• Mobile
    wordt gesponsord door

Grote campagne in Nederland met QR code?

Grote campagne in Nederland met QR code?
,
@rhymo

QR codes zijn 2 dimensionale barcodes, geintroduceerd door Denso-Wave in 1994, die allerlei informatie bevatten die door een mobiele telefoon ontsloten kan worden. In Japan is QR inmiddels een echte standaard geworden. QR codes zijn daar te vinden op verpakkingen van Mc Donalds, treinkaartjes, outdoor advertising, magazines en als tattoeages

Laatste weken zien wij nu toch ook in de landen om ons heen de eerste campagnes met QR codes ontstaan. Bijvoorbeeld deze campagne in Engeland voor een release van de DVD van 28 weeks later, die ik via Marcathing heb gevonden. Achter de code gaat de tekst schuil: “It’s back on DVD September 10th”. Deze campagne is ontwikkeld door Gia

Wanneer gaan wij nu eens in Nederland met QR codes aan de slag.

Is een campagne met een QR code niet remarkable? Worth spreading?

Ik wil alle merken van Nederland uitnodigen om er nu eens mee aan de slag te gaan en om dit terrein eens te gaan verkennen. Innovatie op dit gebied komt niet meer zo zeer uit de techniek maar uit nieuwe business modellen en slimme marketing tactics.

Ik sta tot jullie beschikking..


Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Ik weet uit ervaring dat de partyorganisator Extrema hier al gebruik van maakt op kaartjes en mobiele tickets. Werkt prima!

    geplaatst op
  • Misschien in dit licht leuk om ook even te wijzen op het vergelijkbare Shotcode (http://www.shotcode.com), een van oorsprong Nederlands initatief van Dennis Hettema van OP3.

    geplaatst op
  • Hier moet ik natuurlijk even op reageren. QR Codes bieden zo veel nieuwe business opportunities dan ik er gewoon niet bij kan dat er in Nederland nog geen enkele grote commerciële partij in is gestapt. Is het onwetendheid, onzekerheid of toch iets anders wat ze tegen houd?

    Ik heb onlangs een presentatie voor 150 man gehouden over het Semapedia.org initiatief waar ik bij betrokken ben. De reacties uit de zaal (allemaal eindgebruikers!) waren enorm positief! Natuurlijk kunnen we met z'n allen gaan wachten tot QR Codes door de community van onderaf bekendheid verwerven maar de kansen voor commerciële partijen zijn er nu al volop.

    Het is zo dat de eerste partij die er in Nederland mee komt de grootste exposure haalt, ben benieuwd wie het snelst/slimst zal blijken zijn.

    Zoals Peter terecht opmerkt zijn er (een hoop) alternatieven voor QR Codes in de markt, waar ShotCode er een van is. Het wordt een te lang verhaal om hier uit de doeken te doen waarom het volgens mij slimmer is voor commerciële partijen om met QR Codes aan de slag te gaan en niet met andere 2d barcodes. Ik ben hier een tijdje geleden al uitgebreid op Marcathing op in gegaan. Ik nodig iedereen uit om hier over mee te denken / discussiëren.

    Ik sluit me bij Raimo aan, bij deze zijn er dus in ieder geval 2 mensen die tot de beschikking staan ...

    geplaatst op
  • @Marc - ik vind je artikel op Marcathing een beetje te negatief van toon, persoonlijk. Je hebt gelijk dat het niets meer of minder is dan een tool om een URL in je telefoon te krijgen, maar dat zal volgens mij voor een hoop gebruikers nu juist bijzonder handig blijken te zijn. Je vraagt "Wat schiet ik er als gebruiker mee op dat er nog een tussenstap gemaakt wordt?" Het antwoord daarop lijkt mij: gebruiksgemak.

    geplaatst op
  • @Marc Ik wilde ook niet over standaarden praten. We gaan gewoon voor QR ;-) Geen databases of middleware. Gewoon simpel. Klaar!!

    Wie wil de 1ste in Nederland worden??

    geplaatst op
  • @Raimo, helemaal mee eens. Ik wil nu wel eens over toepassingen gaan praten ipv standaarden, technologie, etc! Hoe kunnen organisaties QR Codes inzetten om hun klant gelukkiger te maken ;)

    Natuurlijk kunnen we blijven roepen hoe geweldig die QR Codes zijn, maar uiteindelijk moet het in de praktijk ook iets van terecht komen.

    Vandaar dat bij deze doe ik een voorstel om een open workshop te organiseren. Ik wil alle organisaties uitnodigen die eens in de praktijk willen ervaren wat QR Codes voor hun klanten kunnen betekenen!

    @Peter, Wat de open standaard van QR Codes betreft ben ik super enthousiast! Het feit dat het een hele eenvoudige en laagdrempelige tool is om een URL in je telefoon te krijgen is juist de enorme kracht!
    De vraag die je aanhaalt "Wat schiet ik er als gebruiker mee op dat er nog een tussenstap gemaakt wordt?" heeft betrekking op partijen in de markt 2d barcode technieken aanbieden waarbij je eerst via een (voor de gebruiker onnodige) tussenserver van de partij wordt geleid. Een vorm van vendor-lockin en daar ben ik inderdaad niet echt een groot voorstander van ;).

    geplaatst op
  • @Marc

    Ik wil nu wel eens over toepassingen gaan praten ipv standaarden, technologie, etc!

    Doe dat nerden/tech praatje maar tegen mij ;)

    geplaatst op
  • @Raimo: ikke (denk ik)! ;) Laten we anders op MoMo even bijpraten.

    geplaatst op
  • @Marc, Lijkt me een goed idee een open workshop over QR codes. Ik wil graag helpen met de organisatie en invulling ervan.

    geplaatst op
  • @Raimo, super en even aanvullend: een Open Workshop die dus gaat over wat organisaties concreet kunnen met QR Codes en dus geen zweef-verhalen over de technologie of hoe groot het in Japan is. De verbinding maken met de realiteit van de dag!

    geplaatst op
  • @Raimo: 'We gaan gewoon voor QR ;-) Geen databases of middleware. Gewoon simpel. Klaar!!'

    Ben verbaasd door deze reactie.
    Wist je dat elk QRcode bedrijf (behalve Semacode) een eigen database erin gebruikt? Ik kan je verschillende QRcodes geven die allemaal niet met elkaar werken omdat ze allemaal een eigen database gebruiken!

    Het probleem voor de bedrijven als volgt:
    Het meeste geld gaat in het investeren in de readers, die gratis worden weggegeven.
    Indien je de QRCode zonder database gebruikt, kan je een opensource QRcode generator gebruiken voor het maken van een QRCode.

    Elk bedrijf kan dan de gratis generator gebruiken voor het aanmaken van de QRCodes en gebruikt vervolgens de gratis software van het QRCode bedrijf (waarin veel geinvesteerd is). Weg inkomsten voor het QRcodebedrijf => weg QRcode bedrijf.

    Om die reden gebruiken alle QRcode bedrijven (behalve Semacode) gewoon keihard een database bij hun codes!

    Voor de consument betekent dit niets dan verwarring. Hij/zij ziet niet welke QRcodes wel een database hebben en welke niet. Na een paar keer scannen van verschillende QRcodes die niet met elkaar werken, zal de consument gedesillusioneerd ophouden.

    ShotCodes heeft (momenteel nog) geen openrouting net zoals bijna alle QRcode bedrijven. Echter het is wel een aparte standaard en zal nooit voor verwarring bij de consument zorgen. (de standaard discussie is een discussie apart en laat ik hier maar even buiten).

    geplaatst op
  • Even oppassen dat het over toepassingen blijft gaan en niet over standaarden en technologie in deze topic maar ik moet toch even kort reageren.

    @Dennis We hebben een andere visie op het verhaal. Volgens mij is deze situatie slechts van tijdelijk duur. Ik voorzie op hele korte termijn het volgende scenario. Nokia levert (of gaat) voor al hun toestellen een gratis QR Code reader (voorgeinstalleerd of makkelijk te downloaden). Vervolgens zet een grote partij in de markt (mobiele operator/uitgever/publieke sector) een landelijke QR Code campagne op. Er is dan een defacto-standaard en de rest zal volgen.

    De consument en de aanbiedende partij zijn niet gebaat bij middleware... De enige die gebaat is bij een middleware oplossing is de partij die z'n business heeft gemaakt van het ontwikkelen van een reader. Zodra deze readers standaard op de telefoon zitten, nog beter geintergreerd zijn met de camera-software op de telefoon is het einde verhaal voor deze partijen (tenzij ze overgekocht zijn :)). Maargoed dit is dus precies waar ik het in mijn artikel over heb.

    geplaatst op
  • Wij doen momenteel onderzoek naar de commerciele haalbaarheid van 2d barcodes. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar de verschillende type codes met de toepassings gebieden.
    Tevens hebben we een QR code ontwikkeld met kleur waardoor de opslag capaciteit aanzienlijk groter wordt, opslag van bv een ringtone is dan mogelijk.

    Ik geloof niet in codes die alleen maar via een db lopen, ik denk dat het een beperking is voor een grootschalige implementatie. Juist de creative zaken die je met bv QR of PM codes kan ontwikkelen kunnen de markt een stimulans geven, de codes moeten naast functionaliteit ook een fun factor hebben. Neem zo'n foto van die gevel met de QR code, GEWELDIG.

    geplaatst op
  • Reuters meldt dat Orange in Frankrijk per 2008 mobieltjes gaat voorzien van QR-readers. Swisscom en Kaywa zijn al redelijk actief. Begin dit jaar hebben Nokia, Deutsche Telekom, Telefonica O2 en KPN bovendien het platform MC2 opgericht dat het gebruik van tweedimensionale barcodes wil bevorderen. Er zit kortom wel beweging in dit domein.

    Vinden jullie de ringtags van het Franse bedrijf Tagattitude trouwens een alternatief?

    geplaatst op
  • @Toine de eerste vraag is natuurlijk een alternatief voor wat precies ;). Als je bedoeld als alternatief voor QR Codes denk ik niet. Er zijn toepassingen denkbaar die met beide technologieën gerealiseerd kunnen worden maar dat is het dan ook zo'n beetje.

    Ik ben een beetje sceptisch over MC2. Ik een grote voorstander ben van standaarden en MC2 gaat hier zeker een bijdrage aan leveren. De vraag is echter hoe snel gaat dit gebeuren... The time is now :)

    Even een andere vraag. Wie zou de telefoons moeten voorzien van readers de fabrikanten, de operators of gewoon volledig aan de gebruikers over laten?

    geplaatst op
  • Even over MC2. Ik geloof er ook niet zo in.. Dit soort dingen moet je bij de OMA beleggen.

    @Marc, antwoord is en/en en niet of/of.

    geplaatst op
  • @ Raimo,

    Go-Tan introduceert QR codes in de Nederlandse supermarkt in de vorm van “Quick Recipes”.

    Fabrikant van oosterse levensmiddelen Go-Tan heeft de flesjes Wok Essentials in de supermarkt voorzien van een nekhanger met een QR code (Quick Response code). De QR code verwijst naar een mobiele website go-tan.mobi met lekkere recepten die passen bij het product Wok Essentials. Go-Tan is de eerste die QR codes op deze wijze inzet in de Nederlandse supermarkt.

    S.B. Go, algemeen directeur Go-Tan: “we zijn continu bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de consument te informeren en te inspireren. Vorig jaar hadden we een succesvolle actie met bluetoothmarketing en dit jaar introduceren we de QR codes. Met deze actie willen we mensen in de supermarkt op een gemakkelijke manier voorzien van lekkere recepten.”

    De actie is ontwikkeld door One Shoe Mobile, de mobiele tak van het interactieve marketing en communicatiebureau One Shoe www.oneshoe.nl . Zij hebben speciaal voor QR codes de website QRcode.nu ontwikkeld. Kijk voor meer informatie op www.qrcode.nu

    geplaatst op
  • Het lijkt dat de online drukkers de code al oppakken zie de QR-code generator op Reclameland.nl

    Groeten,
    Jeroen Wanders

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.