Op naar Marketing 2.0

Op naar Marketing 2.0

Door technologische en sociale ontwikkelingen verandert marketing de komende jaren drastisch. Marketing 1.0 maakt plaats voor marketing 2.0 met consequenties voor merken, producten, communicatie en distributie. Op verschillende weblogs en marketingwebsites wordt er geschreven over Web 2.0. De nieuwe commerciële strategie omvat echter veel meer dan Web 2.0. Daarom ben ik enige tijd geleden begonnen met het in kaart brengen van de verschillende facetten van Marketing 2.0 en heb deze kort en bondig beschreven in 12 hoofdstukjes. Het geheel is tevens verpakt in een model, dat de naam ‘The New Marketing Cycle’ heeft gekregen. Een fragment van dit model is als illustratie bij deze post aanwezig. Het volledige model zal te zijner tijd ook op Marketingfacts worden gepubliceerd.

New Marketing Cycle

 

Geven en een beetje nemen
Het voordeel van kennis is dat je het kunt delen met anderen. Een ander voordeel is dat anderen deze informatie kunnen verrijken met opvattingen, aanvullingen of correcties. Zo ontstaat de perfecte inhoud. Wekelijks worden er 2 hoofdstukken gepubliceerd op Marketingfacts. De opmerkingen beoordeel ik en verwerk ik in de uiteindelijke versie. ‘Op naar Marketing 2.0’ is dus ‘geven en een beetje nemen’. Iedereen die een bijdrage heeft geleverd die wordt vermeld in de defintieve uitgave genoemd.

Input uit Engeland en USA
We gaan nog meer doen om ‘Op naar Marketing 2.0’ tot het beste eindresultaat te brengen? De aangepaste en verrijkte content wordt tevens geplaatst op een Engelse en Amerikaanse weblog. Ik ben op dit moment in onderhandeling met twee partijen en verwacht hierover de komende maand duidelijkheid. De content zal ook worden gelezen, beoordeeld en verrijkt door Amerikaanse en Engelse marketeers. Pas daarna zal de eerste versie van ‘Op naar Marketing 2.0’ een feit zijn. Het boekje zal in 3 talen op de markt komen: Nederlands, Engels en Duits. Mogelijk ook Spaans, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Voor wie is ‘Op naar Marketing 2.0’ bestemd?
Als je de verschillende hoofdstukken leest, dan is het belangrijk om de doelgroep in het achterhoofd op te slaan. Met ‘Op naar Marketing 2.0’ wil ik geen doorgewinterde crossmediale marketingstrategen en multichannel specialisten bereiken. Slechts een beperkt aantal Nederlandse marketingspecialisten zouden hiervoor in aanmerking komen. De uitgave richt zich dan op de groep marketers en managers (directie) die in vogelvlucht kennis willen en moeten nemen van belangrijke veranderingen die gaande zijn of gaan komen. ‘Op naar Marketing 2.0’ is dan een soort ‘quickupdate’ met voorbeelden, adviezen, cijfers en creatieve interpretaties. Het boekje zal naar verwachting kostenloos te verkrijgen zijn.

Wat gaan we doen als ‘t klaar is?
Als het boekje binnen enkele maanden klaar is, is het direct alweer verouderd. Daarom is het de bedoeling om online verder te gaan de content wekelijks te updaten met actuele informatie (cases, onderzoek, inzichten). Op dit moment word nabij mijn nieuwe kantoor een studio ingericht waar we op wekelijkse basis videocolumns gaan opnemen.

Tot zover de uitleg. Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie mening over dit (in mijn ogen) interessante project en ben ik uiteraard benieuwd naar jullie adviezen en opmerkingen. Als eerste gaan we donderdag starten met de inleiding en het eerste hoofdstuk ‘geen informatieschaarste’ meer.


Delen

0
0


Er zijn 39 reacties op dit artikel

  • Goed om je weer terug te zien Richard en succes met je nieuwe bedrijfe Marketing Monday!

    Vwb 'Op naar Marketing 2.0', ik heb al een snelle blik kunnen werpen op de ruwe tekst en het model en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Goed overzicht van wat er op dit moment speelt en waar marketing de komende jaren zich naar toe zal bewegen. Succes en uiteraard zal ik een bijdrage leveren!

    geplaatst op
  • Bekijk eens deze grafiek met daarin verschillende marketingmethoden: https://pinkomarketing.pbwiki.com/Marketing Map
    Daarin zit al een hoop discussie. Transformatie van de marketeer van product naar klant brenger tot platform facilitator waarbij de klant in bepaalde mate (volledige) controle heeft over alle processen. Persoonlijk en Participatie. Dat is marketing 2.0, maar wat is nu uiteindelijk de echte vorm waar je heen moet?

    In ieder geval goed dat je het artikel tot stand laat komen vanuit de 2.0 gedachte :-)

    geplaatst op
  • @Ton: Interessante marketing map; voor de volledigheid heb ik 'm ook hier geplaatst:



    Hoe staat het eigenlijk met je eigen middelenmix tbv websitepromotie? Heb je daar inmiddels al wat mee gedaan?

    geplaatst op
  • Succes Richard, en ik kijk uit naar de eerste 2 hoofdstukken!

    geplaatst op
  • @Marco

    Ik heb de betreffende middelenmix verschillende keren binnen de organisatie waar ik nu met name mijn tijd besteed gepresenteerd. Ik heb dit echter gekoppeld aan het bovenstaande model cq. marketingmethoden. Met het gebruiken van middelen alleen ben je er namelijk niet. Marketing 2.0 is bij het gebruik van elk middel in het achterhoofd houden of hetgeen dat je er mee gaat doen gelijk staat aan je klant lastigvallen met ongevraagde communicatie of dat het je klant meehelpt in het bereiken van heteen dat hij/zij wil bereiken. Bij de focus op dit laatste "help je klant" heb je de grootste kans op resultaat gelijk aan de gemaakte opzet van http://www.marketingfacts.nl/berichten/middelenmix_websitepromotie_inzichtelijk_gemaakt/

    Hou je hier geen rekening mee dan ben je gedoemd tot weinig succes. Een goede aanvulling op het model zou dus een overzicht zijn van hoe je elk middel op een marketing 2.0 savy manier kan inzetten. Dat houd ik in het achterhoofd. Leuk om een wiki voor te openen lijkt mij. De inspiratie is er, nu nog even wat tijd :-) (en dat is lastig met een twitter verslaving). Helpjeklant.nl of customerincontrol.com zijn in ieder geval leuke domeinnamen in mij bezit waar ik zoiets mee zou kunnen uitvoeren. Nu nog 20 mensen die roepen, ja doen, geweldig, heb ik wat aan :-)

    geplaatst op
  • Voordeel van een wiki is tevens dat anderen eenvoudig je typ en grammatica fouten kunnen corrigeren.

    geplaatst op
  • ExpressionEngine, de weblogtool die ik gebruik voor Marketingfacts, biedt ook een Wiki-module. Zal ik eens kijken of ik die kan laten integreren in de huidige site zodat de leden van marketingfacts ook gezamenlijk een wiki kunnen bijhouden?

    geplaatst op
  • @marco lijkt me een goed plan. Je hebt genoeg experts en gangmakers op dit blog zitten om gezamenlijk mooie modellen, white papers of wat dan ook te maken. Als je wat verder denkt zie je gecocreeerde virale campagnes ontstaan die worden verkocht aan de hoogste bieder, waarbij de opbrengsten worden verdeeld over de makers...

    geplaatst op
  • Erg interessant heren, deze materie is zeer actueel voor mij. Kom maar op met die Wiki module, goed plan!

    geplaatst op
  • @Ton Wesseling

    Ja doen, geweldig, heb ik wat aan!

    Wat mij als jong marketeer vooral bezig houd is het evenwicht te zoeken tussen de verschillende methodes. De marketing mix dus eigelijk. Alle marketing methodes die ik bestudeer en elk boek dat ik lees over welke grote marketeer dan ook. Uit eigelijk elk boek haal ik nuttige informatie en zie ik het nut van bepaalde methodes.

    Ik denk dat er steeds meer een samenwerking/wisselwerking zal plaatsvinden tussen klant en bedrijf. (klant en indirect de marketeer(s) Client in controle, strategie No Budget marketing.

    De markt wordt transparant. Dat zie je het beste aan de detail handel. Consumenten worden expert en ambasadeurs. Het gaat steeds meer om kennisdeling, delen van ervaringen en het verdelen van de aandacht voor goede/slechte producten.

    De klant kan dezelfde tools hanteren en de klant (de markt) is net zo mondig. Het is dus zaak zoveel mogelijk fans te krijgen.

    Om daadwerkelijk in de praktijk te verwezelijken wat de methodes beloven, is het noodzaak de juiste tools te hanteren. Ik ken nog geen goede voorbeelden waarin de marketing methodes in een mix gekoppeld aan tools uiteengezet worden.

    geplaatst op
  • sorry, maar eh, beter laat dan nooit? Modellen, grafiekjes, inpakken, allemaal leuk, maar waar was je de afgelopen 5 jaar toen dit phenomeen met rasse schreden zijn intrede deed? De gemiddelde Nederlandse marketing 'goeroe' wordt als vanouds laat wakker, weet vaak niet waar de klepel hangt en kneedt en wringt tot het zo dood is als een pier. Toekomstblik? Meer 20/20 hindsight. Toen scherpere geesten met hun voeten in de modder stonden, durfden te experimenteren en hun EIGEN ideeen ontwikkelden, zag de gevestigde orde dit nergens heen gaan en waren ze hun klanten de laatste CPM stuivers nog aan het afknijpen.

    My 2(.0) cents.

    geplaatst op
  • Richard, dit is ook voor mij relevant. ik kijk uit naar de hoofdstukken en het volledige model!

    geplaatst op
  • @Richard Ik duw tegenwoordig ook wat meer op diffusie naar de late majority dan alleen op het paaien van de early adopters. Moeten Meer Marketeers Mobiliseren. Dat is het adagium. So good luck! Ik help wel. Maar eh... even controleren zit je met je inspraak-boek nou op middelen strategie "PR" of op "Opensource"? ;)

    @Ton Hoor ik nou tussen de regels door dat je vast zit met je middelenmix model en daarom een Wiki wilt hebben? Wat denk je zou je ook een gedeelte van je nieuwe boek onder CC uit kunnen brengen? ;)

    @Marc Ahhhh.... toe nou?! Please! Ik was geen Take That fan mag ook nou ook geen Robbie downloaden? Everett Rogers schreef een heel mooi boek over Klik hier en lees over diffusie Diffusie stappen gaan niet voor iedereen even snel, ploeteren geeft je niet morele patent rechten bovendien.. ik ploeter al wel ehh... 6 jaar. Dus wat doe jij hier?!

    geplaatst op
  • @Ton Voor als de wiki er komt. Je belangrijkste probleem was dat je traffic naar de website nog steeds centraal stelt in je denken. Een website is een middel in je mix niet een doel. Vaak de slechtste want een website geeft je de illusie en de verleiding dat je de marketing conversatie zou moeten modereren. Je begint al weer over urls te praten terwijl het product er nog niet is. Waarom schrijf je niet het eerste boek volledig in twitter? Als je dat gedachte experiment niet kunt maken hoor je het niet eens te schrijven. Dus.

    geplaatst op
  • Bedankt voor al jullie reacties. Ik probeer dagelijks te reageren op jullie input, opmerkingen en zelfs kritiek :-)))

    MARCO: Dank! Na een jaar lang management/marketinginnovatie Ohra ga ik er weer lekker aan de gang. Goed nagedacht over de propositie van MarketingMonday en hard gewerkt aan de visie.

    TON: ik ga 'pinomarketing' en de WIKI bekijken. Vooralsnog wil ik hier alle hoofstukken publiceren en wellicht daarna doorpubliceren naar een WIKI. Op zich een goed idee. Ik kom hierop terug. Ik ben het tevens met je stelling eens. De klant staat centraal en je moet in zijn schoenen gaan staan. En vanuit die positie nadenken over de media/middelen die je op 'm loslaat en de instrumenten die hij beschikbaar heeft om met jou te communiceren. Ook hier spelen 'customer insights' een grote rol. Je ziet dit verhaal ook terugkomen bij de multichanneling: richt alleen die kanalen in die passen bij groepen of het individu. Maar voordat dat je dat doet, moet je toch heel goed weten waar de wens van de klant ligt. Even nadenken dus. Ton, laten we over dit onderwerp (en over je domeinnamen) connected blijven. Ik wil eerst het grote geheel op jullie loslaten, zodat de totaalverbanden duidelijk worden. Daarna heel graag de diepte in (leuk!!).

    NICK: Good old times 'rise' again. Leuk dat je meekijkt. We gaan binnenkort een borrel drinken :-)

    ROY: ik ben het met je eens. Klant en bedrijf moeten veel meer samenwerken. Als je als bureau of adviseur goed kijkt dan tref je binnen bedrijf soms pareltjes aan, waar het bedrijf soms zelfs geen weet van heeft of daarvan de waarde niet kan inschatten. Je visie over klanten en ambassadeurs deel ik. Dit komt heel uitgebreid terug in de verschillende hoofdstukken. Ben overigens van mening dat het niet alleen een kwestie van instrumenten is, maar met name de toon en vorm. Buzzz wordt belangrijker dan ooit. Het ouderwetse 'mond-op-mond' reclame komt terug, maar dan online en het verspreidt zich als een virus :-) Laten wij ook connected blijven. We delen dezelfde visie. Lees, leer en geniet zou ik zeggen.

    MARC: veel marketeers sliepen en slapen nog steeds. Early adoptation, ervaring opdoen, proberen, op je ** gaan en weer opstaan. Het is allemaal cruciaal en belangrijk. Je doet ervaring op en realiseert daarmee een flinke voorsprong. Vraag en aanbod in marketingland moeten echter wel overeenstemmen. Vaak zie je dat bedrijven er helemaal niet klaar voor zijn. Dat directies, marketingdirecteuren, marketingmanagers en productmanagers wel 'ja' zeggen, maar nee doen. Opgeslokt en bijna verdronken in de dagelijkse business. Je kunt dus wel willen als marketeer, maar TIMING is cruciaal. In 2001 werd door DSB Groep een online bank opgezet die heel veel centjes heeft gekost. Ik was tussen 2000-2005 marketingdirecteur van DSB. Tom Kok (nu voorzitter van VPRO) heeft dit als CIO destijds voor DSB opgezet. Goed doordacht, maar te vroeg. Dezelfde online bank nu zou een groot succes zijn. Zijn visie klopte, maar de timing niet. :-)

    MARTIJN: ik doe mijn best!

    Bram: leuk dat je meedoet! Ik zit op 'opensource', want daar gaat het uiteindelijk naartoe Bram. We kunnen onze nieuwe strategie niet volledig opensource maken, maar moeten daar naartoe groeien. De markt moet er immers wel klaar voor zin. 'opensource' inrichten en bijsturen met bestaande technieken net zo lang tot de markt (met name de bedrijven) de effecten van 'opensource' inziet. En zover zijn we nog niet. eens?

    geplaatst op
  • @Bram: dat is wel erg 'touchy'. Moraalridders zijn er al genoeg. Jammer, dat je mijn sentiment (lees: geen patent) niet deelt als 'ploeteraar', iemand die met zijn hakken in de modder staat. Hoe vaak heb jij niet rommel van zg marketing experts spreekwoordelijk op moeten ruimen. En voel je niet nog steeds het effect van hoe de markt verziekt is door het 'wat een boer niet kent/begrijpt, vreet ie niet'-mentaliteit. Hoe is dit ontstaan? Veel beloven, weinig resultaat en getoond inzicht in werkwijzen. Klanten zijn zo suf gebeukt EN teleurgesteld met 'nieuwe' aanpakken, dat ze nu echt door de bomen het bos niet meer zien. Diffuus is dan weer the operative word, ja.

    @Richard: mijn punt (inderdaad) is dat het marketers veel krediet verspeeld hebben door muren op te trekken en niet ECHT geinteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen (lui), alleen in wat raakt aan wat ze al weten. Deze houding loopt in feite analoog met de ontwikkelingen die we in de muziekindustrie zien. De boel moet om. Als het noodzaak is dat je initieel meer investeert in proof of concepts, do it, en breek daar de boel dan mee open naar klanten. Meer praktijk en tastbaarheid, simpel vertaald. Creativiteit centraal, tools erom heen, in dienst van, niet tools inzetten omdat ze er zijn. Lijken allemaal no-brainers, maar ik zie het zo zelden in de praktijk.

    Dan wiki-filosoferen we in de avonduurtjes wel verder. Hoeven die klanten niks van te merken.

    geplaatst op
  • @Bram dank voor je input.

    Ter verduidelijking: ik werk voor organisaties waar de business is of wordt opgebouwd rondom de website of in ieder geval op een positie waar het maken van contact met personen via het web het basisdoel is om uberhaupt een kpi met een percentage van meer dan 0% te krijgen. Hiervanuit bezien is er een model gemaakt (op co creatie redactie basis: zelf de eerste aanzet gegeven en later alle input van buitenaf erbij betrokken) met als basis wat voor een middelen kan ik gebruiken om nieuwe bezoekers naar mijn website te krijgen.

    Bij de presentaties van dit model merkte ik echter dat in de beleving van de luisteraar er nog een belangrijke stap miste. Een middel kun je goed of fout gebruiken. Dit geeft de noodzaak aan om te zorgen dat de basis gedachte van ongevraagde massacommunicatie naar word-of-mouth en product centralisatie naar klantcentralisatie bij het model wordt betrokken en dat middels methoden wordt beschreven, of nog beter cases, hoe een middel gebruikt moet worden.

    Ik begrijp heel goed dat je gewoon moet zorgen dat je kwaliteit, eenvoud, gemak en service biedt tegen de beste prijs, goed moet doen als bedrijf, gezamenlijk zorgend voor een goed imago om daarna als facilitator van een verscheidene platformen de word-of-mouth over je op basis van klantwensen gemaakte producten moet distribueren, helpen bestaan. Online presence komt dan vanzelf en de marketeers in huidige vorm kunnen bij alle multinationals eruit.

    De realiteit? stap voor stap. Een wiki waarop we dan geheel gezamenlijk gaan bekijken hoe we er stap voor stap komen en inzichtelijk maken wat je met middelen op de goede manier kunt doen zal hierin een mooie bijdrage kunnen leveren.

    @Richard, http://www.linkedin.com/in/tonwesseling en excuses voor de enigszins naar offtopic neigende discussie bij je artikel :-)

    geplaatst op
  • @Marc Me touchy? Right! Ik deel je frustratie (ergernis om vergeefs proberen), ik deel je analyse deels, ik deel je stijl. Waarin we verschillen is het doel. Ik probeer die frustratie om te zetten naar passie en evangeliseren en hoe meer zielen hoe meer vreugd. Probeer. Ik zie verbeteringen de afgelopen tijd niet als mijn verdienste en de moeite die ik mij moest getroosten om 10 x zo goed te worden als tradtionionele mediabureaus is niet omdat marketeers lui zijn. Het marketing 2.0 verhaal staat zo ontzettend haaks op wat ze gewend zijn. Een mediastrategie die stuurt op relevantie en toestemming is een paradigma verschuiving. Natuurlijk krijg je in de transitie fase een wildgroei aan ideeën en goedkope experimenten-die-het-net-niet-zijn maar het plebs wel het gevoel geven mee te doen. Het 2.0 paradigma laten beklijven duurt even. Richard doet een goeie poging. I applaud that.
    But I still pwn nOObz dat wel. Ik lees de mei 2007 advertentie van Winkelman en van Hessen en ik zie dat ik ze een brief met CV mag schrijven. Dan heb ik echt heel erg zin om te gaan bellen om te vragen of dat getypt of handgeschreven moet. Maar waar mogelijk trap ik elke traditionalist die probeert the old ways te projecteren op mijn revolutie niet terug naar waar ze vandaan kwamen maar waar ze naar toe moeten. En hard. Hard omdat transparantie en authenticiteit Fatsoen 2.0 is. Dus dat is goe. Troost je dat?

    geplaatst op
  • @Bram: now we're talking :). Ja, wij evangeliseren tot op het bot, voortduwen die hap, delete-alt/refresh. Dus ook qua doel zitten we ook op hetzelfde spoor. In dat kader, excuses voor het cynisme, wel gezegd dat het een flinke portie hiervan doorgaans nodig is om perspectief te houden. Oh, en stoom af te blazen. Voordat je het weet is de marktperceptie weer terug bij af (1998 >).

    Consider me consoled. :)

    geplaatst op
  • @Ton Volgens mij krijgt Richard precies waar ie om vraagt. Alleen eerder dan ie het hoofdstuk publiceert.

    Nee ik snap het verhaal wel vanuit je bank website positie. Ik snap best waar je tegen aanhikt. De tactische Instrument/Media/Middelen/Mix zijn allemaal van zichzelf niet 2.0. De communicatie strategie kan dat wel zijn, dus de marketingstrategie, dus de media strategie. Wacht ik heb wel een modelletje.

    geplaatst op
  • @Bram
    Grappig, ik had net (een half uur geleden) een meeting met twee van jouw oudleerlingen Benjamin en Menno, we hadden het over personal marketing (zo je wilt 2.0) en trends. Het leek ons not done om als afgestudeerde nog een CV te sturen naar een potentiele werkgever, dat is toch idiotie anno 2007. Wij kwamen uit op Twitter, of een eigen XML kloon daarvan, inclusief podcast en flickr foto's. Businesslinks naar Xing of LinkedIn profielen ook passé. En uiteraard mag de YouTube skillstrailer niet ontbreken. En dat per SMS/MMS rechtstreeks naar personeelszaken.

    geplaatst op
  • @AnnetdeGraaf Ha. Ik vertik het al mijn hele leven om CVs te sturen. Een bio met bewijskracht over wat ik wil gaat doen volstaat. Mooi dat die jongens zo hard gaan. Jammer dan weer dat ze dat doen bij lostboys 1.0 ;) Klik hier om je 1.0 CV op te sturen naar lostboys. Kun jij ze niet aan een goede baan helpen via het circuit?

    geplaatst op
  • @Ton Hier is een linkje Klik hier om te ontdekken hoe het zit Misschien dat Marco die groot kan zetten.

    geplaatst op
  • Klinkt erg interessant! Ik ben benieuwd naar je 12 hoofdstukken.

    geplaatst op
  • @Bram

    niet alleen bank, ook uitgeverijen. Ik ben ook evangelist, ik vraag me bij jouw benaderingsmethode alleen af of ik nu blij moet zijn met je passie of geirriteerd ben door je botheid. Goede is dat het wel aan het denken zet, dat punt heb je bereikt. Vind zelf dat het intern je houdbaarheiddatum wat beperkt en mensen afschrikt om een dialoog aan te gaan. Merk overigens dat het doorzetten van veranderingen vanuit communicatie veel sneller gaat dan vanuit marketing, goed gezien. Dank voor je presentatie. Ik ga 'm zodra ik achter een echte PC zit (vanavond) even bekijken!

    geplaatst op
  • @Ton Ah... De flagrante schending van mensen rechten op mijn conto spoort anders erg bij stijl tendensen in de rest van de polemische antagonistische contrariaanse blognarrige blogosphere. De symboliek en stijl van Generatie Einstein bevalt me prima en zo ook de rest van de wereld. Zie bijvoorbeeld Retecool Het beste Europese weblog van het jaar. Ik zit verdorie mijn ppt aan te passen en up te loaden naar slideshare en je doet zo tegen me. Wie is er nou dialoog aan het afschrikken? En dan weer jou schrik ik niet af... dus over welke mensen die de dialoog niet durven aangaan maak je je bezorgd. Winkelman en van Hessen? Ik ben tenminste aanspreekbaar op mijn stijl. You good cop me bad cop? ; )

    geplaatst op
  • @Marc Werken jullie trouwens al samen met Martijn Staal van TNO. Hij is bezig met een onderzoek waar het naar toe moet met TV en hij wil heeeeel graag wil praten met producenten zoals jullie. Ik zou zeggen neem contact op want de pilot gaat binnenkort al van start.

    geplaatst op
  • @Bram: dank voor de tip, had dat nog niet gezien! Thanks.

    geplaatst op
  • ah: ConnecTV. Klinkt als Joost.com, en iig wat er dit jaar van hun nog verder uitgerold wordt (nauw contact me ze). Wij lanceren zelf begin deze zomer zelf ook een platform/epg, dus altijd interessant om deel te nemen.

    geplaatst op
  • @Marc Wij zoeken voor klantcampagnes spectaculaire advertentie mogelijkheden. Wat doen jullie met narrow targeting en social tagging en recommendations? Als zo dan wil TNO vooral niet bestaande initiatieven voor de voeten lopen maar juist helpen. Met raad en daad, niet meteen met geld. Ken jij de jongens van Abonja? They pack a punch. En T4B moet ik nog spreken. Ken je nog meer "minder goede natuurlijk" IP TV bedrijfjes vooral in Enschede?

    @Martijn Zoals beloofd. Wil je alle business development zelf blijven doen? ;)

    geplaatst op
  • @Bram: je noemt enkele van de terechte ingredienten, dus ja, daar 'doen we wat mee' :). Kijk voor enkele projectreferenties (case studies) eens op media.xolo.tv. Ons bedrijf behelst mensen die het social media phenomeen vanaf het begin als gebruikers (user/abusers) hebben meegemaakt en daarop ver vooruit heeft doorgefilosofeerd. Van de zomer zal blijken of dit uit gaat pakken naar de consumentenkant. Aan de biz kant zijn we inmiddels al aan het implementeren (geen IP setup box, btw)
    TNO's aanpak is idd bij ons bekend en een fontein aan kennis, dus ja, absoluut geinteresseerd.
    Abonja kende ik nog niet, zoals er zoveel als paddenstoelen uit de grond schieten, ik hou veel bij, maar alles is onmogelijk. We zelf hebben een erg diepe EN brede benadering, dus wie weet wat we voor je zouden kunnen betekenen qua punch. T4B hebben wij leren kennen op Blognomics, en gaan ze nog verder spreken. Goeie indruk van ze. Enschede en omstreken is mij minder bekend, helaas, onze blik is ERG internationaal gericht.

    geplaatst op
  • @Bram: ik heb net aflevering 100 van watchme.xolo.tv live gezet, moet je maar eens kijken, dan kun je een indruk krijgen hoe we in de vlogosphere bezig zijn geweest de afgelopen 2.5 jaar met xolo.tv. Of je googled/technorati-ed gewoon 'xolo.tv' of 'Gabe McIntyre' ;-)

    geplaatst op
  • @Marc Errug internationaal doen wij ook maar dan ook met mobile, links, banners, en blogs en games en meten en niet alleen met video. Dus als je concept crossmediaal moet? Sorry was aan je staart aan het trekken. Natuurlijk ken ik Gabe McIntyre. Wist alleen niet dat dat xolo.tv was. Ik wilde een punt maken richting Martijn. Heb je mijn comments bij ConnectTV gelezen. Gaan we daar verder. Meer on topic. "Ober kunt u onze tafel omboeken?"

    geplaatst op
  • gotya. Multi-tasking & speed reading is a bitch ;)
    Gabe niet in je hoofd gekoppeld aan xolo? Eerste keer dat ik dat meemaak. Kun je nagaan hoeveel hij juist over anderen in de markt praat.
    Over obers gesproken, ik denk dat ik thuis maar eens een hapje ga eten...
    Stuur me even die link naar je comments op ConnecTV. marc at xolo.tv. Dank en groet.

    geplaatst op
  • @Bram (en Marc ook) leuk, denk wel dat we alle andere lezers hebben afgeschrokken met deze dialoog :-) Ik heb de presentatie bekeken. Thanx for tagging me on your upload. Video aan het einde? kan ik niet zien. Goed dat ABC, zag ik laatst bij je collega al voorbij komen (http://www.slideshare.net/amsterdamant/leylines-presentatie-digitaal-domein/). Zocht naar info Amsterdamant na uitnodiging 1e twitter open borrel meeting in Utrecht.

    geplaatst op
  • @Richard: erg benieuwd hoe je de stappen vorm gaat geven. Het is een bijzonder actueel onderwerp waar elke groot marketingbedrijf zijn weg in probeert te vinden. Voor mijzelf is dit ook bijzonder interessant en zal dit ook graag volgen/mijn toevoegingen op doen.
    Belangrijk element in de opzet lijkt mij de bewijsbaarheid in termen van ROI. Het bouwen van de business case is voor marketeers van grotere ondernemingen de basis voor budgettoewijzing en de ontwikkeling van hun plan. Mocht je hier nog input op willen, let me know. Heb wat ervaring met het implementeren van nieuwe modellen en mogelijk ook wat resources om de eerste aanzet voor bewijs te bouwen.

    geplaatst op
  • @Marijn Gaan we nu al voorsorteren? ;)

    Belangrijk element in de opzet lijkt mij de bewijsbaarheid in termen van ROI. Het bouwen van de business case is voor marketeers van grotere ondernemingen de basis voor budgettoewijzing en de ontwikkeling van hun plan.
    Nee hoor. Is onzin. Welke ROI heb je het over? Aantal bereikte 18-24 AA mannen per marketing Euro? Zo werkt dat niet en het prijsargument werkte tijdens 1.0 ook niet. Logisch ook. High involvement producten zoals marketing aanpak, creatie, mediakeuze en auto's zijn juist erg prijs inelastisch. Die horen juist erg sexy te zijn, niet goedkoper. Prius rij je niet vanwege de kosten, TV zet je niet in omdat het goedkoop is. Daarom kampen hoogrendements media zoals kranten, DM, CPL al jaren met relatieve onderbesteding. Geen van de budgettoewijzers die ik ooit tegenkwam kon mij wat vertellen over ROI van hun campagnes. Als ik ze vraag hoe vaak ze denken dat er voor top 10 merken Google en iPod is geadverteerd op de nederlandse televisie moeten ze daar meestal over nadenken. Maar ik laat mij graag overtuigen met rekenvoorbeeldjes en onderzoeken. Tot die tijd denk ik niet dat Richard het het-is-goedkoper-argument niet moet benadrukken.

    geplaatst op
  • @Bram: op tijd voorsorteren is mij geleerd tijdens rijles...;-)
    Ik ben het met je eens dat de oude onderzoeksindicatoren niet voldoen. Wel denk ik dat bij grote en kleine bedrijven er altijd behoefte is om de geinvesteerde euro's terug te zien. Niet in (media-) bereik maar in businessresultaat. 'On the down site' zijn er voorbeelden bekend (oa de fietssloten maker vanuit de presentaties van Marco Derksen), dus is er in theorie ook een kosten/baten analyse te maken.
    Echte resultaten zullen pas na het samenvoegen van data bekend zijn en op basis van meer ervaring is er ook meer te zeggen over de ROI. Wel denk ik dat 'traditionele' bedrijven ineens kosten bij hele andere afdelingen moeten gaan meten (voorbeeld: kostprijs van persvoorlichting en het kwantificeren van imago tracking) met als gevaar dat de ontwikkelingen de berekening al weer inhalen. Toch denk ik dat het een oude wetmatigheid is dat investeringen in een bedrijf (of het nu logistiek, mensen of iets anders is) altijd terugverdient moeten worden. En die mogelijkheid berekenen is vaak de basis voor snelle implementatie...

    geplaatst op
  • @Richard,

    Ben benieuwd waar deze discussie toe heeft geleid. Oftewel, is het er nog van gekomen het door jou aangekondigde boekje te maken en hoe kan ik dit bemachtigen. Is de online discussie nog verder voortgezet. Ben erg benieuwd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.