Cursus Brandgagement, deel 3: Wat wil en doet je klant online?

Cursus Brandgagement, deel 3: Wat wil en doet je klant online?
, Carl Mangold

Internet is de spreekbuis van ‘t volk. Meer dan 60% van alles wat erop te vinden is, is ‘user generated content’. In deel 3 van de cursus brandgagement kijken we naar wat de gebruiker van dit netwerk allemaal wil, en doet.

Je kunt wat er op het internet gebeurt in drie groepen opdelen: ‘informatie’, ‘entertainment’ en ‘functionaliteit’. En op al deze vlakken is de consument / je klant zelfstandig actief:


1. Informeren

Het internet is allereerst natuurlijk een informerend medium, vol ‘content’ die mensen lezen en bekijken. En op dit vlak is je klant dan ook het meest actief. Hij maakt website-tjes, hij schrijft blogs, hij participeert in forums, ... z’n creativiteit en uitingsdrang zijn grenzenloos.

DPreview is een prachtig voorbeeld van echt gigántisch succesvolle ‘user generated content’. In 1998 begonnen als éénpersoons website-tje met de specs van twee digitale camera’s en enkele tientallen bezoekers per maand, in 2006 uitgegroeid tot de meest informatieve (en inmiddels vijfpersoons-) website op dit gebied ter wereld. Met - schrik niet - maar liefst 22 miljoen unieke bezoekers per maand, en 700 miljoen hits in pagina’s en foto’s. De fabrikanten van digitale camera’s staan in de rij voor een reviewtje…

De redenen van DPreview’s succes zijn natuurlijk hun openheid, eerlijkheid en onpartijdigheid. Eigenschappen die je de websites van de digitale camerafabrikanten onmogelijk kunt toedichten. Consumenten willen online ingelicht worden, in plaats van opgelicht. (Oké, da’s wellicht een beetje een zwaar woord, maar… ‘t rijmt zo leuk ;-)

Andere voorbeelden van informatieve ‘user generated content’ zijn: VideoJug - Life Explained on Film., iLounge - All things iPod, iTunes and beyond en natuurlijk ‘ons eigen’ MarketingFacts. Stuk voor stuk door één persoon gestartte initiatiefjes, die al snel zijn uitgegroeid tot een ‘bedrijfsachtig gebeuren’.


2. Entertainen

Zeven maanden geleden startten twee nét afgestuurdeerde filmacademie studenten en een ook al net afgestudeerde actrice een experimentje: ze startten een eigen soapserie, die ze uitzonden via YouTube. Hun ‘format’ is totaal anders dan die van de gevestigde media, maar hun bereik begint er al aardig op te lijken: de YouTube video’s van het trio zijn inmiddels ruim zes miljoen maal bekeken, en de een half jaar geleden nog volstrekt onbekende actrice sierde een tijdje terug zelfs de cover van Wired magazine.

Het leukste aan LonelyGirl15 is natuurlijk de fantastisch vernieuwende aanpak. De soapserie startte als een anoniem videoblogje, werd zonder enige marketing ‘in de markt gezet’, kende geen uitzendschema, bestond uit afleveringen met een variabele en erg korte speelduur, werd gefilmd met een webcam van een paar tientjes, ... Het is echt zó enorm anders dan alles wat ‘de gevestigde orde’ ooit had uitgezonden, dat er geen kruid (of kruit) tegen is opgewassen.

Andere voorbeelden van entertaining ‘user generated content’ zijn: Pomme en Kelly - Van onbekend naar wereldberoemd in 14 filmpjes, The Amazing Retecool en TurnHere - Free video guides for travel, restaurants, hotels, local events & music. (Waarvan de twee laatste, net als LonelyGirl15, al snel tot ‘een echt bedrijf’ zijn uitgegroeid).


3. Functionaliteit bieden

Bij ‘user generated functionality’ moet je vooral denken aan de zogenaamde ‘mash-ups’; toepassingen die ontstaan door twee of meer bestaande toepassingen / databases met een zelfgeschreven scriptje in elkaar te mixen. Robert Jan de Heer’s Misdaadkaart.nl is daar een leuk voorbeeld van.

Nu is het schrijven van programmaatjes natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, en de meeste voorbeelden in deze categorie worden dan ook al als - welliswaar pieterpeuterig klein - bedrijfje gestart. Maar er gebeurt wel erg véél; klik voor inspiratie maar eens een uurtje of wat door de links op de website ProgrammableWeb heen…


Al met al kun je wel stellen dat ‘de gewone man’ heel erg actief en creatief met ‘zijn internet’ omgaat. En dat uit al die activiteit razendsnel allerlei bedrijfjes ontstaan, die voor ‘de gevestigde orde’ een bedreiging (kunnen gaan) vormen. Het is dus van groot belang dat je snel plannen smeed om deze informatieve, creatieve en innovatieve activiteiten van je klanten om te zetten naar ‘assets’, voor je innovatie, merkbouw en marketing. Want als je je klant links laat liggen, loopt

rent ie je zonder omkijken voorbij.


Morgen in deel 4: Het luisteren naar je klant.

Vorige delen gemist? Klik hier voor deel 1 en deel 2.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Beste Carl,

    Je schrijft: "En dat uit al die activiteit razendsnel allerlei bedrijfjes ontstaan, die voor ‘de gevestigde orde’ een bedreiging (kunnen gaan) vormen".

    Om deze bedreiging uit te neutraliseren, kunnen deze bedrijfjes (initiatieven) toch ook worden overgenomen. Op Marketingfacts is zijn er in 2006 al enkele voorbeelden voorbijgeflitst.

    Deze bedrijfjes zijn volgens mij voor die gevestigde orde een enorme kweekvijver. Zodra een nieuw initiatief succesvol blijkt te zijn, kunnen bestaande bedrijven op een rijdende (snel)trein meespringen door deze over te nemen of erin te participeren.

    Zie jij in 2007 een voortgaande trend op het gebied van ‘overnames’ of ‘participatie’, of verwacht je dat de meeste succesvolle internetbedrijfjes het heft zelf in handen willen houden?

    Ik kan me voorstellen dat het opzetten van een succesvol internetbedrijfje hele andere vaardigheden vereist dan het managen van een internetbedrijf die op weg is om een bedreiging te vormen voor de gevestigde orde.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud: Thanx voor je reactie.

    Ik zie twee adders onder het gras: 1) Voor het overnemen van een bedrijfje is kapitaal (en vaak ook extra bedrijfsruimte) nodig, en dat hebben eigenlijk alleen 'de grote jongens' echt voorhanden. En 2) Als je niet zélf gaat kweken, maar wacht tot die kweekvijver iets oplevert, is de kans bijzonder groot dat je er net náást grijpt. En je concurrent ervandoor gaat met alle reuze waardevolle informatie, innovatie en creativiteit die in zo'n nieuw bedrijfje zit.

    Ik denk daarom dat 't beter is om zélf innovatief en creatief met deze 'nieuwe consument' om te gaan, en zo je kennis en kunde op het brandgagement vlak te vergroten.

    De trend op het gebied van overnames en participatie zal ongetwijfeld voort duren, maar het feit dat 'de nieuwe kennis en kunde' hierdoor bij slechts enkele bedrijven terecht komt niet.

    geplaatst op
  • @Carl,

    Ik ben het niet met je eens dat 'de nieuwe kennis en kunde' beperkt blijft tot enkele bedrijven. Het verspreiden van kennis is net het karakteristieke van internet. Wel denk ik dat sommige bedrijven een (tijdelijke) voorsprong kunnen opbouwen.

    Ben je het hier mee eens?

    geplaatst op
  • @Arnout: Gedeeltelijk. Kennis kun je inderdaad verspreiden, maar kunde moet je opdoen ;-)

    geplaatst op
  • Volgens mij gaan internetproducten over 3 dingen: simplify(ecommerce, payments), enrich(communicatie, entertainment) and navigate(search, reviews). Met een wat creatieve interpretatie komt dit redelijk overeen met jou 3 groepen.

    Het probleem is volgens mij dat verbonden mensen hun eigen verbonden markten ontwikkelen. Dus een eigen economie bouwen. Dus idd een individu binnen het netwerk die opstaat

    Als groot bedrijf kan je op 2 manieren toegang krijgen tot deze verbonden mens.

    1. Inkopen. Dit doen de grote jongens het liefst. Focus houden op bestaande sales en nieuwe groeikernen snel onderbrengen wanneer deze een bepaalde(pijnlijke) schaal halen

    2. Aanpassen. Dit doet pijn! Juist het MKB zou dit snel kunnen doen.

    Op slideshare heb ik een presentatie gezet. Het sluit wel aan bij de discussie denk ik:
    http://www.slideshare.net/Thinkmobile/growth-versus-contribution

    geplaatst op
  • @Raimo: Interessante presentatie.

    Je kernpunten erin komen overigens sterk overeen met mijn 'van oud naar nieuw'-lijstje uit januari 2001, dat ik hier al eens eerder aanhaalde ;-)

    Groot, groter, grootst >>> Goed, beter, best
    Adverteren >>> Communiceren
    Brand building >>> Identity Design
    Concurreren >>> Samenwerken
    Aanbodgedreven >>> Vraaggestuurd
    Merk is wapen >>> Merk is deurbel
    Hierarchie >>> Netwerk
    Business Process Redesign >>> Back to the Roots
    Kennis afschermen >>> Kennis delen
    Kwantiteit >>> Kwaliteit
    Werknemers werven >>> Medewerkers behouden
    Salaris >>> Zelfontplooiing
    Koffie >>> Chocomel
    Eyeballs >>> Heartbeats
    Declareren >>> Investeren
    Filerijden >>> Telewerken
    Deadlines >>> Lifelines
    Aandacht trekken >>> Aandacht geven
    Blije aandeelhouders >>> Blije medewerkers
    Survival of the strongest >>> Survival of the fittest
    Imago >>> Identiteit
    Copyright >>> The right to copy, alter and re-use

    geplaatst op
  • @Carl

    Dank je..

    Het is misschien de algehele ontwikkeling van donker naar licht..

    geplaatst op
  • @Carl: Hoe verhoudt brandgagement zich tov open source marketing?

    geplaatst op
  • @Nils: Open source marketing is een onderdeel / vorm van brandgagement: je betrekt daarmee je klant opzettelijk bij de marketing van je product, dienst of bedrijf.

    geplaatst op
  • @Carl: Je kunt natuurlijk niet alles opsommen, maar ik had gedacht dat de Mentos/Coca-Cola cases ook wel langs zou komen onder Entertainen.

    Coca-cola die er eerst niets van moet hebben "The craziness with Mentos ... doesn’t fit with the brand personality" Om vervolgens zelf 180 graden om te draaien en met The Coke show te komen. Is dit nu ook nog brandgagement? Coca-cola betrok de klant in eerste instantie niet echt opzettelijk, later wel toen de de publiciteitskansen zagen.

    geplaatst op
  • @Erik: Je loopt, net als Raimo, op de cursus vooruit ;-) De Mentos/Coke-case komt maandag aan bod in deel 5: 'Het reageren op je klant'.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.