Babelgum: de net niet Joost

9 juni 2007, 08:40

{title}In de slipstream van Joost met zijn enorme marketing-en PR-geweld is er gisteren een tweede peer to peer online tv platform gelanceerd met de artistieke naam Babelgum. De overeenkomsten met Joost zijn legio: streaming online “TV”, een rijke founder (Silvio Scaglia van het Italiaanse Fastweb), ongelimiteerde beta-invites, P2P als basis, slick design en een (voorlopig) gebrek aan goede content.

Babelgum profileert zich ook als het upmarket broertje van Joost: wat gladder design en hippere content (onder meer van regisseur Spike Lee). Ook hier is de signalering dat de content doorslag zal geven van toepassing. Babelgum werkt snel en mooi en hapert nauwelijks. Maar dat doet de meest recente versie van Joost ook niet meer. Er zijn negen hoofdcategorieën en een mooie search functie. Alleen is er nog nauwelijks content.

Interssant om te zien is dat het model voor content owners iets anders is dan bij Joost. Babelgum biedt alle content owners de kans om zelf hun content up te loaden. Hier worden vervolgens advertenties bij geplaatst. De inkomsten uit die advertenties worden 50-50 gedeeld met de eigenaren van de content. Om de eigenaren over de streep te halen is er tot eind 2007 de garantie dat je $5 per 1000 views krijgt. Daarmee lijkt Babelgum meer een kruising te worden tussen Joost en YouTube.

De kijkkwaliteit is OK. Beter dan YouTube en ongeveer gelijk aan Joost. Maar Joox is veel beter en daar komt niet eens P2P aan te pas. Duidelijk is dat niet de distributiemethode maar de codering van belang is voor de videokwaliteit. De distributiemethode (P2P) is vooral handig om de streaming kosten in de hand te houden. TV meets internet is de premisse van Joost en Babelgum. Maar juist de 2.0 facetten missen hier. Tags zijn er, maar ik kan ze niet zetten. Ik kan niet video’s niet delen met anderen en ook niet bespreken (chat of messenger). Rating kan wel en leuk is de optie van een smart channel (à la last fm).

Al met al is het goed dat Joost concurrentie krijgt, zeker met het lange wachten op de oude TV-reuzen op internet. Ook is het goed dat Babelgum een zeer rijke founder heeft, want een lange adem is nodig om dit platform van goede content te voorzien en om leuke widgets toe te voegen die het kijken naar 2.0 tillen.

Babelgum

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mark

    Hi, Graag wil ik de dienst van Joost proberen maar ik heb geen uitnodiging. Kan iemand mij uitnodigen voor Joost, alvast bedankt!


    9 juni 2007 om 09:14
    CasaMan

    Dat willen we wel doen mark. Ik heb alleen je email adres nodig./


    9 juni 2007 om 13:01
    Robert de Boer

    Hebben jullie er voor mij ook eentje dan? rdeboer at newkitd.nl


    9 juni 2007 om 15:34
    Sven Martens

    met een Joost toegang zou ik ook erg blij zijn:

    svennmartens op hotmail.com

    dank!

    Sven


    10 juni 2007 om 08:28
    Mark

    Hi,

    Hierbij mijn emailadres: mark@tote-m.com

    Casaman, alvast bedankt voor invite !!!


    11 juni 2007 om 06:10
    ErwinVanLun

    Belangrijk overigens bij Babelgum: het is europees! Dat betekent dat we eerder ook Nederlandse content mogen gaan verwachten. Europeanen snappen veel beter dan Amerikanen dat Europa bestaat uit heel veel kleine cultuurtjes en heel veel kleine marktjes. Ik ben hoopvol…


    11 juni 2007 om 06:43
    Gijsbregt

    @ Erwin,

    Joost is opgezet door een Zweed en een Deen. De hoofdontwikkelaar is een Nederlander, de tijdelijke CEO was een Zweed en er zit een (hoofd)kantoor in Nederland.

    Over Europees gesproken.


    11 juni 2007 om 06:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!