Marketingfacts BBQ

Marketingfacts BBQ

Membership Life Cycle

Afgelopen weekend ben ik teruggekomen van een heerlijke vakantie in Finland. Samen met mijn vriendin en twee dochters heb ik een paar weken rondgetrokken door één van de mooiste gebieden van Europa. Voor het eerst sinds jaren heb ik mijn laptop thuisgelaten. Het enige communicatiemiddel dat ik bij me had was mijn mobieltje waarmee ik zo nu en dan foto’s verstuurde naar Flickr en waar ik via Twitter liet weten waar ik was.

Via Twitter werd ik ook op de hoogte gebracht van BBQfacts, een persiflage op dit weblog. Ik heb er in mijn vakantie verder geen aandacht aan geschonken en kon er de humor wel van inzien. Sterker nog, vond het eigenlijk wel een eer dat ze Marketingfacts hadden uitgekozen voor hun grap. Inmiddels heb ik de reacties op dit weblog en elders gelezen en wil ik toch nog een reactie geven op de discussie die is ontstaan over marketingblogs en Marketingfacts in het bijzonder.

Bijna 5 jaar geleden ben ik gestart met het verzamelen van feiten en cijfers over interactieve marketing. Vaak was het copy-paste van berichten op websites als ClickZ, Emerce of Planet met zo nu en dan een persoonlijke kritische noot. Het was vooral bedoeld als kennisarchief voor het maken van presentaties. Collega’s zagen de waarde van het archief en hielpen mee met het verzamelen van interessante stukken en het plaatsen van berichten en reacties. Daarna volgden klanten, vakgenoten en willekeurige bezoekers vanuit Google en voordat ik het wist kreeg ik mailtjes van journalisten als Erwin Boogert dat ik niet zomaar stukjes mocht kopiëren. Vanaf dat moment schreven we steeds vaker zelf stukjes maar aangezien we nauwelijks schrijfervaring hadden, waren dat niet echte hoogstandjes. Toch hadden we er lol in en wisten we ons gestimuleerd door een toenemend aantal bezoekers en reacties.

Bloggers van het eerste uur zoals Raymond ten Barge, Edwin Duys en Bas Verkes zijn inmiddels niet meer aktief op Marketingfacts. Ook de bloggers die daarna kwamen zoals Alex Stil, Anders Floor en Bernice Klaassen zijn niet meer aktief. Andere bloggers zoals Carl Mangold, Erik van Roekel en Remi van Beekum draaien daarentegen al jaren mee. In de loop van de tijd zie je bloggers en bezoekers komen en gaan. Het is een natuurlijk verloop dat iedere (online) community kent. Amy Jo Kim, bedenker van de communitystrategie van The Sims, noemt dit de membership life cycle waarin ze een aantal type communityleden onderscheidt: visitor, novice, regular, leader en elder. Het grappige is dat naarmate iemand langer aktief is in een community, deze steeds kritischer wordt. Het bekende ‘vroeger was alles beter’-syndroom. Dit geldt ook voor leden van de Marketingfacts-community. Bijna dagelijks krijg ik goedbedoelde opmerkingen over de afnemende kwaliteit van berichten en discussies op marketingfacts. In werkelijkheid is niet de kwaliteit afgenomen (wie eens goed in het archief duikt zal zien dat de berichten kwalitatief juist veel beter zijn geworden), maar is de persoon in kwestie gegroeid en heeft vaak een andere interesse gekregen. Hij vergeet daarbij dat er een grote groep bezoekers is die deze kennis nog niet heeft en wel geinteresseerd is in de berichten en discussies. Sommige van deze bezoekers staan nog aan het begin van hun carriere en willen zich net als hun voorgangers graag profileren door kennis uit te wisselen met vakgenoten. We proberen hiervoor een podium te bieden.

Marketingfacts is één van de eerste groepsblogs over marketing en kent daardoor geen referentiekader. Op vragen als hoe je een groepsblog runt of hoe je de kwaliteit van berichten waarborgt, kan niemand je een antwoord geven. Je leert door vallen en opstaan. Signalen van (oud)bloggers, bezoekers en kritische buitenstaanders zoals de mensen achter BBQfacts probeer ik dan ook zo goed als mogelijk mee te nemen in de doorontwikkeling van Marketingfacts. Ik realiseer me echter dat Marketingfacts in een fase is aangekomen waarin het niet meer kan voldoen aan alle wensen van gebruikers. Uiteraard zijn we aan het nadenken over hoe je de berichtgeving beter kunt afstemmen op de behoefte van de gebruiker (door te werken met persoonlijke filters en tags) en over hoe je de kwaliteit van de berichten kunt verbeteren (door ratings van gebruikers). Er zullen zeker ook (beperkte) richtlijnen komen voor bloggers zodat het geen kattenkermis wordt op Marketingfacts. Aan de andere kant wil ik de bloggers ook niet teveel beperkingen opleggen. Ze moeten kunnen schrijven wat ze willen en als dat Virale Hyvemarketing 3.0 betreft, dan vind ik dat prima (mits goed onderbouwd en past binnen het domein). Mijn taak is om een balans te vinden in bloggers zodat het aanbod een goede afspiegeling is wat er op dit moment speelt op het gebied van interactieve marketing. Zeker voor minder-sexy onderwerpen als affiliate marketing, e-mailmarketing of vormgeving is dat nog best een uitdaging.

Maar om een lang verhaal kort te maken, met dank aan de jongens van BBQfacts hebben we weer voldoende voer voor discussie tijdens de jaarlijkse Marketingfacts BBQ. Dit jaar heb ik een 3-master gehuurd en varen we op 31 augustus met bloggers en een aantal genodigden van Marketingfacts, langs de skyline van Rotterdam. Maurits Fondse is ook aanwezig en zal dan ongetwijfeld het nummer To blog or not to blog spelen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Gelukkig, de Fondse's worden vertegenwoordigd.

    Even vanuit de nachtdienst: Niets mis met kritisch naar jezelf kijken, maar juist de afwisseling in niveau en onderwerpen trekt me naar MF. Om te voorkomen dat een 'meelezer van buiten' zoals ik afhaakt kan MF soms wat meer proberen het ons kent ons sfeertje te beperken.

    geplaatst op
  • Dank voor de suggestie Tobi, zal er zelf in ieder geval op letten!

    geplaatst op
  • Ik ben blij dat je vakantie in Finland goed bevallen is!
    Ik had zelf het hele BBQfact verhaal nog niet gezien, maar ook een drukke week achter de rug waarbij ik toch wat berichten gemist heb her en der (kan ook wel eens gebeuren ;))

    Tja.. en hoeveel moet je er over zeggen.. ik lees de berichten hier dagelijks via de site of de reader met veel plezier en leer hier ook nog constant van. Zeker verbaas ik me nog wel eens over de grondigheid en kennis van de bloggers (in positieve zin) en de juistheid en relevantie van de berichten (dat wil op dutchcowboys nog wel eens anders zijn ter vergelijking).

    Dus ga zo door Marco! Jij, je website en de vaste bloggers inspireren een hoop mensen!

    geplaatst op
  • Dank voor je complimenten Edwin; ik hoop dat ik Marketingfacts nog jaren met hetzelfde enthousiasme kan blijven doen. Met af en toe een vakantie zoals de afgelopen weken (Erik en andere nogmaals dank voor het runnen van de tent tijdens mijn afwezigheid) gaat dat zeker lukken!

    geplaatst op
  • @Marco: Ik denk dat je conclusie zeker klopt, uitdaging is alleen die oude garde tevreden te houden middels de tools (rating, personalisatie etc) die je aangeeft.

    Maar hoe dan ook, net zoals je niet je vrienden uit lagere schooltijd meestal niet je hele leven als vriend houdt, moeten we niet geforceerd kosten wat het kost iedereen te vriend willen houden, dat lukt gewoon niet. En dat is m.i. gewoon onderdeel van een community die groeit en een verloop heeft.

    geplaatst op
  • Jullie hebben van wat ik er van kon volgen een fijne tijd gehad in Finland. Leuk.
    Ik geniet met regelmaat van ijzersterke MF artikelen. Niet alle artikelen spreken me aan maar dat heb ik met geen enkele site, blad of blog. Dat er soms dingen op staan die ik meer gepast vind op persoonlijke blogs wil niet zeggen dat het andere lezers van MF niet interesseert.
    Het netwerk rondom MF is goed en de community ervaring van MF is iets dat we goed kunnen gebruiken bij de vragen waar de bedrijven nu mee zitten.

    geplaatst op
  • @Erik: mee eens! Gelukkig haakt overigens niet de complete oude garde af en zul je op 31 augustus beginnelingen als Matthijs van den Broek en Marcel van der Heijden zien borrelen naast oudgedienden als Vincent Everts en Egbert Jan van Bel. Vind het ook prachtig om te zien dat tijdens een workshop in media plaza jonge vakgenoten als Christian van den Berge naast oude rotten als Carl Mangold hun mening geven over een nog zo goed als onontgonnen gebied als brandgagement. Jong leert van oud en houdt ze scherp.

    @Erno: ook ik heb voorkeuren voor bepaalde onderwerpen. Probeer nog wel alles te volgen en dat houdt me, zoals hiervoven ook aangegeven, wel scherp. Zou nog wel wat scherpe bloggers willen hebben die zich hard maken voor de basic interactieve marketingonderwerpen als affiliate marketing of interaction design. Blijkbaar zijn deze onderwerpen onvoldoende sexy of gebeurt er te weinig om er met enige regelmaat over te bloggen.

    geplaatst op
  • Goede conclusies voor wat betreft de community. Ik ben persooonlijk al jaren actief in de Tweakers community en zie exact hetzelfde verschijnsel:

    Visitor: vind Tweakers een schitterende bron van info, en registreert zich.
    Novice: stelt vragen en helpt anderen waar hij kan.
    Regular: helpt iedereen, maar wordt moe van de beginnersvragen, en denk met weemoed aan 'vroeger', een deel haakt af.
    Leader: enkele enthousiastelingen die er nog niet moe van zijn worden moderator en begeleiden de boel.
    Elder: kijkt alleen nog af en toe en reageert alleen op de voor hem interessante posts. Een deel haakt langzaam af.

    Deze fases zie je bij menig gebruiker voorbij komen, de kenners van 'vroeger' zie je bijna niet meer. Maar nieuwe aanwas vangt het keurig op. En persoonlijk als moderator zie je een constante verschuiving van gebruikers terwijl de kennis gelijk blijft. Het is net een school waar je doorheen moet, zodra je die af hebt ga je ergens anders heen.

    geplaatst op
  • Goed dat je het allemaal even in perspectief plaatst door de ontwikkeling van MF even te schetsen, Marco. Ik denk echter dat je het prille begin even los moet zien. MF is al enkele jaren een toonaangevende site, en die laatste fase moet je - denk ik - als maatstaf nemen: is er in die tijd een bepaalde mate van verwatering opgetreden? Je publiek is kritischer geworden, dus moet je voor jezelf ook de lat steeds hoger willen leggen. Ook richting nieuwe(re) mede-bloggers. Zoals ik vorige week in mijn analyse van BBQfacts al aangaf, moet je de kritiek ook vooral zien als een beschouwing op de verschillende marketinggroepsblogs die er zijn. Dat MF daarbij is uitgekozen, is natuurlijk ook een compliment. En een stukje eigenbelang: de jongens van Flabber konden alleen via MF deze viral ontwikkelen. ;)

    geplaatst op
  • @André: je hebt de verschillen type leden mooi gedefinieerd; ga ik zeker gebruiken in mijn presentaties. Thx!

    Ook de analogie met school is heel aardig. Vraag is dan: moeten we het vakkenpakket gaan uitbreiden of moeten we zorgen dat de vakken meer diepgang krijgen? Of moeten we wellicht een scholengemeenschap worden waarbij studenten zelf een studierichting en niveau kunnen kiezen?

    Van de echte community-experts hoor ik dat een goede community de mogelijkheid biedt om subcommunities te vormen. Misschien is dat een aanknopingspunt voor verder doorontwikkeling van Marketingfacts!

    geplaatst op
  • @Jeroen: ik probeer zeker de kritiek op de huidige fase waarin Marketingfacts zit mee te nemen in de doorontwikkeling. Vergeet niet dat er achter de schermen door mensen als Erik van Roekel en de jongens van Onstuimig en Traffic4u continue wordt gewerkt aan verbetering in de vorm van nieuwe functionaliteiten en het opstellen van richtlijnen. We zijn bezig met een professionele redactie en hebben een developer die op continue basis wensen en eisen aan functionliteiten doorvoert. Zelf ben ik dagelijks minimaal een paar uur bezig met het afhandelen van vragen en opmerkingen van bloggers en gebruikers. Marketingfacts is al lang niet meer te vergelijken met marketingfacts van het eerste uur. Het is een klein bedrijfje geworden dat naast de weblog een aantal gezonde spinoffs kent zoals marketingfacts jobs, de marketingfacts cursussen en het marketingfacts jaarboek (deze laatste is inmiddels klaar en zal ik op 31 augustus meegeven aan alle aanwezigen op het feest; oplage is dit jaar 5000 waarvan er in de voorbereiding al 3000 van zijn verkocht!). Vraag is of ik de weblog zodanig moet professionaliseren dat het gaat lijken op de Adformaties en Emerces van deze wereld. Persoonlijk denk ik van niet omdat daarmee de charme van een online community verloren gaat. Ik steek dan liever mijn tijd en geld in borrels en BBQ's en stimuleer nieuwe iniatieven zoals Generation Next, Mobile Mondays of biedt starters met een visie op nieuwe aandachtsgebieden zoals PR 2.0 of Brandgagement een podium. Het is een keuze die niet door iedereen zal worden begrepen of gewaardeerd. Het zij zo...

    geplaatst op
  • Tja, als blogger beschouw ik Marketingfacts nog steeds als een ideaal platform, zowel voor kennis deling (en personal branding) als voor kennis vergaring. Zelf merk ik dat ik in mijn RSS reader eerst kijk naar de auteur, dan pas naar de titel. Dat is mijn filter. Caroline schrijft stukken die ik doorgaans interessant vind, dus die lees ik bijna altijd. Omdat SEO minder mijn aandachtsgebied is, laat ik de stukken van de Traffic4U mensen veelal links liggen, bijvoorbeeld.

    Ratings is één mogelijkheid, een ander zou misschien een tweedeling zijn in normaal en expert stukken. Zoals Antoinette (Ant on a mission) vaak aangeeft zijn veel stukken voor haar te oppervlakkig, hoewel ik zelf denk dat ze juist voor een groot deel van de Nederlandse marketingcommunity misschien al te ver gaan. Een mogelijkheid kan zijn dat een blogger kan aangeven of iets een 'expert' stuk is, waarbij het b.v. in een andere RSS feed kan komen. (Je kan dan ook een stemming pakken om te kijken of het echt expert is volgens experts en daarmee mensen die het wel onder die noemer posten maar volgens de experts het niet zijn, 'tot de orde roepen'). Ikzelf zie mijn stukken zeker niet als expert artikelen bijvoorbeeld, ik probeer juist voor de massa te gaan omdat die in mijn vakgebied (recruitment 2.0) nog veel 'basis marketing 2.0' zaken te leren heeft.

    En ik hoop dat je doorgaat op deze manier, want de voorbeelden die je noemt... zijn niet echt mijn bladen...

    geplaatst op
  • Klasse Marco, uit bovenstaand blijkt jouw passie voor en bescherming van het medium en dat straalt uit binnen de community, wat Marketing Facts onomstotelijk bewezen, is.

    Als ik naar mezelf kijk als blogger van Marketing Facts. Ik begon aan Marketing Facts in eerste instantie vanuit PR doeleinden voor mijn nog jonge activiteiten in de mediabranche. Het voelt nog steeds als een eer om dit te mogen doen. Het heeft me veel contacten opgeleverd. Maar ondertussen experimenteer ik ook op andere blogs, social bookmarkings sites met publicaties. Liefst zou ik de ervaring die ik daar op doe willen delen met andere MF bloggers en de redactie om te kijken of er iets is wat van waarde is voor MF. Want ik blijf liever verbonden aan een community waar ik energie en passie voel, dan mijn aandacht te verspreiden over de vele startup initiatieven, waarin ik op dit moment een beetje de draad ben kwijt geraakt.

    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • Complimenten voor deze heldere reactie, Marco!

    geplaatst op
  • Marco, goede zelfreflectie. Het feit dat een discussie als deze gevoerd wordt, zegt op zichzelf al iets over het stadium waarin MF zich nu bevindt. En dat moet je dus als iets positiefs zien. En met groei komen ook de pijntjes en de afhakers enz. Hoort erbij. Eigenlijk is het allemaal al gezegd. Veel wijsheid toegewenst.
    En hé, té uitgerust... komt dat even goed uit! :-)

    geplaatst op
  • Duidelijke uitleg Marco.

    Persoonlijk vind ik Marketingfacts een heel goed platform waar nieuwe ontwikkelingen duidelijk onder het voetlicht worden gebracht en waar uitgebreidere berichten worden geplaatst dan op een hoop vergelijkbare blogs. Gezien het aantal reacties onder de meeste berichten denk ik dat Marketingfacts laat zien een betrokken bezoekersgroep te hebben, wat het eigenlijke bestaansrecht van een blog is. Dat sommige mensen dan afhaken omdat ze het niveau van de blog inmiddels zouden zijn ontgroeid, wordt wel weer aangevuld met nieuwe, jonge mensen die op Marketingfacts van veel bruikbare informatie worden voorzien.

    geplaatst op
  • @Marco: interessante zelfreflectie. Ook ik lees niet alles op MF. Er zijn onderwerpen die mij nu eenmaal minder aanspreken en waar ik in mijn werk helemaal niet mee te maken heb. Ook is de schrijfstijl van de ene blogger aantrekkelijker dan die van de andere en dat bepaalt ook wel of ik al dan niet doorlees bij onderwerpen die niet direct met mijn eigen werk te maken hebben.

    @Bas: een indeling in expert en normaal lijkt me erg lastig. Wanneer is iets een expert-verhaal? Lijkt me moeilijk om daar criteria voor te vinden. Zeker voor vakgebieden die nog redelijk onontgonnen zijn. Zelf probeer ik stukken te schrijven die voor een groter publiek te volgen zijn en niet voor de happy few die al dieper in de materie zitten. Bedankt trouwens dat je mijn bijdragen interessant vindt. Ik lees jouw artikeltjes ook altijd graag.

    geplaatst op
  • Iedere dag lees ik met veel plezier de artikelen die op dit platform gepubliceerd worden. Ondanks dat ook ik met regelmaat een artikel oversla, omdat het onderwerp of het niveau van het artikel mij niet kan bekoren, verdienen alle bloggers een groot compliment. Het delen van kennis ten opzichte van een grote groep kritische volgers zal lang niet even altijd makkelijk zijn...

    Bovenstaande zelfreflectie getuigt van klasse. Ontwikkel door, maar behoudt het goede!

    geplaatst op
  • Ga zo door Marco, want het moet natuurlijk wel leuk blijven! :-)
    Ik heb persoonlijk ook liever dat je je geld in feestjes steekt:-)

    geplaatst op
  • @Caroline: leuk, die veren steken, kriebelt inmiddels :) Maar serieus, het heeft vooral te maken met de aanverwante vakgebieden denk ik.

    Het expert / normaal stuk is 'in the eye of the beholder'. Zoals ik al zei: je zou het over moeten laten aan de blogger (zijn intentie kenbaar moeten laten maken) en van daar uit kan je andere 'experts' laten oordelen of hij idd diepgaande expert stukken schrijft. Zoals je zelf ook al zegt: ook jij gaat voor een groter publiek en daarmee laagdrempeliger. Net als mij. Soms heb ik wel eens een idee voor een zeer diepgaand stuk, dat ik nu vaak maar laat zitten omdat het voor veel mensen een burg te ver zou zijn. Dat kan je dan zeg maar in de expert community plaatsen.

    geplaatst op
  • Marketingfacts is wat mij betreft een uitstekend platform met vaak geweldige artikelen. Ook ik sla echter regelmatig artikelen over omdat het onderwerp me bijv. helemaal niet interesseert of de schrijfstijl me niet aanstaat. Kanttekeningen zijn er zeker wel. Daarin is MF toch ook niet anders als bij andere blogs en media? Wanneer er overduidelijk iets geplugd wordt in een artikel roept dat misschien wel eens irritatie op (zeker bij duidelijke persoonlijke belangen), maar dat is normaal en gelukkig blijft het redelijk binnen de perken. Ik weet zelf hoe lastig het is om met een blog continu op goed niveau artikelen te blijven publiceren en vernieuwend te zijn. Hulde daarom voor het resultaat wat er staat! Ik mag hopen dat ik met mijn blog een dergelijk succes ooit evenaar :-)

    geplaatst op
  • Marco,
    Als eerste super dat je op er op deze wijze reactie aangeeft. Verder vind ik het nog eens leuk om de historie zo na te lezen. Zelf ben ik pas sinds half 2005 betrokken en heb de start gemist.

    Ik wil even inhaken op wat suggesties:
    @Jeroen: "publiek is kritischer geworden, dus moet je voor jezelf ook de lat steeds hoger willen leggen.". Dit ben ik met Jeroen eens. Zelf heb ik ook steeds hogere verwachtingen. Maar als je aan hogere verwachtingen gaat voldoen, ga je ook meer toegevoegde waarde bieden aan je publiek. Wellicht is een betaald lidmaatschap wel een idee.

    @Jezelf: "Vraag is of ik de weblog zodanig moet professionaliseren dat het gaat lijken op de Adformaties en Emerces van deze wereld.". Het proces waar we inzitten is dat merken als MarketingFacts (maar ook Adformatie) mensen verenigen, communities faciliteren. Daarbij wordt print slechts een afschrift van wat er in de community gebeurd. Zowel Adformatie als MarktingFacts zullen daar naar toegroeien en dus nog verder naar elkaar. En beide partijen zullen stappen gaan namen in de richting van de toekomst. Subcommity vorming sluit daar idd volledig bij aan.

    Dit sluit aan bij je eigen opmerking: "Van de echte community-experts hoor ik dat een goede community de mogelijkheid biedt om subcommunities te vormen.". Deze gedachte komt voort uit de Knowledge Management dat al jaren intern speelt bij bedrijven en hier 1 op 1 toepasbaar is. Het lijkt me een uitstekend idee en ik doe er graag aan mee. Overigens bestaan subcommunities al lang, veel mensen in een bepaald aandachtsgebied kennen elkaar al, alleen faciliteert MarketingFacts dit soort groepen nog niet.

    @Bas: volgens mij is er nog een verschil tussen experts/normaal: soms je schrijf je voor een groot publiek (bvb een nieuwsitem over de Postbank chatbot), maar soms schrijf je ook een generalistisch discussiestuk waarbij je beroep doet op abstract vermogen van de lezer (een vaardigheid waarbij ook nog eens flink wat ervaring handig is) en een volgende blogger schrijft over een bepaald vakgebied (bvb search engine marketing) en verwacht daarbij diepgaande voorkennis. Dat is op MF nu nog erg lastig, eigenlijk onmogelijk.

    Wat in elk geval moet blijven is de vrijheid van de bloggers. Iedereen zou eigenlijk iedereen (en dan echt iedereen) moeten kunnen schrijven en de community zou moeten bepalen welke artikelen verschijnen op de site/in de rss feed(s). (door rating van postings/rating van comments). Genoeg te doen!

    O ja, en ik ben bij de BBQ. BBQ = positief! :-) Zorg jij voor zon?? ;)

    geplaatst op
  • 31 augustus dus?

    geplaatst op
  • Opnieuw dank voor alle complimenten; stimuleert me nog meer om er iets goeds van te maken!

    geplaatst op
  • Tara Hunt heeft een uitgebreide community classificatie.

    http://www.horsepigcow.com/2007/08/22/whats-your-archetype/

    geplaatst op
  • seiko watches

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.