IBM: The end of advertising as we know it

IBM: The end of advertising as we know it

Dennis Hoogervorst verwijst op zijn weblog Young Marketing naar een recent IBM-onderzoek naar mediagedrag consumenten. Uit het online onderzoek, dat is gebaseerd op online vragen aan 2.400 consumenten (18+) uit de VS, Engeland, Duitsland, Australië en Japan, blijkt dat de consumenten meer dan ooit in controle zijn vwb mediaconsumptie en steeds beter in staat zijn om marketingboodschappen te filteren.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • internet rivaliseert in toenemende mate met tv als het gaat om tijdbesteding;
  • de digitale videorecorder is sterk in opkomst waardoor uitgesteld kijken toeneemt;
  • kijkgedrag zal verder veranderen door tv kijken via mobiele toepassingen;
  • internet is de voornaamste entertainmentbron aan het worden;
  • het gebruik van digitale muziek, digitale video en dititale entertainmentdiensten blijft groeien;
  • consumenten leveren in toenemende mate een bijdrage aan online video- of sociale netwerksites;
  • als het gaat om mobiel of online entertainment zoeken consumenten betrouwbare content, herkenning en community;
  • gewapend met pc, mobieltje en interactieve tools hebben consumenten de controle over aandacht, content en creativiteit;
  • reclamebestedingen zullen het gedrag van consumenten volgen;
  • marketeers worden gedwongen om te experimenteren en reclame onweerstaanbaarder te maken.
De resultaten per land zijn hier te downloaden. De studie is een onderdeel van het later dit jaar te publiceren rapport 'The end of advertising as we know it' (titel overgenomen van het gelijknamige boek van Sergio Zyman?).

Bovenstaande video bevat een aantal straatinterviews uit New York waarbij voorbijgangers is gevraagd waar hun voorkeur naar uitgaat: tv of internet.


Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • de titel is geïnspireerd op een nummer van r.e.m. dat heet it's the end of the world as we know it ( and i feel fine)
    enne vervang in dit gekopiëerde zinnetje die ene letter, anders geen plakplaatje :) digitale muziek, digitale video en dititale entertainmentdiensten

    geplaatst op
  • Pixites heeft gelijk: R.E.M. verdient de credits. Zie ook Wikipedia.

    Toepasselijke anekdote: "The band reportedly turned down $18 million to use the song in an advertising campaign announcing the launch of Microsoft Windows. The Rolling Stones happily accepted $12 million to slip their song "Start Me Up" into its place in the commercials."

    geplaatst op
  • Is het niet een beetje voor de hand liggend dat een online onderzoek, waarbij je online vragen stelt, uitwijst dat internet in toenemende mate rivaliseert met tv als het gaat om tijdbesteding...

    geplaatst op
  • Leuk stukje en een leuk onderzoek...

    een aantal opmerkingen:
    1. Volgens mij allemaal niet echt heel schokkend
    2. ik denk dat we zo langzamerhand de verdeling TV, internet, mobiel, etc moeten loslaten.
    Mij lijkt een indeling in tekst, audio, bewegende beelden en stille beelden beter. Volgens mij maakt het niet meer uit of een soap is gemaakt voor een bepaald kanaal. Het wordt 'bekeken' en op welk device maakt dan niet meer uit.
    3. marketeers moeten inderdaad meer durven experimenteren. Misschien moeten de bazen van de marketeers dan ook iets soepeler zijn met het opstellen van doelstellingen en het afrekenen daarop. Want met een hoge doelstelling op je nek ga je op safe spelen.

    Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

    geplaatst op
  • @Pixites, Jeroen: thx, hoe had ik nu kunnen vergeten dat het afkomstig is van R.E.M.!?

    @Stavros: in een tijd dat nagenoeg iedereen online is maakt dat toch niet zo heel veel meer uit of wel?

    @Jeroen: mee eens, veel open deuren maar toch goed om het allemaal weer eens op een rijtje te hebben en de verschillen per land te bekijken. Het denken in kanalen zal over een aantal jaar zeker plaatsmaken voor het denken in tekst, geluid en video (en mix daarvan) waarbij de consument zelf wel bepaald via welk kanaal hij het binnen haalt.

    geplaatst op
  • @Jeroen "Want met een hoge doelstelling op je nek ga je op safe spelen."

    Maar dat is blijkbaar niet meer safe.

    geplaatst op
  • @KJ
    Ik begrijp je niet helemaal, maar wat ik bedoel:
    Nu - hoge doelstellingen = op safe spelen
    Toekomst - soepelere doelstellingen = meer risico's durven nemen

    geplaatst op
  • Ik weet het toch niet. Ik denk dat je ook aan bepaald profiel voldoet vooraleer je überhaupt meedoet aan een online onderzoek.

    geplaatst op
  • @Pixites/Jeroen - slaat nergens op: alsof REM de term "the end of the world as we know it" heeft verzonnen....
    Kijk eens naar affiches van SF films uit de jaren 30.
    Nee, REM heeft best veel verzonnen, maar dat niet.

    @Jeroen - REM wilde daarvoor wel voor veel minder de openingtunes van een hele slechte serie doen....dus ze zijn niet heilig in dat opzicht.... ze hebben alleen een hekel aan commercials/microsoft of een combinatie van die twee.

    geplaatst op
  • Oja, on topic - ik word een beetje poepflauw van al die onderzoeken.... zullen we maar eens gewoon kijken naar hoeveel er in kwantiteit naar dingen gekeken wordt / op geklikt wordt.
    We wonen per slot van rekening in NL en hier hebben we best aardig inzicht in hoeveel er naar TV wordt gekeken (nee, ik ben het ook niet eens met de manier van meting, maar omdat het al jaren zo wordt gedaan is dat de makkelijkste manier van naar trends kijken) en de STIR meet ook een aardig eind weg.... tel daarbij op dat we ook wel enigzins kunnen inzien wat zoomin, alle blablagemist en youtubes van deze wereld doen en héééé... you can do the math!
    Cijfers mensen....cijfers.... niet interviews want dat is zo subjectief als de nete.

    P.s. de DVR mag dan wel groot zijn in de VS en de UK, hier stelt het werkelijk nog niets voor en kunnen we ook niets zeggen over hoe deze gebruikt gaat worden.... dat zijn zo al twee punten die je dus weg kan strepen.

    geplaatst op
  • @koningwoning: als je cijfers hebt waarmee we een goed onderbouwd verhaal kunnen neerzetten, graag!

    geplaatst op
  • @Marco - I wish... als ik genoeg tijd had zou ik er in duiken (dus als ik te veel reageer.... tik me op m'n vingers en wijs me terecht ;-)

    Ik bedoel dus met bovenstaande dat we onszelf niet gek moeten laten maken door elkaar en er voor moeten zorgen dat we minder aan stemmingmakerij doen en meer aan goeie creatie, goeie mediainzet, het bouwen van goeie cases... en dat aan anderen dan degenen die hier zijn (want die weten het wel) vertellen/laten zien/laten weten....
    anders zijn we over tien jaar nog steeds met elkaar aan het bloggen dat wij het wel weten en zij niet en hoe kan dat nou, ik snap er niks van, onderzoeken wijzen toch echt uit dat het in de toekomst echt fantastisch is, dus waarom gaan ze nu niet mee... bla bla bla bla

    Voor nu blijkt gewoon noguit alle tracking onderzoeken dat de TOMA (ja marketeertje, ook onder jouw niche doelgroep, ja) veruit het meest verhoogt wordt door TV Spots, dus blijven de meeste marketeers dit middel aanhouden - want uiteindelijk begint merkvoorkeur bij TOMA. Tot die tijd aanbreekt dat uit trackingonderzoeken andere resultaten komen blijft men vrolijk doorgaan met spotjes inkopen

    Ook het feit dat een TV GRP goedkoper blijft dan een 468*60 banner werkt wel mee.....zelfs als we die op CPC basis inkopen.

    Dus nogmaals, dit kunnen we alleen tegengaan door minder dit soort onderzoeken te publiceren en meer cases en "How to's" marketeers reageren echt alleen op de korte termijn want over 3 - 5 jaar zitten ze ergens anders of op een andere functie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.