Het gisteren gelanceerde Google Image Labeler is een spel waarbij 2 willekeurige internetgebruikers gevraagd wordt om tags (labels) voor een foto te geven. Indien beide spelers dezelfde tag gegeven hebben krijg je 100 punten, en komt er een nieuwe foto. Indien de foto te moeilijk of onduidelijk is kun je op ‘pass’ klikken voor een andere foto.
Het spel baseert op de ESP game van Luis von Ahn, die het spel aan Google gelicenseerd heeft. Het idee erachter is dat wanneer 2 mensen eenzelfde tag geven aan een foto, de kans groot is dat deze tag correct is, en dan kan Google deze tag in haar zoekresultaten gebruiken. Wellicht is er zelfs een algoritme dat meer dan 2 mensen dezelfde tag gegeven moeten hebben voordat deze gebruikt wordt. Ik ga ervan uit dat ook de tags die niet overeenkomen bewaard worden, en dat deze vergeleken worden met andere spelers die later dezelfde foto voorgeschoteld krijgen.
Op het eerste gezicht een slimme zet van Google, maar zou dit concept echt werken?
Het geeft Google natuurlijk de mogelijkheid om alle foto’s in hun database gratis te laten taggen. Hierdoor zou een Google image zoekopdracht in de toekomst betere resultaten moeten geven. De vraag is echter of de antwoorden wel kwalitatief goed genoeg zijn. Na het spel een aantal keren gespeeld te hebben kwam ik erachter dat wanneer je een kleur intypt, je een grote kans hebt om een match te krijgen met je mede-speler. Ook heeft het niet veel zin om moeilijke woorden te gebruiken, want je spel partners doen dat ook niet. Simpele wooren als ‘people’, ‘book’ en ‘blue’ hebben de grootste kans om punten te scoren (er is nog geen Nederlandse versie van het spel). Dat is een zwakte van het systeem. Dit zou ondervangen kunnen worden met meer punten voor moeilijkere of dubbele woorden (‘space shuttle’ in plaats van alleen ‘space’ of ‘rocket’).
Een andere zwakte is dat veel van je partner afhangt. Veel partners lijken nogal dom, ze geven een ‘pass’ bij simpele foto’s, en typen pas ‘car’ in bij een auto na 10 seconden. Dit irriteert, maar soms heb je een partner die op dezelfde golflengte zit waardoor je plotseling 10 foto’s in een minuut gelijke labels geeft. Een algoritme die sterke partners (mensen die vaak gemiddeld hoog scoren) bij elkaar plaatst zou het spel interessanter maken, en daardoor ook beter voor Google.
Dit algoritme kan er ook voor zorgen dat mensen het spel langer gaan spelen. Er is nu namelijk geen echte aanmoediging om vaak te spelen of hoog te scoren. Het enige wat je kan winnen zijn punten, en als je heel goed bent of veel geluk hebt kom je wellicht in de top 5. Hoewel daar scores staan die bijna onmogelijk te behalen zijn, en er bij de totale high scores mensen zitten die het spel continu aan het spelen zijn.
Maar ik moet toegeven dat het ook wel een beetje verslavend is. Een soort casual game dus, die je zo nu en dan speelt om even wat anders te doen. Toch zouden kleine prijzen, zoals een Google Image Labeler t-shirt of extra opslagruimte binnen Gmail (daar heb ik persoonlijk heel veel voor over), dit nog veel succesvoller kunnen maken.
Ik ben benieuwd hoe populair Google Image Labeler gaat worden. Zou je het binnenkort ook op populaire spelletjes sites tegen gaan komen?