Sinds 8 maanden is de grootste telecom provider van ons land bezig met een pilot rondom Location Based Services op mobiel internet. Content partijen, waaronder ikzelf, krijgen (na goedkeuring van de abonnee) via de provider de xy coördinaten van de gebruiker (telefoonmast) door. Net als jullie ben ik benieuwd naar de huidige stand van zaken en daarom heb ik Wendelien van den Hoek van KPN gevraagd om meer informatie.
Er zijn in Nederland nu twee manieren om LBS diensten aan te bieden. Via GPS (satelietverbinding) en via het GSM netwerk (kruismeting via de zendmasten). De Content Partners van KPN krijgen vanuit hun netwerk de volgende locatiegegevens van de consument door: een waarde gebaseerd op longitude & latitude. KPN stuurt dus een X-xpos, X-ypos header en X-rad-header De X-rad-header geeft aan dat 80% van het telefoonverkeer zich bevindt in een straal van maximaal 720 meter t.o.v. de X- en Y-coördinaten.
Pilot KPN
KPN is een pilot gestart omdat er vraag naar was vanuit de Content Partners van de KPN portals. Ook kwam uit onderzoek naar voren dat de consument dit wel heel graag zou willen hebben. Maandelijks worden er nog altijd duizenden nieuwe gratis LBS abonnementen afgesloten op de Portals Hi en KPN. Het laat al vanaf het begin een diagonale groei zien en stemt KPN erg positief. Vooral bij de gebruikers van het WAP portal van KPN en Hi zie ik ook wekelijks vele nieuwe abonnees/gebruikers.
Do’s en don’ts
-De LBS link bij KPN genaamd “In de buurt” moet herkenbaar op de homepage staan van de Content Partner en niet ergens verstopt.
-Er moet ook een LBS link zijn waarin alle sites staan welke LBS op hun site aanbieden
-Indien een consument voor LBS kiest op de site van de Content Partner moet het gevraagde resultaat er sowieso binnen 3 clicks zijn.
-Zorg voor content wat past bij LBS via het GSM netwerk. De meeting van KPN is niet exact dus het is moeilijk om een route te laten uitstippelen van A naar B omdat je bij A niet precies weet in welke straat de consument is. Dus je moet voor content zorgen wat “dichtbij” benadrukt. Dit kan dus met Weer, File, Treinstation etc..
-LBS moet gratis aan de consument worden geboden. De consument gaat en wil hier niet voor betalen. Als een Content Partner al geld voor zijn site vraagt moet LBS binnen het abonnement vallen en niet dat de consument hier nog eens extra voor moet betalen. Het moet een gratis extra service zijn.
Hits en flops
KPN rankt de Content Partners ongeveer om de 3 maanden aan de hand van wie de meeste LBS abonnementen heeft afgenomen. 23 augustus 2007 heeft de ranking weer plaatsgevonden. De pilot duurt nu 8 maanden. Iedere 3 maanden stelt KPN een lijst op met meestgebruikte diensten. De stand van zaken op eind augustus 2007 is als volgt:
WAP KPN/Hi
1 (1) Weathernews
2 (2) Meteo Consult
3 (5) 9292ov
4 (3) De telefoongids
5 (5) ANWB
6 (6) Funda
7 (7) De Bedrijvengids
8 (8) Routenet
9 (16) HotEscort.nl
10 (13) Misdaadkaart.nl
11 (9) theAgenda.nl
12 (10) ifriends
13 (11) Taxi
14 (12) ihotels
15 (14) Autozine
16 (15) World Tunes
17 (-) GayEscort
imode KPN/Hi
1 (1) De telefoongids
2 (2) NS
3 (3) Meteo Consult
4 (4) Weathernews
5 (5) ANWB
6 (6) Routenet
7 (7) Escortgids
8 (8) Restaurantgids
9 (9) 9292ov
10 (10) Funda
11 (11) De Bedrijvengids
12 (12) theAgenda.nl
13 (13) Taxi
14 (14) Misdaadkaart.nl
15 (15) ifriends
16 (16) ihotels
17 (17) Autozine
18 (18) World Tunes
19 (19) Nieuwskaart.nl
Weer, verkeer en “opzoek-diensten” werken dus het beste bij LBS. Mijn eigen site staat bij imode op plaats 9 met 1249 abonnees/gebruikers. Bij het WAP portal sta ik op plaats 3 met 4150 abonnees/gebruikers. Cijfers van andere Content Partners zijn niet openbaar. Opvallende stijger is hotescort.nl in de WAP lijst. Flops heeft KPN na 8 maanden nog niet meegemaakt aangezien ze een redelijk uitgebreid proces hebben voordat je als Content Partner een LBS dienst mag aanbieden. Over elke dienst is heel goed nagedacht aangezien elke Content Partner eerst een storyboard (procesbeschrijving) moest aanleveren. Telecomprovider Bouygues uit Frankrijk heeft zijn LBS kennis met KPN gedeeld zo zijn zij goed in staat geweest om in te kunnen schatten wat wel zou kunnen werken en minder.
De toekomst bij KPN
De pilot is zeer succesvol aldus KPN. Eind 2007 wordt bekend of en op welke manier KPN de pilot doorzet. Als LBS een tweede fase ingaat, dan zullen er steeds meer spannende, functionele en leuke LBS diensten ontstaan.
Vraag aan de lezer
Heeft een van jullie al gebruik gemaakt van de LBS diensten? Wat waren jullie ervaringen?