterke groeicijfers zal laten zien.


    5 november 2007 om 14:06
    ErwinVanLun

    @Marco:

    wordt affiate marketing groter dan search?

    In de kern gaat het erom vragen van klanten en wensen in te vullen met concrete producten en diensten.

    Het is typerend voor de omkering van de aanbodgedreven naar vraaggedreven economie. Naar honderden jaren van zenden gaan merken langzaam leren luisteren:

    • Bij advertising is er geen vraag (althans niet dat dat bij het merk bekend kan zijn)
    • Bij search doen we een wilde gok omdat een consument zomaar een paar zoektermen heeft ingegeven. Zoals een kind van drie ook spontaan kan reageren op een woord. We hebben er zelfs een spreekwoord voor: ‘wel de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt’.
    • Bij affiliate marketing kunnen we zeer nauw, aan de hand van zorgvuldig door de jaren opgebouwde profielen EN van eerder vertoond koopgedrag (dat weten we immers als merk ook) de consument een passend aanbod doen.

    Wanneer start MarketingFacts met affiliate marketing? Kunnen we boeken gaan kopen die door mede-leden hoog zijn gewaardeerd? Kunnen we event kaartjes kopen waar andere leden ook heengaan? Of kunnen we korting krijgen op Marketing Opleidingen?

    Ook voor MarketingFacts heeft affliate marketing een grote toekomst. Groter dan alle bannering ooit samen..


    5 november 2007 om 19:33
    media

    Het enthousiasme van vrijdagmiddag gaat vrolijk door hier in de reacties zie ik 😉

    @Stijn: heb je inmiddels een reactie gestuurd; wordt wat mij betreft begin december!

    @Erwin: Erik is aan het kijken naar mogelijkheid om met boekrecensies/verkoop te starten.


    5 november 2007 om 20:11
    ewout@onedaycompany.nl

    Ik heb ervaring met affiliate marketing, maar die is tot nu toe beperkt tot bannering. En is niet bijster positief, want: resultaten waren even goed/iets beter dan bannering.

    Google Adwords bleek tot nu toe kampioen in ROI, mede door mogelijkheden om redelijk doelgericht te adverteren.

    Het liefst zou ik CPA/CPS willen afrekenen.

    Als mijn kennis hierover oud is: graag lees ik bij! Welke blog/site moet ik dan lezen ?


    7 november 2007 om 11:13
    Ed Alkema

    Ik had het leuk gevonden als er iets meer affiliates aan het woord waren geweest. Maar dat is waarschijnlijk een ander soort event.


    7 november 2007 om 11:40
    Vincent H

    Het was erg leuk afgelopen vrijdag, vooral om weer even bij te kletsen met collega-affiliate-marketeers.


    8 november 2007 om 18:00
    Vincent Leenders

    Of affiliate marketing groter wordt dan search durf ik niet te ontkennen of te beamen. De nuance van Martijn vind ik wel hout snijden. Affiliate marketing lijkt in de consumentenmarkt meer kansen te hebben dan in de business to business-markten.


    10 november 2007 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!