1.800 encyclopedieën te koop op Marktplaats

1.800 encyclopedieën te koop op Marktplaats

1.800 encyclopedieën te koop op Marktplaats

Bijna twee jaar geleden stelde Anders Floor de vraag welke middenstanders het door de opkomst van internet wel konden vergeten. Floor stelde destijds vast dat videotheken, muziekwinkels, kleinere electronicawinkels en winkels voor verzamelaars hun langste tijd wel hadden gehad. In de reacties werden vervolgens nog genoemd makelaars, reisbureaus en fotospeciaalzaken genoemd.

Voor een presentatie over digital life style ben ik voorbeelden aan het zoeken wat digitale media en internet in het bijzonder heeft betekent voor het gedrag van mensen. Eén van de meest sprekende voorbeelden vind ik nog steeds het overaanbod aan encyclopedieën dat op dit moment te koop staat op Marktplaats. Op moment van schrijven staan er bijna 1.800 te koop terwijl er maar één wordt gevraagd. Logisch ook want buiten een leuke boekenkastvulling heeft een encyclopedie weinig toegevoegde waarde meer in een tijd waar we alles via Google en Wikipedia kunnen vinden.

Wie kent er nog meer van dit soort sprekende voorbeelden waarin digitale media een grote impact heeft gehad op ons dagelijkse leven?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Encyclopedieën was ook het voorbeeld waarmee Paul Molenaar op het nieuwe uitgeven mee kwam. Ik geloof dat er nog meer in zaten, maar geen idee meer zo welke.

    Maar wat dacht je van regelkleintjes in de kranten (door de marktplaatsen en speurdersen)?

    geplaatst op
  • - Het telefoonboek gaat bij mij linea recta naar het oud papier, vanwege de prima website. Bij de Gouden Gids neig ik er toch nog vaak naar de papieren versie te pakken. GG heb ik minder vaak nodig, dus ik wen maar niet aan die site, denk ik.
    - Gerechten: al heb ik zat kookboeken (staat ook leuk in de kast): als ik al weet wat ik wil gaan maken surf ik toch meestal even naar de basisgerechten op Koken voor Klunzen of ik Google even wat.

    geplaatst op
  • Ik heb me ook laten inpsireren door het filmpje in de presentatie van Paul Molenaar (dat ik overigens al eens eerder had gezien tijdens Cross-media week).

    Vwb de regelkleintjes, ik heb daar ook over nagedacht maar ik geloof niet dat daar nu al een flinke verschuiving heeft plaatsgevonden. Nog steeds staan de zondagskrant, de Telegraaf en andere bladen vol met zoekertjes. In het geval van de encyclopedieën gaat het me overigens niet om marktplaats maar om het verdwijnen van een complete uitgeeftak: die van de encyclopedieën!

    geplaatst op
  • Telefoonboek en gerechten zijn inderdaad twee mooie voorbeeld KJ, thx!

    geplaatst op
  • Wat abstracter gezien: dat prijs zo´n belangrijke rol is gaan spelen bij om het even welke aankoop. ´Ff internet checken´. Het idee dat het altijd goedkoper kan. Vermoeiend. :-)

    geplaatst op
  • De laatste keer dat ik een stratenboek of papieren wegenkaart ingekeken heb was ook in de vorige eeuw, en ik heb geen TomTom...

    Ik denk dat Anders het wel bij het rechte eind had 2 jaar geleden, behalve dan de winkels voor verzamelaars, die maken volgens mij juist handig gebruik van Marktplaats etc. als marketing tool / extra vestiging.

    Overigens brengt dat me op het punt dat het me charmanter lijkt om de discussie op dat vlak om te draaien: wat kunnen (moeten) juist de middenstanders nu nog doen om te profiteren van het Internet als marketing / verkoop kanaal? Volgens mij profiteert de consument daar uiteindelijk het meeste van: middenstanders die het internet omarmen ipv mijden als een enge ziekte.

    Ik baal er bijv. nog wel eens van dat ik op Internet vaak het advies van 'de vakman om de hoek' mis. Sites als Kieskeurig daargelaten. Voor veel goederen geldt dat je alleen terecht kan bij de (vaak onsympathieke) winkelketens of wholesale bedrijven zonder gezicht. Het is me vaak iets extra's waard om in geval van problemen of klachten bij een winkel in de buurt naar binnen te kunnen lopen en 'help' te roepen en dan ook meteen hulp en service te krijgen...maar er zijn vast veel meer voorbeelden te verzinnen.

    geplaatst op
  • Er wordt heel vaak gekeken naar rechtstreekse verschuivingen van on-line naar off-line als het gaat om het inschatten van de "omzet van internet". De daadwerkelijke omzet is vele malen hoger: ik kijk eerst op een beoordelingssite voordat ik een grote aankoop doe (auto, tv, hypotheek, vakantie). Wat ik ga kopen wordt dan grotendeels bepaald door wat ik op internet vind. De winkel waar ik het koop krijgt voor mij een andere rol: ik hoef geen "onafhankelijk advies" maar ik wil goede service en snel geholpen worden (voor een optimale prijs natuurlijk).
    De winkel an sich bestaat dan dus nog wel maar de functie verandert.
    Veel traditionele leveranciers onderschatten deze beweging en ervaren die (nog) niet als concurrentie.
    Je zou kunnen zeggen dat voor alle zaken die ik net aangaf de omzet eerst over internet gaat en dan pas in de traditionele kanalen terecht komt.

    geplaatst op
  • Misschien een open deur, maar zelf merk ik dat ik aanmerkelijk minder postzegels koop. Veel van mijn correspondentie verloopt - uiteraard - via e-mail. Ik vind wel dat de <s>PTT/TPG/</s>TNT daar goed op inspeelt door steeds meer diensten aan te bieden in het postkantoor, naast de traditionele post-producten.

    geplaatst op
  • Het meest impact heeft internetvoor mij toch wel om de manier waarop ik muziek koop, bewaar en afspeel.


    Ik heb in de afgelopen twee jaar geen enkele fysieke cd meer gekocht, ik koop alleen mp3 via internet. Ik heb inmiddels meer muziek op mijn computer dan in mijn oude cd-rekje en ik sluit de iPod aan op de TV om mijn muziek te luisteren als ik thuis ben.

    geplaatst op
  • Paar voorbeelden:
    - Elektronisch betalen via Internet. Gisteren voor het eerst sinds jaren in een bankfiliaal geweest om een slapende rekening te reanimeren. Had niet de indruk dat ze het er erg druk hadden met bezoekers. In mijn eigen dorp is de bank allang niet meer elke dag open.
    - Muziekconsumptie: het aandeel MP3 in mijn muziekcollectie is sterk groeiende en vooral nieuw werk wordt vanaf laptop/MP3 speler beluisterd.
    - Fileinformatie: als ik Teletekst 730 opzet, is standaard net die pagina geweest van mijn route. Online zie ik meteen waar alles vast staat.

    geplaatst op
  • Een mooi voorbeeld lijkt me ook vliegtickets.
    Begreep dat Transavia circa 95% van de tickets via transavia.com nu verkoopt; ook moeder
    maatschappij KLM is op dit vlak grote stappen aan het maken

    geplaatst op
  • Hoorde gisteren op BNR Nieuwsradio dat er minder bankovervallen zijn (afgelopen jaar evenveel als in de jaren '70) omdat er veel minder cash in bankfilialen aanwezig hoeft te zijn door de opkomst van PIN betalingen en PIN automaten.

    Bankfilialen zijn nu bankshops waar de uitwisseling van cash geld alleen nog maar door automaten wordt gedaan. Wat een verschil met 15 jaar geleden.

    Ik weet nog goed dat de ABN AMRO bij de introductie van de geldautomaat een periode f 2,50 aan kosten rekende als je geld opnam bij de automaat buiten kantooruren....

    geplaatst op
  • Ik zit momenteel ergens in Sydney draadloos te internetten en tik een comment op Marketingfacts. Is dat niet een voorbeeld van wat internet betekent voor het gedrag van mensen, het overal en altijd kunnen communiceren. Zonder internet zou ik haast verstoken zijn van al het nieuws in Nederland en zou ik veel meer tijd voor andere zaken overhouden ;-)

    Op vakanties check ik mijn email nooit, maar ik ken er genoeg die op dag 1 al op zoek gaan naar een internetcafe om snel een mailtje naar huis te sturen, of om zaken af te handelen, het werk gaat door, ook in de vakantie.

    geplaatst op
  • "Gezelschapsspellen"
    Computergames en consoles worden steeds meer geschikt voor meerdere spelers die al dan niet fysiek bij elkaar aanwezig zijn.

    geplaatst op
  • Kwam laatst een spoorboekje tegen in de kiosk, nostalgisch...

    geplaatst op
  • Ik heb geen woordenboeken meer nodig, print alleen nog maar mijn beste foto's uit ipv een heel rolletje; op mijn eigen printer. Ik zoek de bioscooptijden niet meer in de krant, ook de televisieprogramma's zoek ik digitaal op. Ik hoef niet meer naar het gemeente archief om een stamboomonderzoek te doen en koop mijn after shave tegenwoordig in Hong Kong :-)

    geplaatst op
  • Ik koop mijn kleren online. Is in het begin wel even tricky (je moet heel goed weten hoe je 'valt' binnen de door de winkel gehanteerde maten), maar als je dat eenmaal weet dan heb je een veel groter assortiment tot je beschikking dan in fysieke winkels. Ik vind het daarbij wel heel belangrijk dat ik de kleren kosteloos terug kan sturen, mocht het me niet bevallen.

    geplaatst op
  • Wellicht off topic, maar ben erg benieuwd welke online (vrouwen) kledingwinkels door de lezers aangeraden worden.

    geplaatst op
  • @annemarie: Toch zag ik vanochtend - voor het eerst - een file voor mijn brievenbus. Sandd, TNT Post en een "pakjesbezorger" kwamen tegelijk post bezorgen! Ondanks het e-mail tijdperk.

    (Ik dacht als ze slim zijn, spreken ze 'sochtends af bij het cafe, en hebben elke dag 2 van die 3 bezorgers stiekum een dagje vrij...) ;-)

    geplaatst op
  • Kijk alleen eens naar de manier hoe veel mensen geleefd worden door e-mail en internet. Communicatie overkill, Informatie overkill. Vraag mensen eens om maar 3 keer per dag hun e-mail te checken door dan Outlook aan te zetten. Volgens mij kunnen en willen veel mensen dit helemaal niet meer. Offline is outof the question.

    geplaatst op
  • Dit bericht is off topic, maar ik kon het niet laten..

    Ik heb van 1970 to 1979 encyclopedieen gemaak: Grote Spectrum, Summa en de Grote Oosthoek.
    Het was tijdens de hoogtij dagen van encyclopedie uitgeven. Een leger met stalen neuzen verkochten de nasla(g)werken. Ze gingen zelfs 's zomers mee naar het strand. Daat verkochten ze aan mensen in een zwembroek een encyclopedie. Die mensen hadden uiteraard 8 dagen bedenktijd, maar waren het briefje met handtekening natuurlijk kwijtgeraakt in de tent.

    Ik heb in 1979 afscheid genomen van encyclopedieen maken. Precies toen de klad erin kwam vanwege een oververzadigde markt. Daar kwam vanaf 1985 de goedkope CD-ROM encuyclopedie bij, die gebundeld werd met een computer (de Colliers, Worldbook en Encarta). Ook de Encyclopedia Brittannica werd gratis online.

    Ik ben door het databasen van de encyclopedie teksten in aanraking gekomen met computers, CD-ROM en CD-i.

    In mijn bibliotheek staan 10 encyclopedien. De oudste is van 1873 met kleuren litho's (waren toen uniek). ook heb ik nog mijn eerste eigen encyclopedie (een deel).

    Met dit bericht ben ik overigens er niet op uit om de 1.800 encyclopedieen te verwerven.

    geplaatst op
  • Kijk, dit begint een indrukwekkend lijstje te worden, iedereen dank. Over online samenwerken gesproken!

    Ik zal mijn presentatie binnenkort online zetten. Ik ben in ieder geval aan het proberen Frank Janssen's MeMix te koppelen aan een aantal actuele voorbeelden waaruit onze gedragsverandering door de opkomst van digitale media blijkt.

    @Jak: ik heb ook nog wel een Britannica te koop voor als je verlegen zit ;-)

    geplaatst op
  • Op de lagere school maakte je ambachtelijk een werkstuk over bijvoorbeeld Spanje door reisboeken in de bieb over te pennen. Het kaartje trok je over uit de atlas en het geheel bond je in een gekleurde veter.

    Mijn dochter die straks dezelfde opdracht meekrijgt zie ik dit anno 2007 toch iets anders doen.

    geplaatst op
  • @Martijn: gezelschapsspellen zijn onzin. Die floreren als nooit tevoren, juist door de drang van een tegenreactie. Wel zie je dat goede gezelschapsspellen ook online versies aanbieden voor vrijgezelle mensen zoals ik die niet zo even naar wat vrienden kunnen gaan. Ik heb hier eerder al over geschreven, dat Days of Wonder hier b.v. goed op inspeelt, het Nederlandse 999 en Phalanx niet echt.

    Stratenboeken worden door niet tom tom gebruikers nog veel gebruikt en volgens mij nog redelijk verkocht toch. En dat geldt eerlijk gezegd voor meer van de zaken die hier genoemd worden. Voor 'marketingfacts bezoekers' wordt het minder, maar neem personeelsadvertenties. Logica om die in kranten te zetten is minimaal, maar het gebeurt nog in grote aantallen!

    geplaatst op
  • Veel kleine (?) winkels maken gebruik van marktplaats.nl en de verzamelwinkels maken gebruik van een gespecialiseerde site als qoop.nl en boekwinkeltjes.nl. Ik kan me voorstellen dat deze groep geografisch een groter bereik heeft gekregen en dat ook in omzet terug ziet. De logistiek/fulfilment (betaling, verzending, retouren) komen er voor deze partijen wel bij en niet alle middenstanders hebben hier zin in of afiniteit mee. Het aantal postorder bedrijven bij de KVK is explosief toegenomen en dat wordt met name toegeschreven aan het internet.

    geplaatst op
  • Wat dachten jullie van de ouderwetse overheadprojector met een stapel losse overheadsheets? Ik denk niet dat Al Gore daarmee zo'n impact zou hebben gemaakt. Ik herinner me zelf de moeite die het kostte om die dingen uit het kopieerapparaat (en later de printer) te krijgen.

    geplaatst op
  • Zelf ben ik een makelaardij begonnen voor wonen over de grens in Duitsland. In eerste instantie kwamen de mensen vooral uit Nederland waardoor ik er vanuit ging dat internet juist het medium was om te gaan starten. Het openen van een kantoor vond ik destijds overbodig want mensen kwamen toch meteen naar de desbetreffende woning toe. Dit heb ik enige tijd kunnen volhouden. Echter na de stap te hebben gezet voor het openen van een kantoor, waren de reacties toch anders. Mensen vinden het toch fijn om bij zulke bedragen toch een persoon te spreken en naar een kantoor te kunnen komen.

    geplaatst op
  • @KJ

    Je kunt je afmelden voor de papieren telefoongids op http://www.stopdetelefoongids.nl/
    Althans, het is een petitie om de TNT over te halen een opt-out-mogeljkheid te bieden.
    Ik dacht dat die er al was maar blijkbaar is het nog in de petitie-fase. Het aantal mensen dat tot nu toe heeft getekend, zou al 185 bomen schelen. Groetjes Gossie

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.