Valentijnsdag: Hot or Not?

Valentijnsdag: Hot or Not?
, ING Groep
@evr

Valentijn: Hot or Not?Aanstaande woensdag, 14 februari is het weer Valentijnsdag. Gisteren las ik in een persbericht dat Wehkamp de mogelijkheid biedt liefdesgedichten in te zenden, die vervolgens online worden gezet en gemaild naar je geliefde. Aansluitend daarop natuurlijk een speciale pagina met wat Valentijnssuggesties.

Om eens te kijken of andere partijen ook inhaken op Valentijn heb ik wat Nederlandse sites bezocht. Het geheel levert een wisselend beeld op.

Ik ben een rijtje sites langsgeweest waar een Valentijnsaktie zou kunnen voorkomen gezien het assortiment en heb gekeken of ik op de homepage een aktie of uiting hieromtrent zag.
Geheel niets rondom Valentijn bij: Bol.com, Freerecordshop, Hema, V&D en Neckermann.

Maar het kan ook anders.

  • Kijkshop: haakt in op valentijn met speciale pagina’s en een gratis inpakservice.
  • eBay: een pagina vol kado-ideeen.
  • Otto: op de homepage een Valentijnreminder met daarachter een speciale themapagina
  • MSN Shopping: met een valentijnspecial
  • T-mobile stuurt 12 februari een speciaal SMS-team op pad las ik bij Young Marketing. Onder leiding van dichter Sofie Cerutti wordt voor iedereen die dat wil ter plekke een origineel liefdes-sms’je van precies 160 tekens gemaakt. Bij t-mobile zelf is echter niets te vinden.

Nederland niet Valentijnsgezind?
Toch vreemd dat een partij als Neckermann niets doet en de concurrenten Otto en Wehkamp wel? Zoveel moeite kost het toch niet om speciale pagina rondom reeds in het assortiment opgenomen producten te maken met al dan niet een stukje extra service zoals gratis inpakken en op die manier een stukje extra conversie/omzet te verkrijgen. Of zou het echt niet opwegen? Doet Valentijn het in Nederland zo slecht?



 

Valentine's Day Poll

Ter inspiratie nog een mooi voorbeeld. Amazon heeft een Valentine’s Poll online gezet (zie hierboven) waar je dus kunt stemmen over Valentijnsdag. En heel slim is er natuurlijk voor elk wat wils; Er is een ‘I love Valentine’s Day’-pagina met bijbehorende productenpagina maar ook een ‘I Hate Valentine’s Day’- pagina inclusief een heel assortiment Bad Gift Ideas. Neem daar zeker even een kijkje ;-)

Iemand nog bijzondere akties rondom Valentijn gezien op Nederlandse sites?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Ik leefde altijd in de veronderstelling dat je met Valentijnsdag iemand anders verrast. Purina (diervoedingsfabrikant) denkt daar blijkbaar anders over, als speciale aktie kunt je namelijk een Valentijnscadeautje naar jezelf sturen. Ach. het zal wel met de elleboogmaatschappij te maken hebben, blijkbaar mogen we alleen nog maar aan onszelf denken.

    geplaatst op
  • Fijn dat zo weinig bedrijven aan Valentijn denken - dan kan ik dat zelf doen en blijft het voor mijn vrouw een leuke verrassing. Niet alles hoeft commercieel te zijn - zeker de liefde niet.

    geplaatst op
  • Deze valentijnsdagactie van TomTom is ook interessant. Ik kwam deze tegen in de nieuwsbrief van TomTom: http://www.tomtomtalks.com/valentine/. Met deze viral kun je gesproken e-cards versturen.

    Erg cool en technisch goed uitgevoerd.

    geplaatst op
  • Ik heb toch echt het idee minder hartjes en rood tegen te komen, dus ook de retail lijkt meer aandacht aan Valentijn te besteden. Hoe zou dat toch komen? Is Valentijn alleen door de commercie ge-hyped en verliest dat nu z'n impact of zijn er andere en wellicht betere verklaringen?

    Overigens hebben wij, Tiscali, wel weer gewoon een Valentijn Special gemaakt: http://valentijn.tiscali.nl

    geplaatst op
  • Uit mijn afstudeeronderzoek is gebleken dat inhaken op actuele gebeurtenissen in marketingcommunicatie-uitingen geen effect heeft op de aandacht van de consument voor deze uitingen. Wat natuurlijk niets zegt over verdere stappen, als attitude en koopintentie.
    Ik zal eens kijken hoe de individuele Valentijnsdag-inhakers scoorden.... wordt vervolgd!

    geplaatst op
  • @Gonnie: Heb je ook een linkje naar dat afstudeeronderzoek? ;-)

    geplaatst op
  • Nog meer:

    Tchibo met een hele pagina
    Hunkemoller met love op de index
    Pabo met een speciale Valentijn shop
    Christine le Duc met een Happy Valentine sectie
    Yoursuprise.com met je eigen Valentijnslied op CD

    En natuurlijk vele ringtone aanbieders en reisbureau's met speciaal valentijnsaanbod en in het algemeen ook veelal wel inhakend op valentijn in nieuwsbrieven en banners etc.

    Genoeg (bijna te veel) aanbod dus.

    geplaatst op
  • @Carl: Nee, het staat nog niet online. Maar in samenwerking met eyetrackingsbureau Verify zal er binnenkort een artikel geschreven worden.

    geplaatst op
  • Interessante discussie!

    Carl, we hebben in 2004 al aandacht besteed aan het afstudeerwerk van Gonnie: Wat is de effectiviteit van inhakers.

    Gonnie, ben inderdaad wel benieuwd wat je over events als Valentijn kunt zeggen vanuit je onderzoek.

    geplaatst op
  • Of Valentijn echt steeds minder aandacht krijg vraag ik me af. Ik las al weer een vaag onderzoek waaruit bleek dat er "2x zo weinig aandacht" was voor Valentijnsdag dan vorig jaar.

    Op Start2Date is de conversieratio van de Valentijnpagina ten opzicht van vorig jaar wél gedaald.

    Ik ben wel benieuwd hoe deze Google Trends grafiek er in 2007 zal gaan zien:
    http://datingfacts.web-log.nl/datingfacts/2007/01/nog_n_maand_tot.html

    geplaatst op
  • Destijds heb ik vooral geanalyseerd op basis waarvan merken het inhaken rechtvaardigen: bijvoorbeeld het aanwenden van een predikaat (bijvoorbeeld sponsoring van een evenement als het WK), het gebruik van ambiguïteit en symbolen (koffertje voor Prinsjesdag) of simpelweg feliciteren, bedanken of succes wensen. Verder zijn er natuurlijk merken die een intrinsieke link hebben met de gebeurtenis, zoals Zwitsal met de geboorte van prinses Amalia.
    In dit vervolgonderzoek heb ik onderzocht of deze verschillende strategieen effectief zijn en natuurlijk of inhaken an sich de moeite waard is wat betreft aandacht. Met een verrassende en wellicht teleurstellende uitkomst.

    @ Marco: Wat betreft Valentijnsdag: er zitten denk ik te weinig Valentijnsinhakers in de materiaalverzameling om hier iets zinnigs over te zeggen. Dan zeg je meer iets over de creatieve uitvoering van de uiting zelf.

    geplaatst op
  • Ik betrapte mezelf er iig op dat ik nogal terughoudend was bij het, als publisher, onder de aandacht brengen van valentijnsacties en het zo lang mogelijk heb uitgesteld om overkill te voorkomen.

    Zelf had ik namelijk het gevoel dat de kerstboom nog niet was afgetuigd of de eerste hartekreten verschenen al weer ten tonele.

    geplaatst op
  • Zo de discussie loopt lekker, zo vlak voor Valentijn. Jullie zijn dus niet de stad in om inkopen te doen voor Valentijn ;-)

    @Gonnie: valt Valentijn nu in jouw onderzoek onder het inhaken op een actuele gebeurtenis? Ik had het anders gelezen en dacht dat het met name ging op bijvoorbeeld een geboorte-inhaker. Een eenmalig actueel moment dat je maar 1x kunt gebruiken, niet een jaarlijk terugkerend fenomeen. Als je Valentijn ziet als inhaker, wat is dat het verschil met Kerst en wil je nu zeggen dat alle kerstinspanningen geen effect hebben op de aandacht van de consument? Dat lijkt mij toch sterk. Kortom ik krijg jouw definitie niet even scherp.

    geplaatst op
  • Prachtig omschreven Ewout en zo ervaar ik het ook.

    geplaatst op
  • @Erik: Valentijnsdag valt in mijn onderzoek inderdaad onder de actuele gebeurtenissen. Ik heb een zogenaamd inhaakcontinuum gemaakt ;) , lopend van onverwachte, unieke gebeurtenissen als de geboorte van Amalia en de Elfstedentocht naar regelmatig terugkerende en op de kalender vaststaande gebeurtenissen als Kerst, Koninginnedag en zelfs langdurende en minder top-of-mind levende zaken als seizoenen (denk aan 'Het is er weer weer voor' van Unox).

    Wellicht is het een idee om de samenvatting van het onderzoek alvast online te zetten. Marco?

    geplaatst op
  • Er is ook een mooie actie bezig over de Bongo belevenisbonnen op Bongobob. Mensen kunnen er ook hun geliefde een mooie valentijnsboodschap sturen waarna ze kans maken 1 van de 10 belevenisbonnen Heerlijk Logeren te winnen. En als extra'tje kan men er ook mensen met elkaar koppelen.

    geplaatst op
  • @Gonnie: zeker interessant. Je kunt het sturen naar info-at-marketingfacts.nl. Alvast dank!

    geplaatst op
  • Nog even een toevoeging @Eric:
    De conclusie van mijn onderzoek is dat inhakers in het algemeen niet meer aandacht krijgen dan gewone uitingen. Zoals gezegd zal dit wellicht anders zijn wat betreft het effect op herinnering, attitude (het sympathiek vinden dat een merk een persoon feliciteert) en koopintentie.

    Voor de duidelijkheid: mijn advies is absoluut niet om niet in te haken, maar wanneer het gaat om het genereren van extra aandacht voor een uiting, om niet een langlopende campagne waarin met zorg een merk wordt opgebouwd, te onderbreken met een eenmalige inhaker.

    geplaatst op
  • @Gonnie: aha, dat verduidelijkt het geheel. Benieuwd naar de samenvatting van je onderzoek, maar die zal binnenkort dus wel online komen.

    geplaatst op
  • En nog 1.

    http://www.valk.com/valentijn

    geplaatst op
  • RTL Z:

    Internetcriminelen sturen valentijnsmails
    Denk je een stille aanbidder te hebben, blijk je slachtoffer te zijn van een internetcrimineel.

    Consumentenbond
    De Consumentenbond waarschuwt voor e-mails met anonieme liefdesbetuigingen die vanwege Valentijnsdag worden verstuurd. Via de anonieme mails willen de criminelen privé-gegevens van banknummers en creditkaarten stelen, enkele dagen voor Valentijnsdag.

    Gevaarlijk
    "Het openen van een mailtje van een anonieme afzender en zeker de bijlage daarbij, of het bezoeken van een website waarnaar in het mailtje verwezen wordt, kan gevaarlijk zijn", waarschuwt de Consumentenbond. (...)

    geplaatst op
  • http://www.mvlife.nl/magazine - in de Valentijnsspecial van MVlife wordt door onderzoek bevestigd: Singles lusten Valentijn niet...

    geplaatst op
  • Het is misschien een beetje offtopic maar liefde is een krachtig middel voor andere zaken dan het alleen te gebruiken of te tonen op Valentijnsdag. In onze allerdaagse bezigheden vergeten we vaak liefde. Je bent geen softie als je in staat bent liefde te geven of er over te posten/schrijven. Kijk hier wat je met jouw liefde kunt doen: http://ronnysimon.googlepages.com/spreadmorewebloglovelogo's

    geplaatst op
  • Loop eens langs het Koningsplein in Amsterdam met je Bluetooth aan...

    geplaatst op
  • Twinkle:

    (...) Over twee dagen is het Valentijnsdag. Een paar jaar terug kon je als geliefde nog wel wegkomen met een kaartje in de bus of een lief briefje op het kussen, maar those days are over, zo lijken de reclamefolders en etalages te zeggen. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt echter dat de Nederlandse consument niet warm loopt voor Valentijnsdag. 'Voor webshops de taak om dit te veranderen', aldus Hilde van der Hout van TNS Nipo. (...)

    geplaatst op
  • Kijkend naar de reacties hierboven dan is die opzet van Amazon zo gek nog niet. Voor beide 'partijen' wat wils; toch aandacht voor Valentijn maar niemand afstoten.

    geplaatst op
  • Vandaag kwam er ook nog een persbericht binnen van Singlesites.nl:

    "[..]Slechts 12 procent van de singles verwacht een kaartje, bloemetje of ander cadeautje te ontvangen van een stille aanbidder. Dromen doet men natuurlijk wel. Ruim een derde hoopt op 14 februari een romantische attentie te krijgen. Dat blijkt uit een gehouden onderzoek van online magazine Singlessite onder duizend van haar bezoekers. [...] Opvallend genoeg zijn er onder de ondervraagden relatief weinig ‘Valentijn-haters’ te vinden. Slechts 18 procent heeft een uitgesproken hekel aan dit fenomeen. De rest zweeft tussen neutraal en ware liefhebber in. Ruim driekwart is de mening toegedaan dat Valentijn bij uitstek iets is voor stelletjes, niet voor singles."

    Toch een knappe commerciële prestatie om Valentijnsdag, oorspronkelijk bedoeld als dag van anonieme liefdesverklaringen, om te buigen naar een liefdesverklaring voor geliefden en zelfs singles het nu bij uitstek iets voor stelletjes vinden...

    geplaatst op
  • Beter laat dan nooit, ik las dat zelfs een website met informatie over de elfstedentocht in 2011 in gaat op het topic Elfsteden en Valentijnsdag. Okay dan is dit niet uit commercieel belang gedaan maar toch wordt er klaarblijkelijk rekening meegehouden. Het moet niet gekker worden... toch vond ik het ludiek zeker als je nagaat dat de impact van een elfstedentocht op de genoemde sites wellicht groter is dan Valentijnsdag. Laten we hopen dat het gaat gebeuren, het zal mij een worst wezen op welke datum.

    Groetjes
    Tjitske

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.