Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met SocialMedia8, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar ons!

Week 13/2007

Save Fred!

10mg bunny operation
Het interactieve reclamebureau 10mg uit A'dam, met in haar portfolio talrijke A merken van BMW, Bols, Canon tot Coca Cola, Fortis, Heineken en Jaguar, verovert met Fred het konijn de harten van de designwereld en blogosfeer. Bedoeling is om binnen een gestelde tijd Fred te reanimeren en te opereren, om daarmee zijn leven te redden.

Via de (flash) design sites Flash Focus, Designcollector.ru en de sociale bookmarkdiensten Stumbleupon en del.icio.us (sinds december 271 keer als favoriet opgeslagen) werd de site al snel bekend bij de populaire weblogs Neatorama, Vkmag en Jaggle. Technorati weet te melden dat er inmiddels 412 weblogs links zijn geplaatst naar deze prachtige interactieve experience. Tevens heeft de site een vermelding van de Favourite Website Awards (FWA) op zak, namelijk die van "Site of the day".

Wonderbra

Met de talloze reclame uitingen op straat, moet je als reclamebureau tegenwoordig wel erg creatief zijn om nog op te vallen in de massa. Het lingerie merk Wonderbra weet op geniale en humoristische wijze met behulp van een (slecht functionerende) scrollende abri haar campagne onder de aandacht van de consument te brengen.

Het filmpje is bezig met een enorme opmars in de blogosfeer. Zowel nationale blogs (o.a. Marketingfacts, Dumpert, IN10, VKmag, Adfoblog, DWDD en Vue Royale) als internationale blogs (Adverblog, Adme.ru, AdFreak, Marketing Alternatif, Shedwa en het Braziliaanse Brainstorm #9) plaatsten de onderscheidende outdoor campagne afgelopen week massaal.

Shell Ferrari F1

Shell heeft een prachtige reclame voor V-Power gemaakt, waarbij diverse historische Formule 1 bolides door verschillende steden rijden. In de $3.9 miljoen dollar kostende reclame wordt er gereden door Rome, Monaco, Rio, Sydney, New York en Hong Kong.

De tour startte op 17 februari jongstleden in Londen, waarna de overige steden werden aangedaan. De aanleiding voor het geheel: de viering van het heuglijke feit dat Ferrari en Shell inmiddels 60 jaar samenwerken. Gedurende alle opnames rijden Ferrari’s eigen testrijders, behalve in Sydney waar de eigenaar van de betrokken Ferrari zelft heeft gereden. (Bron: Autoblog.nl)

Vredestein

futurize you
Bandenmerk Vredestein was afgelopen woensdag op Marketingfacts onderwerp van discussie naar aanleiding van het artikel van Marco "Hoe betrouwbaar zijn persberichten?". In het persbericht van Vredestein werd bekend gemaakt dat de online race-game Trac Challenge van het bandenmerk in een half jaar tijd zo’n 300 duizend keer is gespeeld.

Vredestein meldde trots, dat deze cijfers boven verwachting waren. De doelstelling was dat in een half jaar tijd (lancering game september 2006) zo’n 250.000 mensen de game zouden spelen. Om de game onder de aandacht te brengen, is onder andere gebruik gemaakt van folders en posters in relevante winkels en een maandelijkse advertentie in Autoweek. Daarnaast zijn e-mails verstuurd, en is gebruik gemaakt van tell-a-friend principe.

Novell Linux Spoof

De afgelopen weken zijn de nodige spotjes en spoofs op het bekende "I'm a Mac, I'm a PC" spotje van Apple voorbij gekomen in de Viral Friday. Zo zagen we o.a. Wii vs PS3 en Gates vs Jobs. Novell haakt met 2 spoof filmpjes nu ook in op de "I'm a Mac, I'm a PC" spotjes ter promotie van Linux.

Michelin Man

michelin man
Na de verplichte afslankcursus (Sonja Bakker?) van het 108 jaar oude Michelin mannetje zet de grootste bandenfabrikant ter wereld haar verdere vernieuwing voort. In haar nieuwe Noord-Amerikaanse campagne "A Better Way forward" wil de bandenmaker haar leidende positie versterken op het gebied van commitment naar de samenleving, milieu en veiligheid voor haar klanten. Dit meldde Michelin in haar uitgegeven persbericht op 26 maart. Michelin zet voor de campagne de volgende media in: televisie, radio, print en online media.

Ter ondersteuning van de campagne is een prachtige pixar-actige interactieve 3D website World of Michelin ontwikkeld, door het Amerikaanse reclamebureau Campbell-Ewald. Bekijk ook vooral de TV commercials in het Lounge-gedeelte of in het persbericht. Zeker de moeite waard!

Een uitgebreidere beschrijving en beoordeling van de Michelin Man campagne is te vinden op iMedia Connection. (Bron: Reclamewereld.blog.nl)

ING Direct: Futurize you

futurize you
ING Direct heeft in Frankrijk de campagne "Futurize you" gelanceerd, ter promotie van haar levensverzekeringen. Met de vraag "Hoe ziet u er op uw 70e uit?" nodigt ING je uit om je eigen foto te uploaden in de mooi vormgegeven flash applicatie, waarna het verouderingsproces in werking treedt.

Martina van Adverblog is niet erg onder de indruk van de applicatie en verwijst naar een andere campagne Age-O-Matic, waar zoiets al eens eerder is gedaan.

Stageplaats

"Opvallend, idoot, geniaal, triest, geweldig, waardeloos, respectloos, schitterend, niet origineel". Zoals je kunt zien waren de reacties zéér gemengd en verdeeld op het stage filmpje, die Richard Osinga afgelopen dinsdag op Marketingfacts plaatste. Na verschillende gijzelvideo's van o.a. Jort Kelder en Victoria Koblenko hadden een aantal Marketingfacts lezers het hiermee wel een beetje gehad. Ondanks dat sommigen het betitelen als een respectloos filmpje, heeft het zijn doel bereikt: opvallen en buzz creëren!

PS3: This is Living

Drie weken geleden was de teaser viral van PlayStation 3 al te zien op Viral Friday. Nu de Playstation 3 sinds 23 maart ook in Nederland verkrijgbaar is, loopt de promotiecampagne op volle toeren! Sinds vorige week vrijdag is ook het prachtig vormgegeven virtuele hotel op thisisliving.tv officieel geopend. TBWA / London (in samenwerking met Mill en MJZ agency) neemt het publiek in het virtuele hotel mee in een doolhof van mysterieuze gangen en corridors langs de hotelkamers van de 8 excentrieke personen Bruce Leghorn, Milav Kovac, Keiji, Bubba, Cherry (Charlotte Nordstrom), France Plato Vega, Hotdog & Lucia. Adme.ru heeft een mooi overzicht (Google Translated) van alle kamers in het hotel.

MTV Puberty

De Amerikaanse marketingsites Adfreak en Adrants meldden afgelopen week dat de nieuwe campagne van MTV een ode is aan de puberteit. Met characters als Boner, Booty, Lil’ Nips, Puke en Fart in de hoofdrol kan je verwachten dat de commercials flauwer dan flauw zijn. Maar stiekem ook leuk. Zie ook de bijbehorende site: immaturity.tv. Verantwoordelijk voor de campagne is creator/director: Clay Weiner. Meer commercials kun je vinden op Adme.ru of Box.net. (Bron: youngmarketing.weblog.nl)