Help, ik krijg geen bezoek meer vanuit de zoekmachines!

29 november 2006, 11:19

Het aantal bezoekers op Marketingfacts afkomstig via zoekmachines

Steeds meer mensen zijn voor hun inkomsten afhankelijk van internet en dan met name van de online advertentie-inkomsten of online verkoop. Steeds meer mensen zijn daarbij afhankelijk van de bezoekers die komen vanuit de zoekmachines (en dan met name vanuit Google). Maar wat nu als Google het om de een of andere reden laat afweten?

Nu is Marketingfacts gelukkig steeds minder afhankelijk van het aantal bezoekers vanuit de zoekmachines maar zeker begin dit jaar kwam een belangrijk deel van de bezoekers vandaan. De grafiek hierboven laat bijvoorbeeld zien dat in januari 2006 maar liefst 70.000 bezoeken op deze website kwamen via zoekmachines. Op dat moment een aandeel van ruim 40 procent van het totale aantal bezoeken. Gelukkig hebben we in de loop der tijd steeds meer bezoekers die ofwel rechtstreeks komen ofwel via RSS-feeds of links op andere sites want anders was de verhuizing naar een ander domein (in het voorjaar) en een storende fout bij het indexeren kort na de zomer, ons duur komen te staan. Want zoals je in de grafiek kunt zien hebben we ruim 50% van alle bezoek uit de zoekmachines verloren door deze ‘geintjes’.

Cruciale vraag is natuurlijk, wat kun je daar nu als site-eigenaar aan doen? Daarover heeft Darren Rowse vandaag een aardig artikel op zijn weblog ProBlogger waarin hij een aantal praktische tips geeft. Allereerst, raak niet in paniek! Vervolgens is het verstandig om even te wachten. Soms heeft Google een hickup en zie je na korte tijd dat het aantal bezoeken uit Google weer terugkeert naar het oude niveau. Is dat niet het geval dan adviseert Rowse om de situatie goed te analyseren en te starten met de optimalisatie van de site. Daarvoor heeft hij een aantal tips. Als laatste redmiddel adviseert Rowse om contact op te nemen met Google maar geef daarbij aan dat de kans dat ze je helpen gering is.

Wie heeft deze situatie ook al eens mee gemaakt en deelt met ons zijn of haar tips om het probleem op te lossen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    media

    Diversificatie is ook één van de belangrijkste aandachtspunten die ik bij Marketingfacts hanteer – zorg dat je vanuit verschillende bronnen je sitebezoek krijgt en wordt niet te afhankelijk van één bron. Het is overigens ook één van de redenen waarom ik hoop dat er naast Google nog een aantal zoekmachines komen die een significant marktaandeel krijgen. Google krijgt teveel (economische) macht.


    29 november 2006 om 11:56
    Arnoud Rademaker

    Tip: Ga een samenwerkingsverband aan met een of meerdere website’s waarbij jullie elkaar kunnen aanvullen. Maak gebruik van elkaars kwaliteiten. In welke vorm dan ook. Gun elkaar wat. Wees niet benauwd om in elkaar te investeren.

    Sinds kort ben ik gastredacteur bij http://www.blikopdebeurs.com. Het bezoekersaantal op mijn site neemt hierdoor toe.

    Groet,

    Arnoud


    29 november 2006 om 12:19
    media

    @Paul: let wel even op het verschil tussen bezoeken en unieke bezoekers! Het aantal pageviews en bezoeken is een veelvoud van het aantal unieke bezoekers. Blijft lastig die Onestat-plaatjes zonder teolichting bij de assen.

    @Arnoud: helemaal mee eens!


    29 november 2006 om 12:26
    nikao

    Ik ben momenteel ook betrokken bij een migratie die niet geheel vlekkeloos (ahum) verloopt.

    het blijft een moeizame actie!

    Overigens is mijn ervaring dat Yahoo! en MSN er aanmerkelijk minder moeite mee hebben dan Google..

    Is dat iets wat door meer mensen zo wordt ervaren?


    29 november 2006 om 14:27
    Rogier

    Dat ervaar ik *precies* zo!


    29 november 2006 om 14:32
    ssmeding

    Over het algemeen is het nooit gunstig om over te stappen op een andere domeinnaam, maar Google wijkt in dit geval af van de regel doordat het extra lastig is om je vertrouwde plekje terug te winnen. Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met de wijze waarop sites worden geoptimaliseerd voor Google, Google vindt hierin noodzaak om meer ‘goed gedrag’ van sites te verwachten alvorens hen een hoge positie in de SERP’s toe te kennen vergeleken bij andere zoekmachines. Spammers en linkfarms worden zo misschien succesvol buiten de deur gehouden, maar het kan inderdaad erg frustrerend zijn voor de eerlijke (internet)ondernemer.

    @Rogier: De problemen bij Startpagina lijken een geval apart te zijn. Het gaat hier niet om zomaar een domeinverandering, maar om de migratie van duizenden pagina’s die door Google worden gezien als aparte websites. Hoewel alles precies volgens het boekje is gedaan, konden de gevolgen zoals die hebben plaatsgevonden moeilijk voorspeld worden. Kennelijk gingen binnen de geautomatiseerde systemen van Google alarmbellen rinkelen toen zoveel sites ineens onder een ander domein gevonden weden.

    Veel SP-dochterpagina’s hebben maandenlang in de Sandbox gezeten. Inmiddels is gestaag herstel zichtbaar, maar het is door de bank genomen nog niet meteen om over naar huis te schrijven.


    29 november 2006 om 17:28
    Tobias

    Grappig is dat ik me deze zomer bewust uit Google heb laten verwijderen omdat via één zoekresultaat veel bezoekers naar mijn site kwamen. Ondanks dat ik op een gegeven moment bijna niet meer via Google te vinden was, bleef het zoekresultaat waar ik wél goed op werd gevonden gewoon in Google staan (m.a.w.: het effect waarom ik me uit Google had laten verwijderen kwam niet). Na heel veel moeite werd dan eindelijk ook het zoekresultaat dat veel bezoekers naar mijn site lokte verwijderd, maar ik merk nu dat het weer heel moeilijk is om weer geïndexeerd te worden.

    Het geeft voor mij maar eens aan dat Google inderdaad stugger werkt dan andere zoekmachines. Gelukkig ben ik over het algemeen niet heel veel bezoekers verloren, aangezien meer mensen (volgens de statistieken) mijn pagina vonden via een bookmark.


    29 november 2006 om 18:46
    JaapBloem

    Enne?? SEO suxxx, maar ECHTE leuke stukken srrhijven — DAAR leven we hier op M! natuurlijk van.


    13 juni 2009 om 18:36
    bombastic

    stukken scrijven daar gaat het om idd !


    5 juli 2009 om 19:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!