Help, ik verzuip in het user generated nieuws!

12 februari 2007, 22:11

Help, ik verzuip in het user generated nieuws!Nadat enkele jaren geleden heel voorzichtig de eerste initiatieven de kop opstaken, gaat er inmiddels geen week meer voorbij of er is wel weer een nieuw platform gelanceerd waarbij de gebruiker wordt gestimuleerd om nieuws aan te leveren of om mee te beslissen welk nieuws belangrijk is.

In deze laatste categorie, ook wel social news genoemd, is vanavond MSN Reporter als onderdeel van de nieuwe MSN.nl gelanceerd. Op MSN Reporter kunnen bezoekers nieuwsitems aanleveren, beoordelen of een reactie achterlaten. Vergelijkbaar met het populaire Digg of het Nederlandse eKudos.

Als we kijken naar de eerste categorie waarbij de gebruiker wordt gestimuleerd zelf nieuws aan te leveren, dan is het aardig om te zien dat zowel de oprichters van ilse als ilse media zelf met resp. Sync.nl en Hier.nl de afgelopen maand nieuwe iniatieven hebben gelanceerd.

Merien ten Houten en Robert Klep, twee oprichters van ilse, lanceerden deze maand de online nieuwssite Sync.nl. Sync.nl is volgens eigen zeggen een nieuw online magazine voor mensen die interesse hebben in of werkzaam zijn op het snijvlak van wetenschap, ondernemen en technologie. Sync.nl selecteert, categoriseert en brengt prioriteiten aan in de artikelen. Voor de artikelen doen ze een beroep op vakdeskundigen, enthousiaste volgers en freelance journalisten die op 50/50-basis delen in de advertentie-opbrengsten. En ik moet zeggen, de eerste publicaties van een 30-tal vrijwilligers zijn meer dan de moeite waard.

Ilse media kwam met Hier.nl als het lokale burgerjournalistieke zusje van NU.nl. Met dit project wil ilse media bekijken hoe ze de nieuwsvoorziening kunnen verbeteren door samen te werken met lezers. Hier.nl wordt gefaseerd ingevoerd in verschillende regio’s, te beginnen in Amsterdam.

Eerdere Nederlandse initiatieven zijn o.a. MobileReporters, Buurtlink, Trouw in de buurt, digitale dorpspompen van Wegener, Skoeps maar ook de verschillende weblog-netwerken kunnen we toevoegen aan dit lijstje.

Grote vraag is wat mij betreft, hoeveel ruimte is er nog in deze overvolle markt van aanbieders? En vooral ook, welke initiatieven zullen overleven en commercieel succesvol zijn?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    René Zonneveld

    Het schiet niet echt op met die initiatieven, ze komen niet veel verder dan het weergeven van de rss-feeds van gevestigde lokale en regionale media en dan kun je dus net zo goed news.google.nl bezoeken. Maar wellicht zijn dat beginnersfouten.

    Ik weet het niet, er zit iets tegenstrijdigs in: ik denk dat mensen met het ‘groeien’ van de wereld (via tv, radio en internet, etc.) juist de neiging hebben om zich terug trekken in hun hun eigen omgeving (beetje cocoonen in je eigen stad of dorp en -als je de deur uitgaat- herkenbaar willen zijn). Ergo: het is leuker om op je lokale weblog te posten dan op een landelijke site.

    De stap van landelijke mediabedrijven naar ‘het lokale’ is niet onlogisch, maar uiteindelijk gaat het erom wie het best het ‘buurtgevoel’ weet te creëren. En of die grote uitgevers dat lukt… Ik zie meer toekomst in een (beperkte) groei van alle lokale websites.

    Om even N=1 te demonstreren:

    Ik schrijf zelf voor een weblog uit mijn woonplaats Deventer (deventercentraal.nl).

    Als ik wil weten of er verder nog nieuws is uit mijn omgeving gebruik ik nieuwsvoormij.nl (rss verzameling van ‘grote’ media en kleine weblogs, gesorteerd op plaats, dat scheelt veel zoekwerk). .

    Wat is dan nog de lol van het rechtstreeks posten op een website als Trouw of Skoeps? De bekendheid die je eventueel krijgt door een idioot bericht? Misschien. Hetzelfde als bij You Tube e.a.: ik post mijn onzin maar, misschien dat mijn filmpje het web overgaat en meneer Spielberg me ziet, zoiets?


    13 februari 2007 om 02:20
    media

    (…) Zo verwacht ik dat er in 2007 groeiende kritiek op de massapublicatie en web 2.0 zal ontstaan als reactie op een zekere hype. Daarop volgt de synthese: dat het fenomeen de moeite waard kan zijn als er kritische selectie en reflectie zal plaatsvinden. (…)

    Ik denk dat je hierin helemaal gelijk hebt Peter; we zullen eind dit jaar eens terugkijken!


    13 februari 2007 om 06:00
    mangold

    @Marco: “Hoeveel ruimte is er nog in deze overvolle markt van aanbieders?” -> Er is echt nog gi–gan–tisch veel ruimte, en er zullen er nog een enorme mik ‘consumer generated journalism’ websites bijkomen. Wellicht dat we op ’t eind van dit jaar op 10.000 burgerjournalistieke websites zitten, en tegen 2010 op een miljoen.

    Waar je in je artikel naar kijkt is namelijk slechts het topje van de ijsberg; het massamediale piekje aan het begin van de ‘long tail’. Met landelijke burgerjournalistiek, op websites die allemaal op dat ene piekje gokken.

    Wat je nu zult zien opkomen is burgerjournalistiek op provinciaal, gemeentelijk, stedelijk, dorps, straats, flats en zelfs huiselijk niveau. En daar is nog ruimte zát voor…


    13 februari 2007 om 07:17
    media

    Waar baseer je die conclusie op dat er nog voldoende ruimte is Carl?

    Ben het met je eens dat we nog lang niet op de top zitten maar ik vraag me wel af, hoeveel ruimte is er uberhaupt. Moet iedereen en alles zich gaan bezig houden met user generated content?


    13 februari 2007 om 07:21
    mangold

    Het web is een communicatiemedium, geen lees- of kijkmedium.

    Op dit moment communiceren consumenten vooral via e-mail en instant messaging. Maar de eerste groep die via weblogs en wiki’s communiceert is reeds ontstaan.

    In de toekomst zullen nog veel méér consumenten op deze manier communiceren, over vanalles en nog wat, waaronder het nieuws uit hun buurt.


    13 februari 2007 om 07:30
    Peter Luit

    Ik denk dat je veel meer moet kijken naar een breder maatschappelijk verschijnsel, waarbinnen mensen het web gebruiken om communities te bouwen. Een weblog over hamsters vervangt in heel veel opzichten de lokale hamsterclub, waarvoor geen vrijwilliger meer te krijgen is. Achter de computer is men niet afhankelijk van een lokaal initiatief, maar kan men binnen het hele land met iedereen over hamsters communiceren.

    De term User Generated Content zit volgens mij veel meer tussen de oren van de specialisten op mediagebied. Het succes van bijvoorbeeld web-log.nl wordt gemaakt door gewone mensen, die relatief weinig weten van mediaprocessen en mediakanalen, maar gewoon op een leuke manier met hun hobby bezig zijn.


    13 februari 2007 om 07:39
    mangold

    @Marco: Inderdaad!

    @Peter: Klopt, naast de steeds lokaler wordende burgerjournalistiek zal je inderdaad ook nog huisdier- en hobby-gerelateerde nieuwssites krijgen.


    13 februari 2007 om 11:16
    Vincent Leenders

    Ik vind dat zowel Rene als Peter (Luit) de spijker precies op zijn kop slaan. Communicatie wordt (is?) steeds meer N=1 en vanuit de hobby- en interessesfeer zullen er steeds meer initiatieven opduiken, omdat op dat moment door mensen over de dingen wordt gecommuniceerd/gepubliceerd/geblogd, die hen het meest na aan hun hart liggen. De genoemde initiatieven gaan toch iets meer uit van een centrale gedachte, terwijl de alsmaar groeiende technische mogelijkheden het steeds makkelijker maken om laagdrempelig te communiceren. Er is m.i. plenty ruimte en vooral de beschrijving van Carl spreekt mij daarbij vooral aan: mbt User Generated Content is simpelweg ook sprake van The Long Tail.


    14 februari 2007 om 07:26
    media

    Haha, ben ik weer onvolledig; excuses Ewald. Heb dat stuk overgenomen uit mijn eerdere bericht over Sync.

    Jullie heel veel succes en we houden het in de gaten! 😉


    14 februari 2007 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!