Toegevoegde waarde van SL in recruitment

Toegevoegde waarde van SL in recruitment

{title}Vandaag kreeg ik in mijn mail een interessant artikel (in het Engels) over de toegevoegde waarde van recruitment in Second Life. Zelf ben ik altijd zeer sceptisch geweest, mede gezien het gebrek aan Nederlanders in SL.

Dit artikel gaat over het gebruik maken van de sterke kanten van Second Life in het wervingsproces. Je kan een industrieel ontwerper een 3D model laten maken om hem of haar zo ‘te testen’. Maar vooral sterk vind ik de business course ideeën. Je kan als een consultant (McKinsey, Bain, etc) een business course bouwen in Second Life en je sollicitanten de problemen laten oplossen, bijvoorbeeld in een winkel of een fabriek.

Tevens is het een goede manier om internationaal te werven. Immers zoeken top bedrijven vaak top talenten, ongeacht hun lokatie. Ook kan je via deze weg de CEO in contact brengen met de high potentials, ongeacht hun lokatie.

Ik ben zelf nog steeds geen groot fan van Second Life, hoewel ik wel de opkomst van virtuele 3D werelden als iets onstopbaars zie (alleen denk ik niet dat SL het zal redden). Ervaring opdoen met de mogelijkheden is nu een hele goede zet, zeker als je kijkt naar de mogelijkheden zoals deze hierboven genoemd zijn. Je kan immers zoveel meer dan enkel werven. Maar verwacht niet direct resultaat, zeker in Nederland niet.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Je moet iig niet op zoek gaan naar trendwatchers in SL, iedere marketeer of trendwatcher daar aanwezig heeft de plank volledig mis geslagen en doet zijn werk dus niet goed :-)

    geplaatst op
  • p.s Er is geen submit button voor reacties... (hoe dan te reageren? Typ je reactie, focus op de captcha en druk op enter...)

    geplaatst op
  • @Bas
    Beetje slap artikel, if I may say so.

    1. je bent geen voorstander van SL Dit meldt je twee keer. Wat is de waarde voor de lezer hiervan?
    2. waarom breng je geen bezoekje aan McKinsey in SL alvorens erover te schrijven en stelt ons op de hoogte van jouw bevindingen?

    Dan kun je bijvoorbeeld constateren dat het brainspotting concept zoals McKinsey dit heeft opgepakt en ontwikkeld imposant is, vijf high tech eilanden, waar het allemaal moet gebeuren. De website heeft ook een hoog-van-de-toren gehalte. De traffic op het VVC infocenter is echter schrikbarend laag. Geen mens te bekennen. Een flop?

    Maar ik geloof net als jij heilig in het concept van een rijke 3D user-interface ervaring ten gunste van recruitment van (creatief) personeel. Alleen (nog) niet in SL.

    geplaatst op
  • Marketing Second Life Facts

    geplaatst op
  • Sorry, juiste slurl

    geplaatst op
  • Met 40 man in World of Warcraft een raid of dungeon doen, dan leer je pas echt wat je aan mensen hebt. Mensen laten in een spel kanten van zichzelf zien die ze op gesprek niet snel zouden tonen. Aangezien ik SL vooral zie als een virtuele communicatie wereld en niet als een spel, denk ik niet dat je er beter mee kunt werven dan via bestaande kanalen. Ik heb in WoW gemerkt welke eigenschappen mensen 'echt' hebben (leiderschap, hulpvaardigheid, doorzettingsvermogen, etc). Of het genoeg is om mensen op aan te nemen laat ik aan de recruiters over.

    geplaatst op
  • @Annet: je mag het een slap artikel vinden. Ik meld mijn scepcis twee keer, in verschillende contexten. De eerste keer wegens het gebrek aan Nederlanders, de tweede keer vanwege het feit dat ik SL als zodanig een twijfelachtig concept vind. Eerlijkheid moet ik erbij zeggen dat ik dat ook ooit van Hyves vond, dus ik heb zeker niet altijd gelijk... Verder ben ik heel nadrukkelijk niet ingegaan op de cases die er zijn, maar de mogelijkheden die men zou kunnen hebben. Belangrijk verschil lijkt me. Of McKinsey het goed doet, ik weet het niet. Ik denk wel dat er business courses mogelijk zijn, alleen moet je niet denken dat het continue zo leeft. Jij hebt het over 'geen mens te bekennen', terwijl ik het heb over 'op een specifiek moment nodig je wereldwijd 25 sollicitanten uit om zo'n course te doen. Nogal een verschil. Ik zie (en dat probeerde ik in dit stuk duidelijk te maken, maar komt blijkbaar niet goed over) vooral mogelijkheden om het proces te verbeteren, niet om (waar jij op in gaat) nieuwe mensen te vinden. Daarvoor is SL denk ik (nog) niet geschikt en de mensen die daarom in SL zitten zijn wat mij betreft erg kortzichtig bezig.

    @Seth: je hebt gelijk dat SL geen spel is, maar je visie is in mijn optiek wel heel erg kortzichtig. Want je kan ook andere spellen nabootsen in SL die een stuk realistischer zijn dan in WoW. Immers, in WoW zal ik wel mensen doden, in het echte leven niet. Dus wat dat betreft denk ik dat SL een stuk beter toepasbaar is voor jouw wensen, maar daar moet je dan wel voor open staan.

    geplaatst op
  • @Bas
    Ik constateer alleen een zoveelste zijlijn positie van een blogger, die het heeft over users experience van toegevoegde waarde, zonder zich in de user en/of de motieven van een bedrijf iets dergelijks te ontwikkelen, verplaatst te hebben. Ik snap de vrijblijvendheid en de gemakzucht van een blogger/journalist in deze vaak niet. Ik vind het inspiratieloos.

    geplaatst op
  • Of second life zal blijven meegaan is een vraag die niemand kan beantwoorden, wat ik wel constateer is dat men de virtuele wereld verder aan het optimaliseren is + nieuwe ontwikkelingen (nu sl open-source is waardoor bedrijven kunnen sleutelen).

    Ik zou zelf ook ervaringen opdoen in SL moest ik voor een bepaalt bedrijf werken.Ah experimenteren blijft leuk ...

    Over recruitment gesproken in Second Life , deze week won het Belgische Agency.com een gouden leeuw in cannes met hun campagne in de virtuele wereld ;).

    En voor de geïntresseerden , 16,17 en 18 september is er de Europese Second Life Conference in Berlijn.Workshops en sprekers uit heel Europa , meer info op http://www.slconference.eu

    cheers

    geplaatst op
  • In de CMG SolliChat zat ondermeer deze functionaliteit:

    1) Maak een afspraak (op basis van beschikbaarheid recruiters).

    2) Stuur je NAW en CV alvast in (upload Word- of tekstbestand).

    3) Meld je +/- 5 minuten vantevoren in de wachtkamer (het systeem e-mailt je automatisch een herinnering en een uitnodiging).

    4) Eén van de recruiters neemt je mee naar de gespreksruimte.

    5) In die gespreksruimte heb je een privégesprek met je recruiter (beveiligde communicatie).

    6) De recruiter beoordeelt je op verschillende punten (aanvink / puntenlijstje).

    7) De beoordeling en het chatlog worden automatisch bij je CV en NAW-gegevens opgeslagen, en het systeem stuur je automatisch een bedankje met daarin ook de 'next steps'.

    Hoe makkelijk is deze functionaliteit in Second Life te programmeren?

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Annet. Er is hier genoeg over Second Life geschreven en gediscussieerd om geen globale verwijzingen naar iets wat mogelijk interessant is in SL te hoeven plaatsen zonder er zelf goed naar gekeken te hebben.

    Bas, je zegt dat je SL als zodanig een twijfelachtig concept vind, maar je gelooft tevens dat de opkomst van 3D werelden onstopbaar is. Hoe zie jij het verschil tussen het SL concept en de opkomst van 3D werelden? Ik zeg niet dat er geen verschil is, maar ben benieuwd naar jouw mening. Dan krijgen we misschien een wat inhoudelijkere discussie.

    Verder zeg je dat er een gebrek aan Nederlanders is in SL. Gegeven de enorme drempel om er echt actief in te zijn lijkt het mij dat 17.000 mensen (1 op de 1000 Nederlanders) die gemiddeld bijna twee uur per dag aanwezig zijn in SL geen slechte score. Dus wat bedoel je met 'gebrek aan Nederlanders'? Het moet ergens beginnen....

    geplaatst op
  • @Annet: ik spreek nergens over user experiances, dus misschien dat je niet steeds bij elke post over Second Life je eigen paradeplaatje er op kan gooien en gewoon een post kan lezen zoals hij bedoeld is. Ik heb het over mogelijke toegevoegde waardes die SL (of andere 3D werelden kan hebben) in een wervingsproces. Niet meer, niet minder.

    Dat wij duidelijk een andere visie op wat inhoudelijk interessant is, weet ik al enige tijd. Ik houd van concrete cases met mogelijke stappen die bedrijven kunnen zetten, uitgaande van de toegevoegde waarde die een bepaald medium kan bieden. Ik geef er hier enkele aan, of je die goed vindt is twee. Jij noemt het een zijlijn positie, je goed recht. Ik zou zeggen: proof me wrong, maak een wereld case, die werkt, en kom met de cijfers.

    @Yme: Je hebt gelijk dat ik er makkelijk spreek over 'het gebrek aan Nederlanders', misschien te makkelijk de media nagepraat.

    Het verschil tussen SL en 3D werelden is in mijn optiek dat SL weinig toegevoegde waarde bied. Like I said: I could be wrong. Maar als ik hoor dat Playstation een 3D wereld lanceert (waar de massa meteen groter is) dan zie ik daar meer waarde in. Je kan namelijk tussen de games door lopen als het ware, er kunnen mogelijkheden in gebouwd worden om nieuwe games te proberen cq. te kopen, je kan je reputatie en rank van game 1 meenemen naar game 2. Daar zie ik meer waarde in dan in Second Life.

    Misschien dat SL, vanwege het OS karakter, straks wel de alles verbindende wereld kan worden hoor, maar ik betwijfel het. Ik denk dat we straks enkele platformen krijgen waar je veel meer mee kan, waar je je repuatie online kan manager, maar ik denk dat de gaming industrie daar de drijver van zal zijn. (kort samengevat zeg maar).

    geplaatst op
  • Het lijkt dat 17.000 Nederlanders het iig met je oneens zijn als het gaat om de toegevoegde waarde die het kan bieden. Ik snap je opmerking over 'te weinig toegevoegde waarde bieden' dan ook niet. Wat niet, voor wie niet, wanneer niet? Alleen maar omdat er in de ene wereld misschien meer mensen zijn dan in de andere? Dergelijke generaliserende opmerkingen zijn denk ik niet meer gepast na al het nieuws over SL, en vooral ook misleidend. Playstation Home gaat in heel veel opzichten verschillen met SL. Ik geloof zeker ook in de potentie van Home, maar ik vraag me af of de meeste mensen die SL nu waardevol vinden gaan switchen naar Home. Het zijn geen substituten omdat ze toevallig beide 3D zijn.

    geplaatst op
  • @Yme: je hebt helemaal gelijk dat die 17.000 Nederlanders het met me oneens zullen zijn. En ik geef toe dat het voor een aantal mensen zeker toegevoegde waarde zal hebben, daarom zeg ik ook: in mijn optiek. Het is mijn visie en misschien zit ik er wel helemaal naast. Je vroeg me om mijn mening, die geef ik je, meer niet.

    Overigens zouden we deze discussie jaren en jaren geleden hebben kunnen voeren over ICQ vs MSN messenger. MSN, een duidelijk inferieus product dat later op de markt kwam, maar het wel won. Je had kunnen zeggen: die honderdduizenden ICQ gebruikers zullen nooit switchen (ik heb het persoonlijk lang volgehouden), maar toen de massa over ging, ging men mee. Er staan nu nog 2 contacten in mijn ICQ lijst.

    Ik denk dat de grote massa niet voor SL zal vallen, simpelweg omdat het in mijn optiek (of je het daar mee eens bent of niet staat je geheel vrij) te weinig toegevoegde waarde biedt. Er is, eenvoudig gezegd, te weinig te beleven vrees ik. En als de massa straks elders zit, stappen die mensen uiteindelijk voor een groot deel ook over vrees ik.

    Naast de toegevoegde waarde, waardoor het niet zonder hulp mega gaat worden denk ik, is het grote probleem de distributie. MSN won het van ICQ vanwege de standaard installatie met Windows. Playstation home komt straks standaard mee, het wachten is op een microsoft wereld via windows en de Xbox.

    Maar zoals ik al zei: ik kan er naast zitten, het is mijn visie op 3D werelden.

    geplaatst op
  • Yme, even los van SL (daar praat ik niet meer over), een mogelijk bereik van 17.000 nederlanders is totaal niet interessant voor adverteerders en al helemaal niet wanneer je ze niet rechtsreeks kunt benaderen.

    In adverteerdersland draait alles nog steeds om bereik en conversie en geen enkele weldenkende marketeer zou tienduizenden Euro's pompen in een campagne die maximaal 17.000 nederlanders bereikt.

    geplaatst op
  • Bas, MSN en ICQ hadden iig dezelfde functie. Dat is wat ik bedoel met dat Home en SL geen substituten omdat ze toevallig beide 3D zijn en er avatars in rondlopen. Ik sluit niet uit dat ze naar elkaar toe zullen groeien, maar vooralsnog zijn ze te verschillend.

    SL heeft zeker haar eigen uitdagingen en succes is zeker niet gegarandeerd. Maar we hadden het over het twijfelachtige concept van SL (jouw woorden) in vergelijking tot de opkomst van 3D werelden. Het concept van SL heeft meer toekomst dan dat van Home (voorzover bekend) in mijn optiek, maar de huidige exectutie van SL is niet voldoende. Daar zijn we het iig over eens.

    geplaatst op
  • Kasper, er zijn voldoende niches van 17.000 mensen te bedenken waarvoor campagnes van tienduizenden euro's ontwikkeld worden;-)

    Bas heeft het verder nergens over adverteerders, en er is meer waarde te creeren dan alleen 'waarde voor adverteerders' zoals jij het omschrijft... Dat is nu juist het punt.

    geplaatst op
  • Maar... als we er voor 't gemak eens van uitgaan dat de mensen die je wilt recruteren in SL aanwezig zijn, of er speciaal voor jou naartoe willen gaan. Is de functionaliteit die ik hierboven noemde dan wél of niet in SL te programmeren?

    geplaatst op
  • Carl, geen probleem.

    geplaatst op
  • Nichemarkets zijn een ander verhaal omdat je daar veel gerichter kunt targetten en een hogere conversie kunt verwachten. En dan nog blijft 17.000 uiterst weinig.

    Ook bij recrutering en andere toepassingen blijft er een uiterst kleine doelgroep die je overhoudt uit een totaal van 17.000.

    geplaatst op
  • Kasper, misschien dat je je even in de realiteit van de meeste marketeers moet gaan verdiepen in plaats van alles te beredeneren vanuit de paar marketeers wiens case-studies op deze weblog vaak langskomen.

    geplaatst op
  • Pfff, weer deze discussie. Kan er nu eindelijk eens iemand met een goed onderbouwd overzicht komen van de (on)mogelijkheden van 3d-werelden. In elk artikel over SL verwijzen we dan naar dit overzicht en hoeven we niet telkens weer dezelfde discussies te voeren. Ik word er in ieder geval een beetje moe van.

    geplaatst op
  • Marco, zo'n lijstje is lastig te maken. Als jij een dergelijk lijstje voor 'het internet' kunt geven, dan maak ik er eentje voor 3D-werelden;-)

    geplaatst op
  • Ik spreek alleen uit de zeer realistische eigen ervaring en cases van marketeers waar ik contact mee heb, niet gebaseerd op cases geplaatst of aangehaald op MF.

    Over het algemeen wordt het vanaf 100.000 pas interessant en bespreekbaar. ;-)

    geplaatst op
  • @Yme: dat lijstje is bijna klaar en publiceren we binnenkort in een handig boekje: het marketingfacts jaarboek ;-)

    Even zonder gekheid, waarom zou het niet mogelijk zijn om eens een objectief overzicht te geven van de mogelijkheden en onmogelijkheden van 3D-werelden op dit moment?

    @Kasper: da's afhankelijk van je doelstelling en dat is nu ook telkens weer de discussie. Het welles nietes spelletje terwijl we allemaal met een andere bril naar 3D-werelden kijken.

    geplaatst op
  • Kasper, dat is toch een compleet onzinnige uitspraak? Bedoel je nou dat als een willekeurige marketeer met een bepaalde campagne niet meer dan 100.000 mensen potentieel zou kunnen bereiken, dat deze marketeer beter wat anders kan gaan zoeken? Ik hoop dat je jezelf niet al te serieus neemt;-)

    geplaatst op
  • Ik neem mezelf niet zo serieus hoor maar geef alleen weer dat in bijna alle gevallen een bereik van 17.000 peanuts is en het overwegen niet eens waard. Doe gerust eens navraag of onderzoek.

    p.s. dit is los van 3D of SL Marco (de vraag zou dan kunnen zijn waarom 17.000 zonder targeting dan ineens wel interessant zou zijn maar daar houd ik me niet mee bezig). Ik reageerde alleen op Yme's opmerking dat 17.000 helemaal niet zo gek is en waar ik het dus absoluut niet mee eens ben.

    geplaatst op
  • Pfff, ik kan mij goed voorstellen dat sommigen ML gaan verwarren met een SL-promotie weblog.

    Jullie zijn nog steeds bezig met het hypen van een grappig maar bij nader inzien saai conceptje.

    geplaatst op
  • @Yme: communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar op praten. Dus we zeggen hetzelfde, alleen zei ik het op een manier die wat anders overkwam dan bedoeld, waarvoor mijn excuus. Het concept is in mijn optiek twijfelachtig, waarmee ik dus wil zeggen dat ik denk dat het concept het niet zal redden. Ik geloof meer in de andere 3D werelden zoals Home, mits natuurlijk een goede executie.

    @Carl: ik negeerde je post nadrukkelijk omdat het dan weer gaat om 'het reruteren van mensen in SL'. En dat is dus juist waar deze post NIET over gaat. Het ging over het waarde toevoegen in het proces, waarom zou je uit moeten gaan van die 17.000 mensen die er zijn, als je er 25 elders kan werven en die in SL kan 'interviewen'?

    @Marco: ik ben het helemaal met je eens over het feit dat de discussie vermoeid wordt. Het was namelijk ook totaal niet mijn bedoeling om daar dus weer naar te kijken, met name omdat we hier allemaal wéér uitgaan van wat er al is. Wat ik hoopte te doen met deze posting is een andere insteek te maken.

    Je kan namelijk dus óók uitgaan van het feit dat je ergens kandidaten hebt geworven (wereldwijd b.v.) en voordat je die naar Sillicon Valley brengt je ze eerst test in b.v. een omgeving als Second Life. Ik kan me ook indenken dat een goede consultant dus de beste talenten wereldwijd wil testen op hun analytische vaardigheden, bijvoorbeeld op de manier zoals hierboven beschreven. Dan breng je dus mensen SL in, in plaats van dat je uitgaat van hen die er al zijn!

    geplaatst op
  • Jeetje, ALWEER over second life en actieve gerbuikers?? Systematisch slappe posts of Second life komt sterk over als een evrborgen agenda erop nahouden. Of serieus tekort aan goede nieuwszoekers.

    geplaatst op
  • @Bas
    Gezien de reacties is die andere insteek niet gelukt Bas. Als je een sterke SL case had gepubliceerd, dan kwam SL eindelijk weer eens in een positiever daglicht, wat het verdient. In de tussentijd kun je mijns inziens SL gewoon in de luwte laten zijn en groeien. De populariteit trekt naar de verwachtingscurven wel weer aan, en is het niet met SL dan is het met een andere (nieuwe) community.

    geplaatst op
  • Reformatorisch Dagblad: "Virtuele wereld niet meer weg te denken"

    geplaatst op
  • @Marco:er is natuurlijk al een enorme berg met onderzoeksrapporten, whitepapers, blogs en websites over de (on)mogelijkheden en kansen van 3D virtuele werelden....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.