iDEAL snel en veilig, maar te duur

iDEAL snel en veilig, maar te duur

Het is gisteren op nagenoeg alle nieuwssites voorbijgekomen, de onderzoeksresultaten van economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Kwaw van de Universiteit Utrecht, die afstudeerden op het betaalsysteem iDEAL.

Uit onderzoek onder 218 webwinkels blijkt dat de winkeliers die gebruik maken van het nieuwe betaalsysteem iDEAL redelijk tevreden zijn over deze nieuwe manier van betalen. Het systeem werkt snel en veilig. De winkeliers vinden de transactiekosten echter nog wel te hoog en ze zijn niet tevreden over de promotie voor het betaalsysteem.

Twee miljoen
De webwinkeliers zijn voor een groot deel positief over iDEAL. Ze roemen het feit dat er direct betaald kan worden, de veiligheid en de grote potentiële klantengroep van het door ING/Postbank, Rabobank en ABN-AMRO opgezette systeem. IDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna 2000 webwinkels. Ongeveer 13% van alle webbetalingen gaan momenteel via iDEAL en de tweemiljoenste transactie is bijna bereikt.

De snelle ontwikkeling van iDEAL, ofwel betalen via je internetbankrekening, schrijven de onderzoekers toe aan de snelheid en zekerheid van het systeem voor de detaillist. Er wordt direct betaald en de betaling kan niet gestorneerd worden. De betaalmogelijkheid is ook gunstig voor de consumenten, omdat het wachten tot de bestelling in huis is minimaal wordt, in tegenstelling tot andere betaalmogelijkheden bij het winkelen via internet. Ook voeren zij zelf de betaalopdracht uit en hoeven zo niet steeds opnieuw rekeninggegevens door te geven. Voor beide partijen voelt de ruime ervaring met het internetbankieren en de veelvuldige uitgevoerde controles als veiliger.

Hoge kosten
De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen te hoge kosten van het systeem (rond de 70 cent per transactie). Ook zijn ze nog niet tevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en de problemen bij installatie. De geringe naamsbekendheid van iDEAL kan verklaard worden doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. De oprichters vinden dat grootschalige promotie zich niet terugverdient en ze vinden het effectiever als de detaillisten zelf de consumenten op de hoogte brengen van het systeem. Promotie van iDEAL door banken gebeurde tot nu toe vooral in de vorm van ‘banners’. De detaillisten vinden dat de banken deze taak meer op zich zouden moeten nemen. Naast het vergroten van de naamsbekendheid pleiten de detaillisten voor prijsdaling van de transacties.

Bron:
UU Niews


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wat ik me bij dit soort berichten vaak afvraag, is of er ook iets mee gedaan wordt. Een aantal van de deelnemende banken hebben al abonnementsvormen speciaal voor MKB'ers, met een andere verhouding tussen de vaste en variabele kosten per maand. Maar kennelijk is het nog niet genoeg. Ik ben benieuwd of we binnenkort een kostendaling mogen verwachten. Dit zal vrijwel zeker bedrijven over de streep gaan trekken om in te stappen.

    De kritiek dat de banken te weinig doen, ben ik het wel mee eens. Van de Postbank is het enige dat ik tot nu toe ontving, een nieuwsbrief waarin werd gemaild dat iDeal zo'n groot succes is. Dit had ook een folder in mijn brievenbus kunnen zijn, of misschien zelfs een actie waarbij je een cadeautje krijgt bij minimaal x aankopen via iDeal voor een bepaalde periode. Banken bestoken ons wel continu met promotie voor leningen, hypotheken en totaalpakketten, terwijl iDeal juist een laagdrempelig product is waar iedereen gebruik van zou kunnen maken.
    Natuurlijk verdienen de banken hun geld door wat de webwinkels moeten betalen voor het gebruik van iDeal, maar het succes van het systeem is natuurlijk vooral afhankelijk van het volume van de daadwerkelijke transacties. Meer promotie kan hier aan bijdragen, maar ook zou het goed zijn als meer banken (ik noem een SNS) zich aansluiten bij iDeal.

    geplaatst op
  • In mijn ogen vallen de kosten per transactie wel mee. iDeal is gericht op betalen van grote bedragen. Dan is 70 cent per transactie niet overdreven hoog.
    Daar komt bij dat met iDeal direct een grote groep van de Nederlandse bevolking in staat is om de betalingen te verrichten wat de conversie op je site sterk verbeterd. Wanneer gekozen wordt voor PayPal moet een bezoeker eerst een paypall-account aanmaken.

    geplaatst op
  • Vooral in het MKB moet iDeal concurreren met klassieke betaalmethodes als overmaking, acceptgiro, machtiging en rembours. Omdat je bij iDeal ook nog te maken krijgt met implementatiekosten om de betaalwijze in het bestelproces te hangen, denk ik dat de prijsstelling nog wel wat scherper zou kunnen.
    Een betere promotie van iDeal kan de conversies ook verhogen. Door de veiligheid en het gemak beter onder de aandacht te brengen, haal je meer uit de groep mensen die nog altijd huiverig is voor het doen van online aankopen. Hier hebben zowel de deelnemers als de banken baat bij.

    geplaatst op
  • 70 cent zegt mij niet zoveel. Waar is die 70 cent uit opgebouwd? Als ik geld pin met mijn creditcard ben ik dik 4 euro kwijt, dat zijn nog eens bedragen.

    geplaatst op
  • Ik vind 70 cent per transactie nog best veel (vooral als je niet zoveel "dure" producten verkoopt), ook omdat iDeal imo een soort doorstuurservice naar de betaalpagina van je bank is.

    geplaatst op
  • Does anyone has some figures of how much the 'shop' has to pay if we PIN? Perhaps that would be a better comparision in NL since most of us PIN then credit card?

    Most small shop in the physical world ask for .25 per transaction if PIN to cover their cost. And would waive the .25 if purchases is higher than, for example, 10 euro.

    I used to run a small shop and was quite shock to see the amount of money we had to pay to the credit card companies. Whereas check transaction of our bank was free (6 years ago in the US. Not sure now). The consumers don't see the charges.

    What I do not understand the logic from the banks is: they prefer payment via internet. They save money along many of their processes. Why then not off-load some of the profits to the shop owners and consumers? Especially those small mom-and-pop shops?

    geplaatst op
  • Marco heeft mij op dit bericht geattendeerd omdat bij de lancering van iDEAL betrokken was.

    geplaatst op
  • Ik begrijp reactie van de webwinkeliers – “iDEAL is snel en veilig maar te duur”. Ik ben blij dat iDEAL zijn beloftes waarmaakt – online betalen veilig, snel en vertrouwd maken. Ik vind het ook normaal dat winkeliers over te hoge transactiekosten klagen (ik ken weinig onderzoeken waarin respondenten prijzen te laag vonden en voor de verhoging ervan pleitten;-) En iDEAL is uiteraard te duur voor macropayments (tot 10 euro). Als wij naar kosten van alternatieve betaalmethodes kijken, dan is iDEAL in ieder geval goedkoper dan creditcards – winkeliers betalen circa 2-3,5% van het transactiebedrag aan creditcard maatschappijen.

    Om iDEAL mogelijk te maken moesten banken flink investeren in een bankoverschrijdend systeem dat iDEAL transacties valideert (Heeft de betalende klant genoeg geld op zijn rekening? Is de webwinkel bij de iDEAL banken bekend? etc). iDEAL is dus veel meer dan een hyperlink naar de betaalpagina van je bank:-) En ik hoop samen met de webwinkeliers dat de kosten van iDEAL omlaag gaan, nu deze betaalmethode steeds meer ingeburgerd raakt in de Nederlandse online wereld. Plasma televisietoestellen kostten ook 5.000-10.000 euro bij de introductie…

    Wat de promotiecampagne van iDEAL betreft, hebben de banken uiteraard besloten om deze campagne tot internet en DM (bv. nieuwsbrieven aan eigen internet-klanten etc) te beperken. Ik heb het over de consumentencampagne, aan de zakelijke kant mocht elke bank eigen iDEAL keuzes maken. Ik denk dat Sint Smeding gelijk heeft – inzet van above-the-line reclame-instrumenten (bv. TV en outdoor) zou naamsbekendheid van iDEAL onder consumenten en het aantal transacties verhogen. Maar zo’n campagne is zeer duur en als de reclamekosten aan webwinkeliers worden doorberekend, dan zal de prijs eerder omhoog dan omlaag gaan:-)

    Het marktaandeel van iDEAL valt mij overigens niet tegen - 13% en bijna 2 miljoen transacties in het eerste jaar. PayPal heeft zo’n 2% van de Nederlandse markt, creditcards – circa 20% (volgens het onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Reasearch).

    geplaatst op
  • Te duur of te veel geld? Zit nogal een verschil tussen. Inkoppertje dat iedere winkelier zal antwoorden dat de prijs omlaag moet.

    geplaatst op
  • iDeal is mijns inziens een laagdrempelig product c.q. betaalsysteem, dat zeker voor Nederlandse webwinkeliers het incassorisico sterk reduceert en de doorlooptijd van de transactie verkort in relatie tot incasso, betalen vooraf en betalen achteraf.

    Dat daar transactiekosten tegenover staan lijkt mij logisch. En als Nederlander vinden we de kosten natuurlijk altijd te hoog, zelfs als we het geld ontvangen voordat we de goederen verzenden.

    Qua implementatiekosten... tja dat kan meevallen of tegenvallen, hangt er grotendeels natuurlijk ook vanaf welke leverancier het implementeert en welke webwinkel software ( Zen Cart met iDeal bijvoorbeeld) en welke Payment Solution Provider wordt gebruikt. Wij (Vicus eBusiness Solutions) hebben als internetbureau de ervaring dat het betalen voor MKB webwinkeliers juist toegankelijker wordt.

    En de consumenten die komen wel.... We moeten ons alleen realiseren dat tot op heden elk nieuw betaalsysteem (zie PIN, Chipknip, Internetbankieren) minstens 5 jaar nodig heeft gehad om ingeburgerd te raken; dat zal met iDeal niet anders zijn.

    Als de banken hun product serieus nemen mogen ze er wel eens wat flinke campagnes tegenaangooien. Dat kan natuurlijk pas als de consument er ook mee kan betalen; Het ouderwetse Kip-ei probleem. Maar inmiddels zijn er mions inziens voldoende webwinkels die iDeal accepteren.

    Bij deze dus een oproep aan de banken! Start de pers!

    geplaatst op
  • De laatste dagen kom ik steeds meer visuals van iDeal tegen op verschillende sites. Lijkt erop dat men hoger gaat inzetten op het vergroten van de bekendheid van iDeal. Al blijf ik erbij dat je, om de grootste doelgroep (mensen die minder vertrouwd zijn met internet) aan te spreken, hier ook offline media bij zou moeten betrekken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.