• Usability & design
    wordt gesponsord door

Top 10 Conversie Killers

Top 10 Conversie Killers

Marketingfacts Conversietips: Top 10 Conversie KillersVeel zelfstudie, website analyses bij klanten en docent ervaring vanuit de trainingen van de leergang online marketeer bij Lectric en de conversie workshops van Marketingfacts vormen de basis voor een persoonlijke Top 10 Conversie Killers. De Top 10 beoogt geen volledige lijst te zijn maar meer stof tot nadenken of een handige korte checklist:

1. Webpagina’s die nergens toe leiden, de pagina’s zonder call to action. Vaak prachtige pagina’s met veel tekst en plaatjes waar onderaan de pagina bezoekers niet worden aangespoord tot verdere actie. Bij elke pagina zou je de vraag moeten stellen: wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen, of liever gezegd gescand.

2. Webpagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Eén blik op de url structuur geeft direct al inzicht of de webbouwers hier rekening mee hebben gehouden.

3. Websites die niet toegankelijk zijn voor Firefox 2.0, of andere veel gebruikte browserversie zoals IE6.0 en IE7.0. Vooral Firefox blijkt nog vaak voor problemen te zorgen.

4. Zeer ongebruiksvriendelijke boekingsformulieren. Op deze meest waardevolle pagina’s haken nog veel bezoekers onnodig af. Nog steeds veel formulieren met veel onnodige velden.

5. Het ontbreken van een 404 pagina. Zeker voor grotere sites met veel pagina’s is dit een must. En waarom niet? Het kost namelijk niet meer dan 2 uur om een 404 pagina aan te maken. Gek toch dat de postbank nog geen 404 pagina heeft en van Google had ik wat meer creativiteit verwacht. Zoek je inspiratie voor een leuke 404 pagina, surf dan eens naar het 404 Research Lab.

6. Een onduidelijke homepage waarbij niet direct ziet wat je hier kan vinden. En waarbij de belangrijkste producten en diensten niet prominent direct in het oog springen. De verkoop begint direct al op de homepage dus toon het belangrijkste eerst.

7. Muziek op de website waarbij de stopknop ook nog eens verstopt zit. Zeker tijdens kantooruren waarbij al je collega’s direct met je meekijken (en gestoord worden) als je op een site komt waar meteen een muziekje begint te spelen.

8. En met stip op 8: de slechte performance. Na 2 tot 3 seconden ga je toch echt andere dingen doen en dan is de sluit button snel gevonden. Voor marketeers zijn hier handige tools voor zoals Watchmouse, Moniforce of IP Label die je hier inzicht in geven.

9. Interne zoekmachines die niet of zeer slecht werken. Doe het goed of doe het niet. Het blijkt toch moeilijk voor veel website eigenaren om slecht presterende onderdelen die er eenmaal opstaan er alsnog af te halen.

10. Het niet of niet structureel meten van de statistieken. Conversie verbeteren kan alleen als je structureel inzicht hebt in de resultaten. Alleen dan kom je in het ritme van meten, weten en verbeteren.

Iets vergeten wat in de Top 10 thuis hoort?


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Wat denk je van slecht bijgewerkte websites? Neem bijvoorbeeld websites met een laatste nieuwsbericht van 7 maanden oud. Of iets als op http://www.studentvakantie.nl : "Zomer 2007 komt er aan!". En dat eind september. Tsja...

    geplaatst op
  • Beste Emile: helemaal gelijk en een goede toevoeging. Je website is je belangrijkste etalage van je winkel. De homepage is een "blauwdruk" van je organisatie.

    Als je op een website veel verouderd nieuws ziet staan dan heb je meteen al een negatieve indruk over de organisatie. En in dit geval vraag zou ik hier niet graag een reis boeken. Bestaan ze nog wel zou je denken.

    geplaatst op
  • @Martin; het terugkomen lijkt me ook niet onbelangrijk. Dus een mail met bevestiging na de bestelling met link naar site oid lijkt me een must! Zie ik nog te weinig.

    geplaatst op
  • Wat helaas nog veel voorkomt bij webwinkels: het niet aangeven waar de gebruiker zich in het bestelproces bevindt. Winkelmandje - bezorgwijze - inloggen/registeren - orderoverzicht - betalen.

    Wanneer dit ontbreekt geeft de gebruiker dit onzekerheid over welke stappen hij nog kan verwachten en dit vergroot de kans op afhaken.

    Een andere conversie killer is de betaalpagina in een webshop; deze moet puur vertrouwen uitstralen (informatie over veilig betalen, u kunt altijd bij ons ruilen en contact met ons opnemen etc.) en geen verleiding meer bieden in de vorm van banners en acties. Bij veel webwinkels is de layout van de betaalpagina hetzelfde als van de homepage of een categoriepagina, dit is killing.

    geplaatst op
  • Allemaal begrijpelijke SEO,echter onthoud niet iedereen is bezig met optimalisatie,en dat de meeste websites niet ouder worden dan circa 2 jaar.Zou zeggen profiteer ervan.

    geplaatst op
  • What about Flash op je site en dan doel ik mn. op Sales gerichte websites. Als je website meer dient als visitekaartje dan lijkt me dat prima. Bewegende banners etc. wordt veelal als irritant ervaren.
    Maar ik kan me ook voorstellen dat het soms een keuze is als je homepage 'vol' staat en je wilt toch 2 of meerdere aanbiedingen positioneren...het is een keuze...maar ik ben tegen ;)

    geplaatst op
  • Enkele andere voorbeelden:
    - inlognaam mag iets anders zijn dan het e-mailadres: mensen vergeten verschillende inlognamen (je favoriete inlognaam is vaak al vergeven) en zullen na 2 pogingen niet meer inloggen
    - afwijkende plaatsen voor geijkte onderdelen als home-button en zoekveld
    - vergelijkbaar: het logo linksboven aan de site linkt niet naar de homepage
    - etc.

    geplaatst op
  • Martin, ik kan me goed vinden in het gros van je lijst. Prima overzicht!

    Maar hoe is #7 direct van invloed op conversie? Zorgt de beschreven irritatie structureel voor meer afhakers dan bij homepages zonder geluid?

    Verder mis ik een specifieke tip over optimalisatie van slecht converterende landingspagina's. Oorzaken hiervan kunnen namelijk liggen bij veel verschillende factoren als:
    - design (wel of geen tabs bij pagina's met veel productinfo?)
    - content (niet alleen afbeeldingen en teksten inclusief verleidende call-to-action's, maar ook video en 360-views bij hotels of inzoom-functionaliteit bij kledingfoto's)
    - het al dan niet voldoen aan de belofte die je in het refererende medium (tekstlink, banner, zoekmachine-indexering, zoekmachine advertentie) communiceert.

    geplaatst op
  • wat volgens mij nog mist is is een aantrekkelijk aanbod. conversie vergelijk ik graag met een knikkerbaan. je hebt te maken met 1) zwaartekracht of energie en dat wordt afgeremd door 2) frictie. wat je benoemt zijn mogelijkheden om de frictie weg te nemen.
    maar als je een super-aantrekkelijk aanbod hebt (veel energie), dan zijn veel conversie-killers toch wel overkomenlijk voor de gretige consument.

    geplaatst op
  • Goede opmerkingen en toevoegingen:

    @ Emile: Laten we de Top 10 uitbreiden. Nr 11. Actualiteit. De website is de etalage zorg ervoor dat deze altijd up-to-date is.

    @ Pepijn: terugkomen is ook erg belangrijk maar dan is in dit verhaal de conversie al wel gemaakt. Maar los daarvan een goede toevoeging. Want een goede bedanktpagina, een nette e-mail geven je wel het vertrouwen en het gevoel dat je bij de juiste partij je bestelling hebt gedaan. Mee eens dat dit in veel gevallen nog beter kan om van klanten trouwe fans te maken.

    @ Richard. Ik moet de persoon nog tegenkomen die niet wil dat zijn site (voor zijn doelgroep uiteraard) gevonden wordt. Dus SEO is in 99,9% van alle gevallen toch erg belanrijk. Vindbaar zijn, dat is stap 1 in het conversie proces.

    @ Anouk: ik ben ook vanuit usability oogpunt geen voorstander van bewegende beelden. Maar als het oplevert (meer dan een statische banner) dan blijft dat een commerciele keuze. ALs je het maar meet en goed met elkaar vergelijkt. Zie punt 10: meten, weten, verbeteren.

    @ Thomas: vooral de tip van e-mailadres te gebruiken is een handige tip. Maar nog geen conversie killer in mijn ogen.

    @ Niels: wat de muziek betreft oog ik op de sites die meteen met een muziekje starten als je op de site komt. ALs dat tijdens kantoortijd is kan dat behoorlijk vervelend zijn (en iedereen weet dat er tijdens kantoortijd flink geboekt wordt). Maar het allerbelangrijkste is dat de gebruiker in de drivers seat zit, dus dat hij kan bepalen of en wanneer het muziekje wordt afgespeeld dan is het prima, maar geef die keuze en gebruik hier duidelijke herkenbare knoppen voor. En ik deel eveneens je mening over het gebruik van goede foto's dit werkt zeker conversie verhogend.

    @ Ewald: helmaal gelijk. ALs je een hoge sense of urgency creert dan vecht men zich wel door de conversie kilers heen. Maar de beleving bij het merk zou wel positiever uitvallen als je positief verrast wordt zodat je de volgende keer als er geen aanbieding is ook gaat kopen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.