Studenten interactieve media lanceren Generation Next

24 augustus 2006, 07:03

In april van dit jaar zette Marco hier op Marketingfacts een relevante en interessante discussie op gang over het geven van gastcolleges op het gebied van interactieve media/marketing aan HBO en WO studenten. Gezien het aantal reacties destijds iets wat zeker leeft binnen de interactieve media sector. Deze week laaide dezelfde discussie weer op naar aanleiding over een post met als onderwerp opleidingen interactieve marketing. De conclusie die we uit de discussie bij beide posts kunnen trekken is dezelfde: ook al zijn er inmiddels een aantal aardige initiatieven, de kennis op het gebied van interactieve media bij studenten en pas afgestudeerden laat nog veel te wensen over.

Marco verklapte afgelopen week ook al dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan een initiatief op dit gebied. Gezien het feit dat hier vandaag al een kort bericht over verschijnt in de Adformatie is het tijd geworden om een tipje van de sluier op te lichten….

Dit initiatief heeft de naam Generation Next gekregen en zal in september (begin nieuwe studiejaar HBO/WO) gelanceerd worden. Generation Next is een vereniging dat zicht richt op studenten en young professionals die zich bezighouden of interesse tonen in het vakgebied interactieve media. Het doel is om de kennis over het interactieve media werkveld bij deze groep te vergroten, en een brug te slaan tussen de opleidingen op dit gebied en de bedrijven in deze sector. Dit gaan wij realiseren door het organiseren van gastcolleges en workshops, themasessies, bedrijfsbezoeken en 1 keer per jaar een carrièrebeurs. Centraal binnen het initiatief (het is tenslotte een vereniging voor interactieve media) staat de website die ook in september online komt. Deze bevat onder andere een jobportal voor stages, afstudeeropdrachten, part-time werk en startersfuncties, een weblog (i.s.m. Marketingfacts), informatie over evenementen en activiteiten en er wordt hard gewerkt aan een community.

Het bestuur van Generation Next wordt gevormd door een groep enthousiaiste studenten en pas afgestudeerden van diverse hogescholen en universiteiten in Nederland. Wij hebben het bewust zo breed mogelijk gehouden en Generation Next is daarom ook niet aan een bepaalde hogeschool of universiteit verbonden. Vanuit Marketingfacts heeft Marco de laatste maanden op de achtergrond een belangrijke rol gespeeld bij dit project. Hij zal daarom ook de rol van voorzitter van de raad van advies op zich nemen en ervoor zorgen dat Generation Next de benodigde steun krijgt vanuit de bedrijven die actief zijn binnen de interactieve media sector.

Binnenkort meer details over dit initiatief. Geïnteresseerde met vragen/opmerkingen kunnen in de tussentijd contact opnemen via: {encode=”info@generation-next.nl” title=”info@generation-next.nl”}.

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Niels Welten

    Strak ontwerp van het logo voor dit prima initiatief, Marcel. Goed geregeld!

    Ben ook zeer benieuwd naar de website.


    24 augustus 2006 om 07:47
    ErwinVanLun

    Cool! Veel suc6.


    24 augustus 2006 om 07:51
    Robert Smit

    Marcel, gefeliciteerd!

    Ziet er goed uit, we gaan er iets moois van maken.

    Groet, Robert


    24 augustus 2006 om 08:03
    ewout@onedaycompany.nl

    Hey, goed om te horen. Vraag mij wel af wie de vereniging is voor “oude” (seniore ?) interactieve marketingprofessionals : Amsterdam212 ?


    24 augustus 2006 om 09:08
    jeroenmirck

    Ik krijg geen GeenStijl-associatie bij dat logo… 😉


    24 augustus 2006 om 09:13
    Frankvdk

    Geweldig initiatief, vooral de jobportal voor stages, afstudeeropdrachten en startersfuncties lijkt me heel interessant. Heb zelf al gemerkt dat het toch moeilijk is om voor een starter wat te vinden in de interactieve media/marketing (wordt veelal ervaring gevraagd)

    Logo heeft inderdaad iets weg van GeenStijl 😉


    24 augustus 2006 om 09:50
    Hans S

    Uiteraard een goed initiatief!

    @Frankvdk: Apart, ik zie erg veel vacatures voor starters in de interactieve marketing. Dan moet het toch niet al te moeilijk zijn om een baan te vinden? Als er meer vraag dan aanbod is zouden ze hun eisen toch naar beneden moeten stellen.


    24 augustus 2006 om 10:09
    René Ras

    Als student interactieve media en een frequente lezer van marketingfacts is dit in mijn ogen een zeer goed initiatief. Hier is zeker animo voor. Goed voor de binding tussen studenten en het bedrijfsleven. Mocht het allemaal goed en succesvol uitpakken.

    Indien nodig ben ik bereid mijn steentje bij te dragen aan dit project.

    Veel succes!


    24 augustus 2006 om 11:33
    loket

    Goed werk heren! Benieuwd wat dit zal brengen.


    24 augustus 2006 om 11:48
    joost canters

    Mjaa ik weet niet of het nou zo handig is om met de afkorting GN een knalroze logo te maken…


    24 augustus 2006 om 12:16
    Logfather

    Ik heb net 2 dagen van introductie/kennismaking afgesloten bij de HvA voor interactieve media. Any time soon dat ik Marco voor de klas heb staan? Zou zeker wel lachen zijn.

    Eerste project is een onderzoek voor de Volkskrant ofzow (1 september gaan we ook langs bij PCM). Exacte details weet ik nog niet omdat ik dus pas volgende week (dinsdag) begin. 🙂


    24 augustus 2006 om 16:55
    Maarten Korz

    Hee Marco,

    Goed initiatief!

    Volgende week start ik met lesgeven op de hogeschool arnhem/nijmegen (nieuwe media strategie) voor communicatie studenten. Misschien kunnen mijn studenten ook een bijdrage leveren aan generation-next?

    Ik hoor het wel.


    24 augustus 2006 om 19:38
    Marcel van der Heijden

    @ iedereen: bedankt voor de succeswensen

    @ Tristan: ja, inmiddels hebben wij iemand gevonden die een schone site voor ons aan het ontwikkelen is

    @ Ewout: dat mag je zelf beslissen 🙂 Wij hebben Generation Next opgericht omdat er naar onze mening te weinig activiteiten werden georganiseerd voor de studenten terwijl er voor de wat oudere doelgroep genoeg inititateiven zijn (IPAN, IAB, 212 Amsterdam etc)

    @ Kasper van Dalfsen: het is wel degelijk zo dat de studenten het initiatief hebben genomen tot het oprichten van Generation Next. Het bestuur bestaat uit 7 studenten die allen aan een andere opleidig in Nederland verbonden zijn en vanuit hun studie en/of werk bij het werkveld interactieve media betrokken zijn. Generation Next is niet verbonden aan 1 bepaalde studie, hogeschool of universiteit. Wij staan open voor alle studenten en young professionals die zich interesseren op het gebied van nieuwe media. Wel zullen wij ons focussen op de studenten die een gerelateerde studie volgen zoals HBO communicatie en multimediadesign, communicatie/CE met interactieve media component, WO nieuwe media en digitale cultuur, WO communicatiekunde en WO marketingmanagement.

    Daarnaast kan ik je verzekeren dat de leden genoeg de ruimte krijgen om hun zichzelf te ontwikkelen. Maar het is ook zeker zo dat een von onze doelstellingen is om studenten in contact te brengen met bedrijven voor stages, afstudeeropdrachten en hun echte eerste baan. Dat hoort namelijk ook bij hun ontwikkeling 🙂

    @ Rene Ras: stuur maar een mailtje zou ik zeggen: info@generation-next.nl


    26 augustus 2006 om 06:25
    Polle

    Good luck, Marcel!


    27 augustus 2006 om 08:42
    Bram Timmers

    Goede timing, gezond initiatief, voldoende ambitie, en legio kansen! Kortom; bonne chance, gents! Marc M., jij ook!


    30 augustus 2006 om 07:05
    media

    Vanavond is plan en bestuur van Generation Next gepresenteerd aan de Raad van Advies. Vooraf zijn Marcel en ik nog geinterviewd door Adformatie; Erwin Boogert van Emerce was aanwezig tijdens de presentatie. Marcel prima presentatie! eFocus, nogmaals dank voor beschikbaar stellen van de locatie. Top!


    30 augustus 2006 om 20:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!