Maken fabrikanten online vergelijken bewust moeilijker?

22 februari 2007, 09:20

Vergelijkingssites maken het mogelijk identieke producten op alle punten te vergelijken. Retailers in dezelfde productcategorie kunnen daardoor druk voelen om de prijzen van deze producten te verlagen. Maar het is niet zo makkelijk om producten te vergelijken die exclusief voor retailers worden gemaakt. Daarom kiezen veel fabrikanten ervoor om verschillende versies voor verschillende retailers te maken, dat zegt Scot Wingo, CEO bij ChannelAdvisor Corp, een online channelmanagement service provider, tegen Internet Retailer (via: Twinkle).

Consumenten kunnen bijvoorbeeld precies dezelfde digitale camera kopen bij verschillende (web)winkels. De prijs is daarbij dan bepalend. Als fabrikanten een speciaal model ontwerpen voor een winkelketen, die net iets afwijkt van de ‘standaard’ versie, dan wordt het lastiger vergelijken. Dan zal niet alleen de prijs doorslaggevend zijn. Wingo verwacht dat dit vooral steeds meer te zien bij producten in de categorie consumentenelektronica.

Wat denken jullie, maken fabrikanten het online vergelijken bewust complexer dan nodig?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Baronnn

    Ik denk niet dat dit aan de fabrikanten ligt, maar aan de retailers. Zij proberen de fabrikant zover te krijgen dat er een uniek en exclusief product wordt gemaakt. En dit kunnen zij dan mooi in de markt presenteren als een onderscheidend product, wat speciaal voor hen is gemaakt. En dit lijkt me een basis beginsel voor de marketing.


    22 februari 2007 om 10:20
    Sebastiaan

    De retailers onderling hebben al sinds de komst van de grote inkoopcombinaties verschillende versies. Het is dus niets nieuws. Het lijkt mij ook lastig als winkelier om jezelf nog te verkopen als de prijzen online soms tientallen procenten lager zijn. De Aldi had twee jaar geleden een HP printer met een uniek artikelnummer. De specificaties waren echter slechter dan het standaard artikelnummer dat online voordeliger te koop was 🙂


    22 februari 2007 om 10:42
    Niels Willems

    Wij (HetBesteProduct.nl) komen het maar zelden tegen. We zien wel vaak verschillen in merknamen per continent. Zo voert Canon geen Digital Ixus in Amerika en heet de EOS 400D “Rebel”. Bij witgoed speelt dit volgens mij van oudsher wat sterker.

    Bovendien zitten er ook nadelen aan voor de fabrikanten. Consumenten zoeken een bepaald product met bijbehorende naam, bijvoorbeeld na het lezen van een positieve recensie, en slaan niet aan op variaties op het thema. Dan schiet je in je eigen tenen.


    22 februari 2007 om 11:48
    KJ

    Zou best kunnen dat bewust kleine verschillen per retailer aanbrengen goed aansluit bij hun (fabrikanten) standaard snelle-innovatie-houdt-de-markt-ondoorzichtig-en-de-prijzen-hoog-strategie. Maar dat houden ze niet meer bij als er ietsje slimmere prijsvergelijkers komen (meer tags+prijsrange+zoekmachinecrawler-vrijheid-achtig en minder vaste-databaseformat-scraping-achtig gaan zoeken/presenteren).


    22 februari 2007 om 11:48
    Joost

    Fabrikanten doen dit al voor supermarkt formules. Verschillen in de hoeveelheid/inhoud zorgen ervoor dat prijzen meer op elkaar lijken (vandaar dat je ook af en toe naar de kilo/liter prijs moet kijken).

    Is voor de fabrikant natuurlijk weer extra werk, maar de retailer is de baas.


    22 februari 2007 om 12:24
    Paul

    hmmm Pixmania doet dit al een tijdje door van 1 product 35 combideals aan te bieden……


    22 februari 2007 om 13:22
    Paul Schoenmakers

    Fabrikanten maken het niet direct moeilijker, er zijn genoeg methodes om alsnog goede vergelijkingen uit te kunnen voeren. Dit vereist alleen meer creatievere oplossingen om prodcuten alsnog te kunnen vergelijken.


    22 februari 2007 om 14:37
    Bram Koster

    Op zich is differentiatie natuurlijk een klassieke marketingstrategie voor het bereiken van concurrentievoordeel (Porter). Het is dus niet zo gek dat deze aanpak wordt gekozen. Het hoeft overigens niet eens op initiatief te zijn van de fabrikant: ik denk dat de vergelijkingssites misschien wel meer druk zetten op de marge van de verkopers (en dan wellicht m.n. de offline winkels met hun hogere kostenstructuur). Dus: eens met Baronnn en zie Aldi-voorbeeld van Sebastiaan.

    Het is wellicht interessant om te kijken wat de effecten van “mass customization” zijn op de onderlinge relatie tussen fabrikant-winkelier-verlijker-consument. In dat geval komt de differentiatie in handen van de consument zelf te liggen (binnen vastgestelde grenzen). Dit kan het vergelijken van producten moeilijker maken, maar ik verwacht eigenlijk eerder dat consumenten via deze sites ervaringen over configuraties e.d. gaan uitwisselen en elkaar gaan adviseren. Dat zou de macht van vergelijkingssites zelfs wel eens groter kunnen maken dan hij nu al is.


    22 februari 2007 om 19:28
    mangold

    Het tegenwerken van je consument is inderdaad eerder een market losing dan een market getting strategie.


    27 maart 2007 om 18:11
    L. van V

    Toch is het ze niet gelukt. De technologie blijft vooruit gaan tenslotte. En gelukkig maar, dat we oplossingen blijven vinden.


    24 september 2015 om 14:01
    Daan, <a href=”http://www.de-allerbeste-tips.st

    Nee, dat denk ik niet eigenlijk


    6 april 2017 om 11:49
    www.de-allerbeste-tips.strikingly.com

    Nee, dat denk ik niet eigenlijk


    6 april 2017 om 11:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!