‘Al 3 miljoen Nederlanders weten wat RSS is!’

9 februari 2007, 09:27

Al 3 miljoen Nederlanders weten wat RSS is!Zowel vaksites als Adformatie en Twinkle en vakblogs als Adforesult en Molblog publiceerden gisteren het persbericht ‘RSS onbekend bij Nederlanders’ dat namens NationaleVacaturebank.nl was uitgestuurd door Lensink Van Berkel Communicatie. In het persbericht de conclusie dat bijna 70% van de Nederlanders niet weet wat RSS is en slechts 7% gebruik maakt van deze functionaliteit. Bijna een kwart van de respondenten weet wel wat RSS is, maar gebruikt het niet. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gehouden onder 774 consumenten.

Nu zullen vakgenoten die de literatuur over RSS bijhouden niet echt verbaasd zijn over deze resultaten. Het is immers al geruime tijd bekend dat het merendeel van de internetgebruikers niet weet wat RSS is, maar dat steeds meer mensen het al dan niet bewust wel steeds meer gebruiken. Steeds meer sites zullen ervaren dat hun sitetraffic afkomstig is via RSS. Direct doordat mensen zich abonneren op de RSS-feed of indirect doordat andere sites gebruik maken van de RSS-feed en de content (deels) aanbieden. Voor Marketingfacts ligt het percentage bezoekers via RSS inmiddels op ca. 30 procent.

Een ander punt dat mij een beetje verbaasd is hoe de media het persbericht heeft opgepakt. Men heeft de benadering dat slechts een klein deel van de Nederlanders RSS kent, klakkeloos overgenomen. Ten eerste is het begrip Nederlanders wel erg breed. Gaat het hier om alle Nederlanders? Gaat het om internetgebruikers? Gaat het om werkzoekenden op Nationale-Vacaturebank.nl? Gaat het om 13+? Oftewel, hoe representatief zijn deze cijfers eigenlijk en mogen we ze op deze manier interpreteren? Laten we even voor het gemak uitgaan van 10 miljoen internetgebruikers. In dat geval zou maar liefst 3 miljoen internetgebruikers wel op de hoogte zijn van RSS. En dat is best veel!

Complimenten aan Planet dat als één van de weinige sites wel kritisch naar het persbericht heeft gekeken en zich niet blind heeft gestaard op de titel van het bericht!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    Roy Huiskes

    scherp artikel. Overigens lijkt het me duidelijk dat je moet kijken naar je eigen doelgroep. Mijn eigen feed groeit gestaag door, terwijl ik op andere websites na 1.5 jaar nog steeds zit met 15 readers, waaronder 4 van mijzelf 😉


    9 februari 2007 om 09:58
    media

    Roy, helemaal met je eens. Ik heb een aantal sites (zoals bijv. agritoerisme-toscane.nl of foodlog.nl) waar het aandeel RSS-gebruikers ver achter blijft. Marketingfacts zit met het aandeel RSS-gebruikers aan de bovenkant. Het aandeel RSS-gebruikers neemt overigens iets af en dat heeft vooral te maken met het feit dat er relatief meer niet tech-savvy gebruikers bijkomen. Het absolute aantal RSS-gebruikers neemt nog steeds toe met deze week een nieuw record van 3,500 unieke RSS-lezers.


    9 februari 2007 om 10:05
    Karel Kolb

    Ik vind 3 miljoen wel erg optimistisch. Zelfs op de IPAN bijeenkomst laatst hoorde ik nog mensen fluisteren ‘weet jij eigenlijk wat RSS is?’. Niet dat ik dat erg vind of zo, maar het geeft wel een indruk van de bekendheid, laat staan acceptatie. Vanuit Feeder bezien is het interessant te zien dat steeds meer bezoekers (het meerendeel?) allerlei zoekopdrachten meenemen als RSS-feed, terwijl nergens op de site staat hoe dat moet (maar het kan dus wel). En dat zijn echt geen nerds of early birds, die zitten allang bij Technorati etc. Ik laat in het midden hoeveel mensen in Nederland RSS kennen. Maar ik denk dat je wel kunt stellen dat de ontwikkeling van beginnende RSS-gebruikers tot volleerde feedmixers sneller gaat dan (ik had) verwacht.


    9 februari 2007 om 10:06
    Elja

    Leuk; die postieve benadering. 🙂

    Zelf kan ik niet meer zonder mijn RSS feeds, hoe moet je dan op de hoogte blijven? Toch niet al die sites af gaan lopen.. 😉


    9 februari 2007 om 10:09
    media

    Het werkelijke aantal mensen dat RSS kent is absoluut lager dan 3 miljoen.

    Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn in mijn artikel maar wat ik ermee wilde aangeven is dat het persbericht werkelijk nergens over gaat. Zonder enige onderbouwing wordt een bewering gedaan en overgenomen door de media. Voor hetzelfde geldt namelijk zou ik het kunnen omdraaien en zeggen dat al 30% van de Nederlanders wel RSS kent, oftewel 3 miljoen internetgebruikers. Als je daar vervolgens over gaat nadenken dan weet je dat het absurd is.


    9 februari 2007 om 10:10
    Marieke V

    😀

    Ik erger me altijd kapot aan klakkeloos overgenomen persberichten. En u doen we het zelf ook 🙁

    Zo’n stukje als jij hier schrijft, Marco, daarvan kun je er tientallen per dag schrijven over allerlei onderwerpen. Vooral onderzoeken, waarvan totaal onduidelijk is wie, wat, waar en hoe is gevraagd. Er is veel luie journalistiek (en dat reken ik ook mezelf aan)


    9 februari 2007 om 10:22
    media

    @Marieke: Mee eens, gebeurt hier ook wel eens en daar mag je mij dan ook zeker op wijzen. Maar ik hoop toch wel dat we in de regel kritisch blijven op de persberichten die we ontvangen.


    9 februari 2007 om 10:30
    Ernstvdploeg

    Marco heeft per abuis het eerste deel van zijn aanhef gemist.

    Hij bedoelde “Tegen het einde van 2008 zullen naar verwachting …”. De subtitel is ook weggevallen. Die luidt namelijk … RSS eindelijk klaar voor de doorbaak tot het grote publiek?

    Toch Marco 😉


    9 februari 2007 om 10:58
    media

    Helemaal correct Ernst, alleen moet je dan RSS nog vervangen door webfeeds want tegen die tijd heeft niemand het meer over RSS 😉


    9 februari 2007 om 11:04
    Arash

    Een onderzoek onder 774 consumenten is naar mijn mening niet representatief te noemen.


    9 februari 2007 om 11:05
    media

    Arash, de benodigde steekproefgrootte is afhankelijk van de totale populatie waarover je iets wilt zeggen en met welke betrouwbaarheid je iets wilt zeggen.


    9 februari 2007 om 11:12
    Bart

    Volgens mij moet in bovenstaand verhaal even dit meegenomen worden:

    De resultaten moeten volgens de Nationale Vacaturebank een beeld bieden van internettend Nederland. Ons land telt ruim 10 miljoen surfers. Daarvan zouden 3 miljoen personen weten wat RSS is. En 700.000 mensen zouden RSS gebruiken.

    Dat verduidelijk het punt iets meer volgens mij.

    Planet heeft idd een goed stukje geschreven, wellicht een interessant onderwerp voor een bericht op marketingfacts: Hoe leg je nou uit aan je klant zijn consument wat RSS is?


    9 februari 2007 om 11:44
    Erik

    En toch. Weer een plaatsing van het artikel op een blog. Net geen linkje voor nationalevacaturebank.nl dus wat dat betreft even een tegenvaller maar toch…


    9 februari 2007 om 12:01
    media

    Die link heb ik bewust niet opgenomen omdat ze ‘m deze keer niet hebben verdiend 😉


    9 februari 2007 om 12:07
    Annemarie Korevaar

    Het zou misschien een interessant experiment zijn als een aantal sites uit verschillende disciplines (marketing, publieksbladen, vakbladen enz) tegelijkertijd een polletje zouden laten draaien met de vraag of rss bekend is, danwel gebruikt wordt.


    9 februari 2007 om 13:40
    malens

    ‘Al 3 miljoen Nederlanders weten wat RSS is!’

    En maar 1 miljoen weet wat een bougie is…. Ik snap en weet dat RSS belangrijk is. Net zoals een moter in de auto. Maar moeten we echt elk technisch middel of instrument bij naam en toenaam weten? Ik denk t niet.

    Waar gaat het wel om? Of bezoekers op de hoogte kunnen blijven. En dat internet bouwers daar de juiste code voor maken. En hoe maakt niet uit.


    9 februari 2007 om 13:57
    media

    @Maarten: ik heb bewust de uitspraak tussen quotes gezet en een positieve draai gegeven naar aanleiding van het persbericht (en de overname daarvan door diverse sites). Mee eens overigens dat het niet interessant is of men nu wel of niet weet wat een bouie is; als je het onder de motorkap maar gebruikt. Mooie vergelijking met RSS dus!

    @Annemarie: in aanvulling op Maarten’s reactie zou ik liever zien hoeveel traffic nu afkomstig is vanuit RSS-feeds. Zowel direct als indirect. Vraag is hoe we dit kunnen regelen (en meten). Iemand een suggestie?


    9 februari 2007 om 14:07
    Kevin VDS

    Feit is dat de groep RSS users steeds groter en groter zal worden en de toepassingen uitgebreider. Meer en meer mediagroepen beginnen dus ook stil te staan bij de commercialisering van hun RSS feeds door het plaatsen van advertenties in de feed zelf… Persoonlijk heb ik zo men twijfels of dit dan het juiste business model is voor deze technologie, maar wat zijn de alternatieven?


    9 februari 2007 om 14:32
    Edwin

    Vaak is persoonlijk onderzoek nog het meest representatief.

    Veel bezoekers van een blog zijn ook bloggers of ‘early adopters’, die gebruiken vaak ook wel rss en persoonlijke startpagina’s.

    Als ik het aan collega-informatiewerkers vraag wordt de grens vaak bepaald door de leeftijd; je ziet dat jongere collega’s vaker gebruik maken van RSS.

    Maar vraag je het aan jongere mensen in het cafe: slechts een hele selecte groep kent het verschijnsel.

    Maar ik blijf er van overtuigd dat het mainstream wordt, in het model van netvibes en browserintegraties…


    9 februari 2007 om 16:26
    Karel Kolb

    Kijk, dit zijn nou de reacties waar je wat aan hebt. Erg interessant Annemarie. Ben met name verrast door het feit dat RSS twee keer zoveel bezoekers aanlevert dan de nieuwsbrief. Wake-up call voor collega-uitgevers die RSS nog moeten ontdekken?


    12 februari 2007 om 10:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!