Power to the consumer

30 september 2006, 05:02

Power to the consumerHet zal niemand zijn ontgaan dat er steeds meer sites komen waar de consument zijn of haar mening kan geven over producten en diensten. Al jaren kennen we vergelijkingssites om beltarieven, financiele diensten, internetabonnementen en energieprijzen met elkaar te vergelijken. En natuurlijk zijn er ook sites die vergelijkingssites vergelijken zoals het recentelijk gelanceerde snakewool. Steeds meer vergelijkingssites bieden de gebruiker ook de mogelijkheid om een reactie achter te laten. Naast prijs en kwaliteit, zal social ranking namelijk een steeds belangrijker criterium zijn waarop consumenten hun beslissing nemen.

Ook deze week weer twee ‘nieuwe’ sites die inhaken op deze trend:

Zo geeft Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip (CDA) woensdag het startsein voor de site ConsuWijzer.nl (die overigens al vanaf 6 juli is geopend). De website is een initatief van drie Nederlandse toezichthouders; de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) en de Consumentenautoriteit. Die laatste instantie begint in januari officieel. Op ConsuWijzer.nl wordt uitgelegd hoe klanten kunnen klagen, door consumenten te wijzen op hun rechten en plichten bij de aankoop van producten en diensten (via: NU.nl).

Een tweede lancering is een vergelijkingssite voor de gezondheidszorg. Independer.nl biedt sinds deze week een vergelijkingsmodule voor ziekenhuizen en klinieken (via: NU.nl). Voor 12 veelvoorkomende kwalen kunnen de ziekenhuizen langs de digitale meetlat worden gelegd en met elkaar worden vergeleken. Tot nu toe werden ziekenhuizen alleen als geheel beoordeeld. Eén van de criteria bij de beoordeling is bijvoorbeeld hoeveel dagen het duurt voordat iemand de diagnose borstkanker te horen krijgt. Verder zijn er subjectieve criteria als de ervaringen van patiënten en het verwijsbeleid van huisartsen. Independer.nl maakt daarbij gebruik van de data van MediQuest, een bedrijf dat vorig jaar door een oud-collega van me is opgezet (Jon, nog gefeliciteerd met de officiele lancering).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!