Ad Scheduling nieuwste toevoeging aan AdWords

16 juni 2006, 05:41

Kijk, eindelijk weer een handige toevoeging aan AdWords. Veel adverteerders schenen hier al meerdere malen om gevraagd te hebben, en nu is het er dan ook: de mogelijkheid om Ad Scheduling toe te voegen aan je advertenties.

Het nieuwe systeem laat adverteerders de mogelijkheid toe om op specifieke momenten de maximale biedprijs automatisch aan te passen aan het tijdstip. Dit wordt ook wel ‘dayparting’ genoemd. Deze functionaliteit was tot voor kort alleen mogelijk als je gebruik maakte van geavanceerde Bidmanagement tools waar alleen de professionele zoekmachine marketing bureau’s gebruik van maken.

De adverteerder kan met dayparting ervoor kiezen om bijvoorbeeld overdag de biedingen hoog in te zetten, om ze vervolgens na 1800 te laten zakken. Of zelfs nog specifieker: je kunt je advertentie zichtbaar maken op dinsdag tussen 1500 en 1800u. De minimale tijdseenheid is 15 minuten per week.

Zo kun je op momenten wanneer je weet dat de conversie laag is er voor kiezen je advertenties niet te tonen. Het systeem is gisterenavond live gegaan, en heet in de Nederlandse versie van Google advertentieplanning. Je vindt de optie terug onder campagne instellingen.

Lees hier hoe je het moet instellen

Categorie
Tags

9 Reacties

    Jelmer Voogel

    Kijk, dat is nog eens een goede toevoeging. Dit maakt het voor kleine jongens, zoals ik, tenminste ook mogelijk gerichter te werk te gaan.


    16 juni 2006 om 07:01
    Svinus

    handige toevoeging waar je zeker je voordeel mee kan doen. Dat wordt de komende weken druk uitproberen


    16 juni 2006 om 07:22
    Paul van Veenendaal

    Ric, weet je ook hoe je in Adwords kan zien op welk tijdstip een klik is gerealiseerd of kliks per uurdeel. Dat maakt het makkelijker om Dayparting in te zetten.


    16 juni 2006 om 07:51
    alternet

    Ha, dat was bij mij ook de eerste vraag die een klant stelde. Maar dat, als het er is, heb ik nog niet ontdekt. De oplossing, unieke URL’s en de boel meten met een eigen statistiek programma.


    16 juni 2006 om 08:44
    nikao

    gewoon integreren met Google Analytics?.. dan kan je het mooi bijhouden 🙂


    16 juni 2006 om 09:41
    carl.lens

    Toch interessant dat ze het nu pas doen, Overture heeft het al heel lang. Het lijkt me dat google hier veel geld mee kan mislopen aangezien adverteerders hun bereik beperken. Is dit een knieval van google?


    16 juni 2006 om 10:09
    Erwin S

    Ik verbaas me er nog steeds over dat Google de brug tussen AdWords en AdSesnse nog steeds niet gemaakt heeft. Google zou de centen veel meer binnenshuis kunnen houden naar mijn idee door de verdiende inkomsten van AdSense in AdWords moeten kunnen besteden. De drempel om geld in AdWords te stoppen is voor veel mensen (die geld verdienen met adverteren, maar zelf ook adverteren) naar mijn idee op deze manier lager dan dat ze vanaf hun eigen rekening geld moeten overschrijven.


    16 juni 2006 om 10:33
    alternet

    mmm… ik denk dat er veel meer mensen zijn die alleen AdSense hebben, dan beide. En als ik kijk wat een AdSense campagne oplevert in relatie tot wat AdWords kosten, dan denk ik niet dat de koppeling echt boeiend is.


    16 juni 2006 om 10:37
    Paul van Veenendaal

    @Ric,

    Inmiddels gevonden hoe je in Adwords kliks per uurdeel kan zien:

    In Adwords ga naar:

    > Rapporten

    > Nu een rapport maken »

    > Kies voor “Soort Rapport”: Prestaties per Campagne

    > Kies voor “Weergeven”: Per uur (op datum) of Per uur (ongeacht de datum)

    Helaas zit bij de kolomopties geen conversies/succespercentages optie


    26 juli 2006 om 14:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!