Internet is de spreekbuis van ‘t volk. Meer dan 60% van alles wat erop te vinden is, is ‘user generated content’. In deel 3 van de cursus brandgagement kijken we naar wat de gebruiker van dit netwerk allemaal wil, en doet.
Je kunt wat er op het internet gebeurt in drie groepen opdelen: ‘informatie’, ‘entertainment’ en ‘functionaliteit’. En op al deze vlakken is de consument / je klant zelfstandig actief:
1. Informeren
Het internet is allereerst natuurlijk een informerend medium, vol ‘content’ die mensen lezen en bekijken. En op dit vlak is je klant dan ook het meest actief. Hij maakt website-tjes, hij schrijft blogs, hij participeert in forums, ... z’n creativiteit en uitingsdrang zijn grenzenloos.
DPreview is een prachtig voorbeeld van echt gigántisch succesvolle ‘user generated content’. In 1998 begonnen als éénpersoons website-tje met de specs van twee digitale camera’s en enkele tientallen bezoekers per maand, in 2006 uitgegroeid tot de meest informatieve (en inmiddels vijfpersoons-) website op dit gebied ter wereld. Met - schrik niet - maar liefst 22 miljoen unieke bezoekers per maand, en 700 miljoen hits in pagina’s en foto’s. De fabrikanten van digitale camera’s staan in de rij voor een reviewtje…
De redenen van DPreview’s succes zijn natuurlijk hun openheid, eerlijkheid en onpartijdigheid. Eigenschappen die je de websites van de digitale camerafabrikanten onmogelijk kunt toedichten. Consumenten willen online ingelicht worden, in plaats van opgelicht. (Oké, da’s wellicht een beetje een zwaar woord, maar… ‘t rijmt zo leuk ;-)
Andere voorbeelden van informatieve ‘user generated content’ zijn: VideoJug - Life Explained on Film., iLounge - All things iPod, iTunes and beyond en natuurlijk ‘ons eigen’ MarketingFacts. Stuk voor stuk door één persoon gestartte initiatiefjes, die al snel zijn uitgegroeid tot een ‘bedrijfsachtig gebeuren’.
2. Entertainen
Zeven maanden geleden startten twee nét afgestuurdeerde filmacademie studenten en een ook al net afgestudeerde actrice een experimentje: ze startten een eigen soapserie, die ze uitzonden via YouTube. Hun ‘format’ is totaal anders dan die van de gevestigde media, maar hun bereik begint er al aardig op te lijken: de YouTube video’s van het trio zijn inmiddels ruim zes miljoen maal bekeken, en de een half jaar geleden nog volstrekt onbekende actrice sierde een tijdje terug zelfs de cover van Wired magazine.
Het leukste aan LonelyGirl15 is natuurlijk de fantastisch vernieuwende aanpak. De soapserie startte als een anoniem videoblogje, werd zonder enige marketing ‘in de markt gezet’, kende geen uitzendschema, bestond uit afleveringen met een variabele en erg korte speelduur, werd gefilmd met een webcam van een paar tientjes, ... Het is echt zó enorm anders dan alles wat ‘de gevestigde orde’ ooit had uitgezonden, dat er geen kruid (of kruit) tegen is opgewassen.
Andere voorbeelden van entertaining ‘user generated content’ zijn: Pomme en Kelly - Van onbekend naar wereldberoemd in 14 filmpjes, The Amazing Retecool en TurnHere - Free video guides for travel, restaurants, hotels, local events & music. (Waarvan de twee laatste, net als LonelyGirl15, al snel tot ‘een echt bedrijf’ zijn uitgegroeid).
3. Functionaliteit bieden
Bij ‘user generated functionality’ moet je vooral denken aan de zogenaamde ‘mash-ups’; toepassingen die ontstaan door twee of meer bestaande toepassingen / databases met een zelfgeschreven scriptje in elkaar te mixen. Robert Jan de Heer’s Misdaadkaart.nl is daar een leuk voorbeeld van.
Nu is het schrijven van programmaatjes natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, en de meeste voorbeelden in deze categorie worden dan ook al als - welliswaar pieterpeuterig klein - bedrijfje gestart. Maar er gebeurt wel erg véél; klik voor inspiratie maar eens een uurtje of wat door de links op de website ProgrammableWeb heen…
Al met al kun je wel stellen dat ‘de gewone man’ heel erg actief en creatief met ‘zijn internet’ omgaat. En dat uit al die activiteit razendsnel allerlei bedrijfjes ontstaan, die voor ‘de gevestigde orde’ een bedreiging (kunnen gaan) vormen. Het is dus van groot belang dat je snel plannen smeed om deze informatieve, creatieve en innovatieve activiteiten van je klanten om te zetten naar ‘assets’, voor je innovatie, merkbouw en marketing. Want als je je klant links laat liggen,
rent ie je zonder omkijken voorbij.
Morgen in deel 4: Het luisteren naar je klant.
Vorige delen gemist? Klik hier voor deel 1 en deel 2.