Europese E-mailmarketing uitgaven richting 2,3 miljard euro in 2012

2 oktober 2007, 06:00

Waarvan 122 miljoen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek onder 24 leidende Europese marketeers gedaan door Forrester Research. Wat staat er nog meer in: Europese online consumenten krijgen 2x zoveel commerciële e-mails dan werk gerelateerde of persoonlijke e-mails. En ondanks het merendeel deze mails ongelezen delete en het feit dat veel mails niet door spam filters heen komen blijft e-mail een sterk marketing kanaal aldus Forrester.

Forrester Research onderzocht ondermeer de Europese bestedingen in e-mailmarketing en geeft een blik richting 2012. En die zien er aardig uit voor leveranciers op dit gebied.

1. De komende 5 jaar verdubbelt het aantal e-mails dat wordt verstuurd.

2. De verzendende marketeers zullen meer intelligent gaan targetten en analyseren om tegemoet te komen aan de kritische consument.

En daar ben ik blij om. Ik probeer al sinds 2000 bedrijven en organisatie ervan bewust te worden om meer relevante e-mails te versturen. Contentpersonalisatie qua techniek kan namelijk al heel lang. Waarom doet praktisch niemand dat dan? Daar zijn veel redenen voor te bedenken. Allereerst omdat de meeste database niet up to date zijn, of überhaupt voldoende ‘diep’. En daarnaast blijft het lastig om bruikbare data te ontsluiten voor een wekelijkse/maandelijkse e-mailing. En dat heeft vaak met techniek te maken, maar ook met de organisatie van e-mail als marketingkanaal. Of ook wel met een gebrek daaraan. E-mailmarketing gebeurt bij veel bedrijven er nog steeds maar een beetje bij en moet zich nog bewijzen. En zodra dat laatste gebeurt zal er vanzelf meer aandacht aan worden besteed, alsmede aan database op- en uitbouw en vervolgens weer aan meer gepersonaliseerde (lees relevante) boodschappen via e-mail. Ik verwacht ook dat de komende 5 jaar dit steeds meer gaat gebeuren, maar is een beetje het bekende kip en ei verhaal.

Terug naar het Forrester onderzoek:

3. Consumenten ontvangen ongeveer 36 mails per dag (meer dan 250 e-mails) Hiervan zijn er 7 marketing gerelateerd, 5 nieuwsbrieven, 11 spam mails, 5 werk e-mails en 8 persoonlijke mails

Wel aardig om te zien dat de onderzochte personen het verschil zo goed weten aan te duiden tussen ‘marketinggerelateerd’, ‘nieuwsbrieven’ en ‘spam mails’. In mijn opinie heeft iedereen daar zijn eigen interpretatie voor dus kan dit verschillen per gehouden onderzoek.

4. De helft van de Engelse consumenten deleten promotionele mails en 11% forward ze soms. 32% vindt nog steeds dat e-mail een geweldige manier is om meer te weten te komen over promoties en nieuwe producten.

5. Consumenten nemen praktische stappen om zich te weren tegen ongewenste mails, bijvoorbeeld via spamfilters

6. Andere communicatiemogelijkheden zoals SMS, instant messaging groeien snel onder de hele breedte van de bevolking

Bij deze laatste is het wel logisch te veronderstellen dat dit met name gaat over persoonlijke informatie/contacten en niet om contacten tussen bedrijven en consumenten.

7. E-mail is een goedkope manier om meer doelgericht consumenten te bereiken. Er zal een budget verschuiving zijn van traditionele DM naar e-mail.

Als laatste viel mijn oog op ‘Redenen van marketeers waarom hun e-mailmarketing budgetten de komende jaren omhoog gaan’.

Hierbij vind ik eigenlijk alleen de eerste, vierde, vijfde reden een goede. Goedkoper is mijns inziens niet relevant. Ik zie dat nog steeds te veel. Wat maakt ons het uit wat we in de e-mail stoppen, het kost toch bijna niks hoor ik veel Nederlandse marketeers denken. Of we versturen e-mailnieuwsbrieven omdat onze concurrenten dat ook doen…

Al met al denk ik dat het onderzoek een aardig eind in de richting komt, alleen vind ik het wel jammer dat slechts 24 personen zijn ondervraagd. Niet echt valide in mijn ogen.

Het onderzoek rept ook over onder andere search. Heb je daar nog interesse in, check dan ondermeer deze posting

Eindnote uit het Forrester onderzoek dat ik het treffendst vond: Succesful e-mailmarketing programs master the “human” elements of a conversation, such as tone, frequence of communication, and valuable information. De waarheid als een koe. En oh wat klinkt dat simpel. Maar waarom is dat dan niet zo?

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!