Google Image Labeler: meer dan een spelletje

2 september 2006, 03:57

Het gisteren gelanceerde Google Image Labeler is een spel waarbij 2 willekeurige internetgebruikers gevraagd wordt om tags (labels) voor een foto te geven. Indien beide spelers dezelfde tag gegeven hebben krijg je 100 punten, en komt er een nieuwe foto. Indien de foto te moeilijk of onduidelijk is kun je op ‘pass’ klikken voor een andere foto.

Het spel baseert op de ESP game van Luis von Ahn, die het spel aan Google gelicenseerd heeft. Het idee erachter is dat wanneer 2 mensen eenzelfde tag geven aan een foto, de kans groot is dat deze tag correct is, en dan kan Google deze tag in haar zoekresultaten gebruiken. Wellicht is er zelfs een algoritme dat meer dan 2 mensen dezelfde tag gegeven moeten hebben voordat deze gebruikt wordt. Ik ga ervan uit dat ook de tags die niet overeenkomen bewaard worden, en dat deze vergeleken worden met andere spelers die later dezelfde foto voorgeschoteld krijgen.

Op het eerste gezicht een slimme zet van Google, maar zou dit concept echt werken?

Het geeft Google natuurlijk de mogelijkheid om alle foto’s in hun database gratis te laten taggen. Hierdoor zou een Google image zoekopdracht in de toekomst betere resultaten moeten geven. De vraag is echter of de antwoorden wel kwalitatief goed genoeg zijn. Na het spel een aantal keren gespeeld te hebben kwam ik erachter dat wanneer je een kleur intypt, je een grote kans hebt om een match te krijgen met je mede-speler. Ook heeft het niet veel zin om moeilijke woorden te gebruiken, want je spel partners doen dat ook niet. Simpele wooren als ‘people’, ‘book’ en ‘blue’ hebben de grootste kans om punten te scoren (er is nog geen Nederlandse versie van het spel). Dat is een zwakte van het systeem. Dit zou ondervangen kunnen worden met meer punten voor moeilijkere of dubbele woorden (‘space shuttle’ in plaats van alleen ‘space’ of ‘rocket’).

Een andere zwakte is dat veel van je partner afhangt. Veel partners lijken nogal dom, ze geven een ‘pass’ bij simpele foto’s, en typen pas ‘car’ in bij een auto na 10 seconden. Dit irriteert, maar soms heb je een partner die op dezelfde golflengte zit waardoor je plotseling 10 foto’s in een minuut gelijke labels geeft. Een algoritme die sterke partners (mensen die vaak gemiddeld hoog scoren) bij elkaar plaatst zou het spel interessanter maken, en daardoor ook beter voor Google.

Dit algoritme kan er ook voor zorgen dat mensen het spel langer gaan spelen. Er is nu namelijk geen echte aanmoediging om vaak te spelen of hoog te scoren. Het enige wat je kan winnen zijn punten, en als je heel goed bent of veel geluk hebt kom je wellicht in de top 5. Hoewel daar scores staan die bijna onmogelijk te behalen zijn, en er bij de totale high scores mensen zitten die het spel continu aan het spelen zijn.

Maar ik moet toegeven dat het ook wel een beetje verslavend is. Een soort casual game dus, die je zo nu en dan speelt om even wat anders te doen. Toch zouden kleine prijzen, zoals een Google Image Labeler t-shirt of extra opslagruimte binnen Gmail (daar heb ik persoonlijk heel veel voor over), dit nog veel succesvoller kunnen maken.

Ik ben benieuwd hoe populair Google Image Labeler gaat worden. Zou je het binnenkort ook op populaire spelletjes sites tegen gaan komen?

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

13 Reacties

    canol

    Ik snap echt niet wat er “leuk” aan dit spelletje is(?)


    2 september 2006 om 15:30
    Paul van Veenendaal

    Ik heb het geprobeerd als guest. Maar veelal kwamen mijn labels niet overeen met die van mijn partner. Het verschil zat hem vooral in het aantal labels. Ik denk dat deze tool eindigt als een van de vele probeersels van Google.

    Voor image recognition had Google toch Neven Vision overgenomen? Of wordt dit straks gecombineerd? Heeft Picasa webalbums eigenlijk tagging??

    Op dit gebied ligt Yahoo met Flickr toch mijlenver voorop, met miljoenen foto’s die voorzien zijn van tags en geotagging. Picasa is duidelijk geen Flickr killer.


    2 september 2006 om 17:37
    marcvanderchijs

    @Canol: Smaken verschillen blijkbaar. Als ik de comments her en der op het web lees over dit semi-spel, blijkt dat het voor de meesten toch best verslavend werkt.

    @Paul: Ik denk dat Google de informatie van de Image Labeler gaat gebruiken in combinatie met Neven Vision’s technologie. Het zal wel eens gebruikt kunnen worden om de resultaten van Neven Vision (nog) beter te maken. Sommige dingen kunnen mensen gelukkig nog steeds beter dan computers.

    Vwb Picasa webalbums, die hebben nog steeds geen tagging volgens mij. Wat dat betreft blijft Flickr mijn favoriete webalbum, en er moet wel een heel goede foto-applicatie verschijnen voordat ik mijn duizenden foto’s ergens anders opnieuw ga uploaden.


    3 september 2006 om 05:19
    rxbbx

    Wellicht dat ze er hier te nuchter voor zijn. Ik ga straks toch wat spelletjes spelen. Kleine prijsjes zou het inderdaad wat opvrolijken, meer competitie elementen. Het idee zelf vindt ik goed om gebruikers te laten deelnemen aan het proces.


    3 september 2006 om 08:49
    lamazone

    Het spel is indd zeer verslavend, maar verveelt snel voor de (semi-)fanatieke speler omdat je vaak gekoppeld word aan partners (vaak guests) die heel vaak passen, zeer generische termen ingeven, of halverwege blijkbaar opgeven.

    Er zitten nog heel wat bugs in het systeem. Een partner vraagt om te passen, jij past ook en je krijgt te zien ‘waiting for partner to pass’. Hallo?

    Als je naar de volgende foto overgaat, krijg je de reeds gelabelde foto’s te zien. Mouse-over en je ziet de labels die je partner voorstelde. Rammelt nog langs alle kanten: ik heb vaak meerdere labels gezien die ik ook had ingegeven en die niet goedgekeurd werden. Of ik zie staan ‘Partner’s guesses: none”, terwijl je onder het labelveld “Your partner has suggested 4 labels” zag staan.

    Nog te buggy om te overtuigen en de meerwaarde blijft voorlopig even zoek. Het labelen via Flickr is veel betrouwenswaardiger omdat je daar dedicated je eigen foto’s gaat labelen.

    IMHo natuurlijk.


    3 september 2006 om 09:24
    Marc

    “Het labelen via Flickr is veel betrouwenswaardiger omdat je daar dedicated je eigen foto’s gaat labelen”

    Uh, dat is toch ook initieel met de foto’s gebeurd die je hier te zien krijgt? Althans, de matched exemplaren hebben uiteindelijk allemaal een bron en een naam. Alleen probeert Google hier wat meer overeenstemming over te krijgen. Inderdaad aardige opzet, erg traag overdag (als de US wakker wordt?) en een beloningsstructuur zou het aantrekkelijker maken.


    3 september 2006 om 11:41
    Michael

    De topscorer is “just write tits” :p


    3 september 2006 om 17:14
    lamazone

    @marc: “Het labelen via Flickr is veel betrouwenswaardiger omdat je daar dedicated je eigen foto’s gaat labelen”. ik bedoelde dat als je het louter als spel ziet je veel foto’s missch generisch of fout (gewild of ongewild) gaat benoemen. bij flickr lijkt me dat je je eigen foto minder snel een fout label zult geven.

    ” Nog te buggy om te overtuigen en de meerwaarde blijft voorlopig even zoek.” zei ik.

    eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik blijf spelen want het is verslavend ;o)

    ooit een vierde plaats gehaald en nu terug naar 82 gezakt


    3 september 2006 om 17:19
    Martin Kloos

    Of ze bouwen met behulp van deze tool in heel korte tijd een concurrent voor Flickr?


    4 september 2006 om 04:59
    tristan

    Hoe intelligent worden de antwoorden eigenlijk bekeken bedenk ik me net weet iemand dat?

    Worden de antwoorden cross-linguistisch bekeken?

    Gematched op woordstam?

    Of wordt er van uit gegaan dat iedereen even goed Engels schrijft.


    4 september 2006 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!