Herwin van den Berg: Heineken.nl wordt community

Herwin van den Berg: Heineken.nl wordt community
Interessante uitspraken in Adformatie van de vorige week tot Marketeer of the Year 2007 bekroonde marketingdirecteur van Heineken Herwin van den Berg:
(...) Volgend jaar zal Heineken.nl niet meer lijken op wat het nu is. In internetachtige omgevingen kun je communities bouwen waar je gewoon geld aan kunt verdienen. Dat geld kun je vervolgens weer herinvesteren. Er zit één basisfilosofie achter: de consument moet er zelf gewoon heen willen. Op zich doet onze site het goed, waar de echte liefhebber naartoe gaat. Eigenlijk vind ik dat de Heineken-site onvoldoende bereik heeft. Via allerlei nieuwe technieken kun je op heel andere manieren nog veel meer kwalitatief bereik genereren en dat zullen we ook gaan doen. (...)
Ben uiteraard erg benieuwd waar Heineken het komende jaar mee gaat komen. Iemand al een idee?


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Dat werd tijd. Die sites die elke 6/8 weken veranderen vind ik echt weggegooid geld. Dat lijkt mij niet de wijze is om mensen vast te houden.

    geplaatst op
  • Inderdaad, Karlijn. Behoud het goede! Niet Web 2.0, maar Web 2000, dat wordt het helemaal.

    geplaatst op
  • Die sites zien er altijd erg mooi uit helemaal in flash, ook de heineken site die ze nu hebben met dat strand is echt top.

    Nadeel is echter dat de drempel vrij hoog is voor mensen met een reletief trage internet verbinding en wat oudere pc, die flash vraagt namelijk wel erg veel van een gemiddelde pc.

    geplaatst op
  • Ik vind zijn reactie op bepaalde critici veel interessanter en ben benieuwd of dat nog een staartje krijgt:

    "Met zo iemand zou ik zo graag hier willen zitten, want de opbouw waarmee hij reageert is zó slecht! Als je op zo’n blog een debat wil voeren, moet je het anders brengen. Dit waren gewoon zes losse flodders achter elkaar. Het is bijna humoristisch. Het is prima dat hij een ander geluid laat horen, maar bouw het dan beter op. Nu haalt hij drie dingen door elkaar.”

    geplaatst op
  • Ben benieuwd, Heineken is wel een merk dat goed een community kan opbouwen.

    geplaatst op
  • Ha gaan ze eindelijk SL cafe's doen en daar leuke events realiseren. Natuurlijk alleen toegangkelijk met de geheime code die op de vulling voor je biertap staat. Best cool (letterlijk dan).

    geplaatst op
  • Off Topic, maar lees net op numpa dat Oscar Kneppers de vd Brinkprijs wint.
    Go Oscar.

    geplaatst op
  • @Kasper: waarom denk je dat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik Ad en Marie Jansen op Adfoblog (waarom eigenlijk reageren onder twee namen), niet ken.

    geplaatst op
  • Cultuur, muziek en sport, in willekeurige volgorde.

    geplaatst op
  • Ik heb echt nog nooit van mijn leven naar de website van mijn biertje, tafelmargarine of waspoeder gesurft. Ze doen maar.

    geplaatst op
  • Emerce geeft meer inzicht in de nieuwe online strategie van Heineken:

    (...) De afgelopen twee jaar gaf Heineken zo'n vijfduizend euro uit aan online media-inkoop. (...)

    (...) Tot voor kort werkte deze strategie van ‘zelf mooie acties neerzetten, en geen geld uitgeven aan media-inkoop'. Via weblogs en nieuwssites was er genoeg ‘buzz' en aandacht voor de acties van Heineken. Dit ‘free publicity' effect is echter langzaam verdwenen, legt Vijverberg uit. Dat komt onder meer omdat weblogs volgens hem steeds minder vaak gratis schrijven over een actie van een grote adverteerder. "Het is steeds moeilijker om aandacht te krijgen." (...)

    Voor het eerst gaat Heineken ook budget vrijmaken voor media-inkoop.

    (...) Vijverberg (van Qi, red) benadrukt dat banners slechts één onderdeel zijn van de online marketing. "Alles is mogelijk." Het inzetten van sociale netwerken, contentdeals, widgets. "Wij zette alle middelen uit de digitale speeltuin in."

    Mediabureau Kobalt zal zorg dragen voor de media-inkoop. Er is nog niet gekozen voor vaste samenwerking met een advertentienetwerk. Vanaf volgende maand wordt de nieuwe strategie in werking gezet, zegt Vijverberg. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.