Wat is het business model voor web 2.0?

Wat is het business model voor web 2.0?

Wat is het business model voor web 2.0?

Twan Verdonck heeft recentelijk voor zijn MA study Design and Branding Strategy aan de Brunel University West-London onderzoek gedaan naar Consumer Driven Businesses (web 2.0, co-creation, open source, etc.). Hiervoor heeft hij o.a. 14 experts in de industrie gevraagd om zijn bevindingen te valideren (o.a. P&G, Philips, Lego). Op zijn site webtwobusinessmodels.com vind je een korte samenvatting en een 11-minuten durende videopresentatie van het onderzoek. Zeker de moeite waard!

Op mijn vraag welke bedrijven in Nederland in zijn ogen goed bezig zijn met consumer driven business moest hij even goed nadenken. “Behalve Marktplaats zijn er nog nauwelijks hier, en dat wordt wellicht een groot probleem. Nederlandse bedrijven zijn niet zo progressief als ik op voorhand gedacht had. Grote traditionele businesses zijn dikwijls traag. Er zijn erg weinig sterke leiders die ‘out of the box’ kunnen denken en toekomstvisie en beleid voor de langere termijn hebben. Bovendien zijn ze verwikkeld in vele interne obstakels en processen. Veel nieuwe web 2.0 start-ups daarentegen, hebben weinig effectieve strategische business models. En ze zijn vaak technology driven, not consumer driven: niet erg gebruiksvriendelijk. Community sites / open media bedrijven missen de tools die revenue binnen brengen. Hun voornaamste inkomsten komen m.n. van advertising en sponsoring. Ze maken nog te weinig gebruik van hun potentieel.” aldus Verdonck.

In zijn (92 pagina’s tellende) MA thesis onderscheid Verdonck de belangrijkste business models en strategies die van elk bedrijf een echte consumer driven business kunnen maken (zowel onlone als offline). Deze businesses zijn op dit moment de snelst groeiende merken en ze krijgen de beste waarderingen van gebruikers. Ze kunnen hun producten tegen veel lagere kosten aanbieden, en met minder risico’s. Denk aan buitenlandse successen als Google, eBay, Amazon, Threadless, Lego, Ikea, etc.

De meeste Nederlandse marketeers denken momenteel bij consumer driven aan viral marketing. Steeds meer bedrijven worden bekend met web 2.0 en zetten deze tools in voor co-marketing doeleinden. Maar er zijn er maar weinig die de potentie van consumer driven als volledig business stragisch model hebben herkend. En dat is een probleem, zeker als we de invloed van het internet (Napster, Kazaa, BitTorrent) bijvoorbeeld op de muziek industrie in ogenschouw nemen. Andere industrieen zullen weldra volgen. Mogelijk zullen vele bedrijven ten onder gaan. Businesses die er wel in slagen echt consumer driven te worden, zullen volgens Verdonck hun competitors binnen korte tijd knock-out hebben liggen.

Wil je meer weten over het onderzoek neem dan contact op met Twan Verdonck.


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Video is zeker een aanrader. Vergelijking traditional business model vs Co-value Transaction Model geeft probleem goed weer. Compleet verhaal, met de nodige tips bij switchen naar open business model.

    Misschien goed als Twan de film op YouTube/Google Video zet, ik denk dat het filmpje door de nodige blogs dan zal worden opgenomen.

    geplaatst op
  • Had ik 'm al geadviseerd maar volgens Twan zou de kwaliteit daar te laag zijn om nog de kleine letters te kunnen lezen. Zit wat in maar om nu een videopresentatie als deze te laten downloaden als windows media file kan natuurlijk niet ;-)

    geplaatst op
  • Mooie thesis, inderdaad. Maar 't is wel jammer dat deze stroming nog steeds als bedreiging (als je dit niet doet ga je failliet) wordt neergezet, in plaats van als geschenk uit de hemel (met deze 'nieuwe consument' kun je veel leuker en gemakkelijker bedrijfsvoeren en winst maken).

    Verder is het advies om simpelweg te gaan faciliteren wat mij betreft te passief en passé. De consument zit immers niet te wachten op een slaafs volkje merken dat simpelweg doet wat hij vraagt, maar om initiatiefrijke merken die hem betrekken bij allerlei interessants, en hem daarbij helpen met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

    Brandgagement is voor de consument: verrast worden, ervaringen opdoen, nieuwe vaardigheden aanleren en zelfexpressie.

    geplaatst op
  • Je valt in herhaling, Carl ;-) Ik heb hier een YmmY magazine uit jan/feb/mrt 2001 liggen, waarin je schrijft:

    ---

    Het grote misverstand

    Moderne marketinggoeroes prediken 'de veeleisende consument'. Volgens hun Woord lopen de winkelstraten over van slimme kopers, die precies weten wat ze willen, waar, wanneer en waarom. Ik heb zelden zo'n onzin gehoord.

    De hedendaagse consument is helemaal niet veeleisend, ze is gewoon verwend. Wist ze maar wat ze wilde, had ze maar prachtige eisenlijstjes op zak. Dan was je als producent of dienstverlener snel rijk, van 't simpelweg naar d'r pijpen dansen.

    Nee, haar eisenlijstje telt slechts één regel: 'ik wil nieuwe ervaringen opdoen'. Ze wil dingen meemaken die ze nog niet eerder heeft meegemaakt. Ze wilt verrast en verwend worden. Ze schreeuwt 'Give it to me, baby!'

    Persoonlijke aandacht is het waardevolste goed. Echt: al die rare 'zoek het zelf maar uit'-concepten zijn al bij voorbaat ten dode opgeschreven. Als je de consument wil plezieren, dan hélp je.

    ---

    Geef je dat magazine overigens nog steeds uit?

    geplaatst op
  • @Marc: Leuk dat je dat magazine bewaard hebt ;-)

    Van dat YmmY magazine heb ik (helaas) maar drie edities uitgegeven. In die tijd snapte immers nog niemand waar ik 't over had, en het had dus weinig zin om er mee door te gaan...

    Inmiddels ben ik blij dat 't web 2.0 eindelijk wordt opgepakt, maar zit ik tegelijkertijd alweer met m'n hoofd in het post-Google / post-websites tijdperk. Maar daar zal ik maar niet over uitwijden, want dan sta ik natuurlijk wéér voor een lege kerk te prediken ;-)

    geplaatst op
  • I am working with a couple of foreign clients on co-creation by inviting people active in particular newsgroups to help design the ideal product. In one case, its the next generation audio device. I find these people know exactly what they want and have thought a lot of the problems through. They just need to be asked the right questions. Have a listen to the conversations in the Media Markt....quite a lot of people know exactly what they want - and know much more than the sales personnell. But you indeed also have the fun browsers who are just looking for cool ideas/experiences that they can talk about with friends. I agree that the best way of persuading companies that this is the future is to make it a fun, more alternative to what they do today, not a threat from the future.

    geplaatst op
  • @Carl: Zolang je niet met de collectebus langskomt, ben ik wel nieuwsgierig naar die preek van je. Marketingfacts lijkt mij een prima plek en in tegenstelling tot YmmY krijg je online ongetwijfeld wel reactie. Dus zet je "preek" maar online ;-)

    [ Toevoeging: zie Visie: Het internet, 10 jaar na nu voor de 'preek' ]

    geplaatst op
  • @ Carl: Dank voor je feedback!

    Consumer Driven Businesses hebben totaal andere business models en "company dna" dan de traditionele businesses, waardoor ze uiterst effectief te werk kunnen gaan. Hun revenue models liggen anders waardoor ze bijv. hun producten tegen voordelige prijs, vaak zelfs gratis, kunnen aanbieden. Daar kunnen de meeste traditionele businesses moeilijk tegen concurreren.
    Maar natuurlijk zijn er ook hybride business modellen mogelijk. En in andere gevallen zullen traditionele businesses gebruik maken van de tools van de CDB. Denk maar aan kleine retailers en Ebay. En natuurlijk zijn er uitzonderingen te bedenken.

    Als je de indruk hebt gekregen dat merken slaafs moeten faciliteren, dan heb je de video niet goed begrepen, ben ik bang. Businesses zullen juist betekenis moeten geven, zodat er samen met de consument value gecreeerd kan worden. Lef en design leadership zijn van belang. Een voobeeld is Steve Jobs en Ipod. En bedrijven zoals Google, eBay, Amazon, Threadless, Lego, etc. (die niet bepaald slaafs te noemen zijn!).

    geplaatst op
  • Den hollander is kruidenier , een handelaar , geen impuls aankoper.
    we zitten niet in onze lazy Boy een gadget te bestellen , nee , de consumentengids
    pluis pluis , test wie wat waar en dan aanschaf om de hoek.
    98 % van het internet verkeer is caucasian white male.
    sterkte ermee.

    geplaatst op
  • @Hemaworstje: wat wil je nu duidelijk maken in relatie tot deze posting? Mis ik iets?

    geplaatst op
  • Ik lees dat "Als je meer wilt weten over het onderzoek" je Twan kunt mailen. Zo gezegd, zo gedaan: je krijgt dan de volgende reactie:

    "Thank you for your email! It?s fantastic to receive such great response!

    In your email you asked me if you could receive my thesis. However the
    research
    that I conducted for ?Consumer Driven Businesses? took me more than 9
    months, full time. Besides that, during my conversations (with top experts in
    industry and media) we recognised the economical value of my report, which
    contains several powerful business models and strategies that could transform
    almost any traditional (online and offline) business into an exponential
    growing consumer driven business. So I hope you will understand that I cannot
    just distribute it for free.

    I?ve just started the first negotiations about my thesis with some (global)
    corporations, and I hope to get in contact with others soon. Furthermore I
    might start doing some consulting to businesses who want to develop consumer
    driven activities. If you are interested, please let me know.

    Thanks again. Kind regards,
    Twan Verdonck.

    geplaatst op
  • Ik merkte al eerder op dat ondanks het feit dat het een erg interessant onderzoek is, Twan zelf nog niet helemaal web 2.0 denkt en handelt. Het onderzoek als whitepaper uitbrengen en de video verspreiden via YouTube zou m.i. meer opleveren dan de exposure die het nu krijgt.

    geplaatst op
  • @ Sam en Marco.

    Bedankt voor jullie enthousiasme over mijn video! Ik begrijp dat jullie mijn volledige scriptie heeel graag willen ontvangen, maar op dit moment wil ik 'm echt niet gratis distribueren.

    Heb trouwen erg veel positieve reacties gekregen via deze site. Tof!

    De video is een goede "freebie" en ik ben inderdaad van plan om alsnog een Youtube versie te maken. Hou een oogje op m'n site voor verdere updates. http://www.webtwobusinessmodels.com

    groeten,

    Twan Verdonck.

    geplaatst op
  • @twan Hellup! Kan de video niet downloaden. Ben ik gek of zijn de hyperlinks naar de video niet actief? Noch in explorer noch in firefox kan ik iets downloaden. Zelfs niet met een download plugin. Ook de html-paginabron toont geen adres voor de video.

    Kortom: maakt mij niet uit of die video nog op Youtube komt (zal hem zeker bloggen!) als ik hem maar ergens kan zien en bookmarken.

    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • Toch even dit model nog eens benadrukken. Wij hebben dit model via Hans Vervoorn in een workshop bij de Digitale Pioniers moeten spiegelen aan onze eigen projecten. Twan, mijn complimenten, zeer bruikbaar en de videopresentatie was indrukwekkend. Mocht ik ooit een seminar organiseren, zou ik jou absoluut erbij willen hebben. Helder, focus! en zonder guru bladibla. Lekker accentje ook ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.