special

TravelNext

In deze special, mede mogelijk gemaakt door NBTC, worden alle artikelen weergegeven voor de online marketeers in de toerisme- en recreatiebranche. De huidige generatie reizigers maakt veelvuldig gebruik van social media in alle fasen van het reizen, waarbij veel organisaties uit de toerisme- en recreatiebranche nog geen tot weinig gebruik maken van de mogelijkheden van online marketing in travel. In de volgende artikelen worden deze kansen uitgelicht en uitgediept.

In deze special, mede mogelijk gemaakt door NBTC, worden alle artikelen weergegeven voor de online marketeers in de toerisme- en recreatiebranche. De huidige generatie reizigers maakt veelvuldig gebruik van social media in alle fasen van het reizen, waarbij veel organisaties uit de toerisme- en recreatiebranche nog geen tot weinig gebruik maken van de mogelijkheden van online marketing in travel. In de volgende artikelen worden deze kansen uitgelicht en uitgediept.

  • In 2007 stelden twee jongemannen hun huis open voor bezoekers van een drukbezocht congres in San Francisco omdat alle hotels vol zaten - gasten kregen een luchtbed en ontbijt. Daar zat wel business in, bedachten ze. Ruim 5 jaar later heeft Airbnb 10 miljoen overnachtingen mogelijk gemaakt en komen er elke 24 60.000 bij. Tijdens het TravelNext-congres dat gisteren gehouden gehouden werd in Seats2Meet Maarssen hield Airbnb's managing director voor Noord-Europa Ole Ruch een mooi verhaal over de start en snelle groei van deze 'marktplaats voor unieke ruimtes'.

  • We kennen KLM allemaal van de geweldige social media acties. KLM Surprise, Live Reply en Meet & Seat zijn allen mooie voorbeelden die op Marketingfacts zijn langs gekomen. Eind vorig jaar spraken we met Martijn van der Zee en Joyce Veekman over de social media strategie van KLM en afgelopen week gaf Viktor van der Wijk een update tijdens The Social Conference.

  • Afgelopen vrijdag werd Meet & Seat, of social seating, gelanceerd door de KLM. Andere partijen zoals Emerce en Frankwatching hebben hier reeds verslag van gedaan, en ook wij hebben hier op Marketingfacts kort verslag van gedaan. Interessant is echter een aantal uitspraken, met name in het Emerce artikel, welke volgens mij aangeven waarom KLM momenteel gezien wordt als één van de grote voorbeelden op social media gebied in Nederland.

  • Dat KLM Social hoog in het vaandel heeft staan tegenwoordig, weten de lezers van Marketingfacts. 24 uur per dag kun je de KLM’ers bereiken via Twitter, Hyves en Facebook. Nu gaan ze een stap verder. Je kunt nu zelf via Social Media bekijken wie je medepassagiers zijn en vragen of je er naast kunt zitten. Leuke ontwikkeling? Kom je zo naast die lekkere stoot op Facebook te zitten of die interessante directeur van dat IT-bedrijf?

  • Husk Studentenreizen is al jaren populair onder wintersportende studenten. Er zijn veel trouwe (offline) boekers, alleen deze zijn niet actief binnen een (online) platform. Hierdoor mis je als merk de kans om de dialoog aan te gaan. Logisch dus, dat de wens er is om alle fans te verzamelen op die ene plek: Facebook.

    Acht weken lang konden Husk fans, elke week een wintersportvakantie winnen voor vijf personen. Een ‘lekker-makertje’ om in de stemming en evoked set te komen. Door te schermen met dit ‘lekker-makertje’ denken ze na over de vraag of ze niet sowieso maar weer eens met z’n allen op wintersportvakantie moesten.

  • Uit het rapport ‘E-mailmarketing in Travel’ blijkt dat het seizoen nauwelijks invloed heeft op het aantal mailings dat verstuurd wordt. Pieter Stroop van DM Interface en Marketingfacts blogger Jordie van Rijn van EmailMonday deden een jaar lang onderzoek naar de e-mail marketing binnen de reisbranche. Tot zo’n 50% van de boekingen voor het hoogseizoen worden traditioneel al in januari en februari gedaan. Stroop: “Het is logisch om op dat moment de verzend frequentie iets omhoog te doen en het ijzer te smeden als het heet is. Dit zien we haast niet, met als gevolg in Juni/Juli de nodige stress en een hoop lastminutes. 

  • De experience begint vandaag de dag al online. KLM heeft dat goed begrepen met al haar digitale activiteiten van corporate blog, aantrekkelijke facebookpagina tot sublieme webcare op onder andere @klm. Sinds vandaag biedt ook KLM.com een fraai stukje experience via een speciaal platform waar middels video, beeld en audio de bezoeker visueel aantrekkelijk wordt verleid KLM’s producten en diensten te beleven.

  • Een interessante stap die Google aangekondigd heeft op het PhoCusWrigth Travel Conference. Jeremy Wertheimer, de oprichter van ITA software en nu Google VP, vertelt dat Google vanaf heden vliegticket vergelijkers en beoordelaars gaat verwijderen uit de zoekresultaten. Het zou dan gaan om namen als Expedia, Priceline (Booking), Travelocity, Kayak, enz.

    De reden van deze censuur (zo noem ik het) is dat de luchtvaartmaatschappijen het zo willen, aldus Jeremy. Deze willen geen reisbureaus in de zoekresultaten op woorden met “vliegtickets” hebben staan. Google heeft al eerder aangegeven de ‘middle man’ uit de resultaten te willen halen, maar dan met aanpassingen in het algoritme en wat handmatige ingrepen. Het keihard weglaten van deze sites is een aparte nieuwe stap.

  • Waar KLM bekend staat om haar geniale social media acties, heeft de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas daar beduidend meer moeite mee. Het publiek was deze week wederom niet te spreken over Qantas, slechts enkele weken na de slechte social media service tijdens de stakingen. Dit keer ging het om de #QantasLuxury campagne die de PR afdeling heeft opgezet. De planning en het doel van de campagne waren de boosdoeners.

  • KLM is tijdens de uitreiking van de Nima Awards 2011 verkozen tot het Beste Digitaal Marketingbedrijf van 2011. De jury prijst de enorme ommekeer die KLM heeft weten te bewerkstelligen door de inzet van online communicatie. Daarmee liet KLM Vodafone en Eliza teleurgesteld achter zich. Wehkamp werd verkozen tot Beste Marketingbedrijf. Seats2meet.com is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen.

  • Veel bedrijven en organisaties denken nog altijd centraal vanuit hun product of dienst, zoekend naar manieren om het zo goed mogelijk naar de klant te pushen. Tuurlijk, we weten allemaal hoe belangrijk de klant is, zonder klant geen bestaan, maar verdiepen we ons werkelijk in de ervaring van onze klanten? Gaan we op hun stoel zitten en analyseren we waar de contactmomenten zijn en hoe deze verlopen en verbeterd kunnen worden? Veelal onvoldoende.

  • Iedereen die graag zo goedkoop mogelijk vliegt kent wel verschillende sites om gunstig geprijsde vluchten te vinden. Op 13 september heeft ook Google haar dienst Google Flight opengesteld voor het publiek. De dienst maakt het mogelijk zonder tussenkomst van een boekingsbureau een vliegticket te kopen bij de luchtvaartmaatschappij. Microsoft is met Bing Travel al een tijdje actief op deze markt en een vergelijking tussen beide zoekmachines kan dus niet uitblijven. Met welke zoekmachine vlieg je het goedkoopst?

    Deze gastbijdrage is geschreven voor Stefan Wilkens. Stefan is online marketeer bij Keizer Karel Online Marketing.

  • KLM heeft vorige week maandag een 24 uurs actie op een aantal sociale netwerken uitgevoerd. De actie had de naam “LiveReply” en het doel van de campagne was om bekendheid te creëren voor de service die KLM via Facebook, Twitter en Hyves 24/7 biedt. Het ging de luchtvaartmaatschappij dus niet direct om meer volgers op de sociale kanalen. Ik heb de LiveReply die dag met plezier op alle netwerken gevolgd en was ook erg benieuwd naar het effect achteraf. Om dit te weten te komen heb ik de @KLM een “tweet” gestuurd met de vraag om meer cijfers en deze heb ik via een email mogen ontvangen.

  • In een eerdere blog over het congres Travel 3.0 beschreef ik welke invloed het veranderende online medialandschap heeft op de reisbranche, en welke kansen dit biedt. De essentie van de sprekers Stephan Fellinger, Ben van der Burg en Richard Lamb was dat aandacht, zichtbaarheid, relevantie, relatie, service de belangrijkste kernwaarde voor Travel 3.0 zijn. We moeten weer leren omgaan met nieuwe technologisch ontwikkelen en kansen. In deze blog ga ik in op de presentatie van Peter van der Graaf en Wouter Blok over respectievelijk zoekmachine marketing en e-mail marketing.

  • Naast #Prinsjesdag en #Troonrede was ook #travel3dot0, Travel 3.0: hoe bereik je de hedendaagse consument, trending topic op 20 september. Het congres vond plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Georganiseerd door het Innovatielab een gezamenlijk initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) HSMAI Nederland en de NHTV.

    In deze twee blogposts neem ik jullie mee door de diverse presentaties van het Travel 3.0 congres, interessante ontwikkelingen en tips uit de travel branch.

  • Booking.com mag zich de beste website van Nederland noemen. Dat blijkt uit de WUA! Top 100 websites 2011. Booking.com eindigde in 2010 ook al op de eerste plaats in de jaarlijkse ranglijst. transavia.com en Bol.com eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De Top 100 is gebaseerd op 13.106 websitebeoordelingen van 2.448 respondenten in de periode augustus 2010 – juli 2011. De volledige rapportage is gratis te downloaden.

  • In het hoogseizoen van de vakantie hebben we besloten om ons eerste user experience rapport te wijden aan de reissector. We hebben Usabilla gebruikt om 18 reissites in drie categoriën te onderzoeken (hotels, luchtvaartmaatschappijen en vergelijkingssites). Er hebben 800 deelnemers feedback gegeven door simpele taken uit te voeren.

  • Hedendaags is Facebook zo populair dat meer Amerikanen een Facebook account hebben dan een paspoort. 72 procent van hen gebruikt het dagelijks tijdens het reizen. Wat is hiervan het effect op de reisindustrie? Twee infographics gaan in op de implicaties van social op de reisindustrie, en hoe de luchtvaartmaatschappijen sociale media inzetten. Daarnaast deze week twee infographics die over online recruitment, met een focus op LinkedIn.

  • Sinds vorige week kunnen consumenten 24 uur per dag, zeven dagen per week met KLM in contact treden via Twitter, Facebook en Hyves. KLM is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij die deze service biedt. Volgers en fans kunnen in het Engels en Nederlands al hun reisvragen kwijt, zoals over bagage, stoelreserveringen en het omboeken van tickets. Zij krijgen dan binnen één uur antwoord en eventuele problemen worden binnen 24 uur opgelost. Om meer te weten te komen over de nieuwe service van KLM had ik een gesprek met Ellen van Ginkel van KLM Media Relations.

  • Deze zomer(vakantie) wordt een groot feest! Dankzij het nieuwe communicatielandschap met social media, smartphones en andere connected devices. Nooit meer, zoals vroeger, sociaal verplichte dia-avondjes* bijwonen met opschepperige beelden van quasi interessante reizen. Nee, tegenwoordig beleef je iemands vakantie real time mee via U-streams, Flicker of Twitter. Maar er zijn veel meer vakantieongemakken die als sneeuw voor de zon verdwijnen dankzij alle media-innovaties.

  • Het bestellen van een vliegticket op internet vind ik een frustrerende ervaring: teveel opties, en een kluwen aan informatie. Het is mij niet duidelijk waarom sites waar je een ticket kan boeken zo onoverzichtelijk zijn. Misschien komt het doordat de belangen tussen aanbieder en gebruiker ver van elkaar staan. Terwijl ik alleen maar snel het goedkoopste retourtje met het vliegtuig wil boeken, hoopt de aanbieder waarschijnlijk dat ik een all-in pakket naar Mallorca bestel.
    Als usability analist vind ik het interessant om deze sites aan een nader onderzoek te onderwerpen. Misschien ben ik door een toevallig vervelende ervaring met een enkele site wel bevooroordeeld, of vinden anderen onoverzichtelijke informatie bij boekingssites helemaal niet erg, omdat ze alsnog snel een ticket kunnen vinden.

  • Binnenkort vlieg ik naar Boston om aan een conferentie deel te nemen. Leuk! Interessante gesprekken met collega’s in het verschiet en dat in een imponerende stad met een voor Amerika bijzonder rijk verleden. De voorpret is groot. En als modern mens probeer je dan natuurlijk via een website met prijsvergelijkingen een goede deal voor de vlucht heen en terug te te maken. En als dat lukt, dan wordt het alleen nog maar leuker. Tegenwoordig zijn er zelfs websites die de resultaten van weer andere prijsvergelijkende websites overzichtelijk voor je op een rijtje zetten. Wat wil je nog meer? Een vergelijking van vergelijkingen! De klant is koning en het internet is zijn paleis. Toch?

  • In april 2011 bezocht 56,6 procent van de Nederlandse internetgebruikers een reiswebsite. Daarmee staat Nederland op de vierde plaats in Europa als het gaat om het gebruik van reiswebsites of travel sites. UK (66,5%), Ierland (58,7%) en Spanje (57,3%) scoren hoger volgens het deze week verschenen persbericht van comScore.

    Als we naar de Nederlandse reiswebsites kijken dan blijkt dat NS.nl, de website van de Nederlandse Spoorwegen, met ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand het meest bezocht. Daarna volgen OV9292.nl en de websites van Emesa BV (waaronder websites als VakantieVeilingen.nl and InpakkenenWegwezen.nl). In Europa trekken Expedia en Priceline.com met resp. 21,7 en 16,4 miljoen unieke bezoekers per maand veruit de meeste bezoekers.

  • Moet eerlijk zeggen dat ik Bas Hoogland, Commercieel Directeur Landal GreenParks, nog niet volgde op Twitter. Afgelopen vrijdag kwam ik via een retweet op zijn tweet over de Twitteractie van Landal GreenParks. De actie is eigenlijk heel simpel. Je moest @landalnl en/of @bashoogland op Twitter volgen, het bericht over de actie retweeten en je maakte kans op een verblijf in een 8 persoons Eco-bungalow op Landal Aelderholt in Drenthe. De actie startte op vrijdag 3 juni om 15.00 uur en op maandag 6 juni vanaf 12 uur werden de winnaars bekend gemaakt.

  • Begin 2011 besloten Amsterdam Airport Schiphol en Redesignme de handen ineen te slaan voor een co-creatie traject aangaande het vernieuwen van Lounge 2. Schiphol is momenteel bezig met het ontwikkelen van een visie voor deze ruimte waar per jaar circa 22,5 miljoen vertrekkende passagiers hun tijd besteden. Na een eerdere ervaring met crowdsourcing wilde Schiphol met dit project verder de diepte in wat betreft co-creatie. Er is een strategie bepaald en een traject uitgezet waarbij het doel was om een goede balans te vinden tussen online en offline interactie. Hierbij moesten zowel externe creatieven, passagiers als medewerkers van Schiphol een duidelijke rol krijgen binnen het proces. Dit om de dynamiek en interactie van het gehele proces zo groot mogelijk te houden en tegelijkertijd het draagvlak in de interne organisatie te garanderen.

  • Op de Vakantiebeurs van dit jaar presenteerde Marco Derksen het onderzoek Inventarisatie nieuwe & social media gastvrijheidsindustrie. Uit dat onderzoek blijkt dat er in de reisbranche een groeiende vraag is naar social media betrokkenheid, maar dat aan die vraag onvoldoende tegemoet wordt gekomen. Touroperator Sawadee Reizen (daar werk ik) herkent deze behoefte al langere tijd en speelt hier op in door sinds twee jaar vol op social media in te zetten. Daarbij hebben we duidelijke doelen voor ogen: transparantie, co creatie, klantinteractie en het bieden van reisinspiratie aan klanten via social media.

  • *Door collega Edwin Hof

    Elk jaar vinden er meerdere congressen plaats op het gebied van online travel en vaak duiken er aan het begin van het jaar allerlei ‘top’ lijstjes op. Ik vraag me af waar online marketeers in de travel branche zich op dit moment mee bezig houden, of zouden moeten houden, zo in de vijfde maand van het jaar. Laten we een eerste balans opmaken. Op 10 en 11 mei ben ik namens Traffic4u aanwezig op het Eye for Travel Summit in Londen. Ik zal daar onderstaande top 4 toetsen en eventueel aanpassen. Graag ontvang ik jullie feedback op deze eerste lijst.

  • In het achtste interview in de NEWPEOPLE reeks op Marketingfacts interviewen Michel van Keulen en Frank Peeters Finbar Hage (Regional Director eCommerce Thomas Cook) over online binnen Thomas Cook en de invloed van de nieuwste online ontwikkelingen en trends. Over de transitie van een traditionele offline organisatie naar de volle inzet op het online kanaal, met de consument mee. Finbar Hage: “We doen eigenlijk alle saaie dingen net alsof we een echt bedrijf zijn”.

  • Een user generated outdoor activiteiten hotspot community en gids. Dat is ongeveer in 1 lelijke zin Travelixer; de website is recent gelanceerd en moet “het elixer” zijn voor wereldwijde `hotspots` gekoppeld aan buiten activiteiten. Reizigers en avonturiers kunnen de beste locaties vinden voor hun favoriete activiteiten, kunnen hun eigen hotspot uploaden en ervaringen delen. Foto’s en video’s kunnen per hotspot worden toegevoegd, als gebruiker krijg je meer status als je actiever bent.

  • Dat Boondoggle het beste interactieve bureau is geworden vind ik terecht. Als je de Nike take Mokum kan bedenken ben je interactief creatief, klaar. Je kijkt naar het filmpje, en na precies 36 seconden ben je klaar met de beoordeling. Hoe anders is dat met KLM surprise. Ik zag KLM surprise voor het eerst op 1e kerstdag vorig jaar. De campagne werd veel bejubeld, en ik begreep niet waarom. Vervolgens heb ik het filmpje nog een keer bekeken een dag later, denkend dat ik gek was, en ik snapte het nog steeds niet. Laat maar lopen.

  • KLM introduceert vandaag in bèta, dat is vers van de pers, een nieuwe manier om je ultieme vakantiebestemming te vinden: KLM Travlr. Het is een online searchtool die, op basis van jouw interesse, relevante content uit een groot aantal social media-bronnen bundelt en verwerkt tot een, volgens de makers vaak verrassend, reisadvies. Het platform werd bedacht en ontwikkeld door Tribal DDB Amsterdam.

  • Wat begon als een leuke online actie is voor Transavia geëindigd in een PR nachtmerrie. Het idee van de actie was goed. Transavia organiseerde een contest om tot een nieuwe slogan te komen. Daarbij deden ze een beroep op crowdsourcing, via de website transaviazoektslogan.nl konden mensen de door hen bedachte slogan inzenden. Door een jury werden vervolgens de 10 beste slogans geselecteerd. Op 3 april wordt de winnaar bekend gemaakt, die een zeer gave prijs krijgt: een jaar lang onbeperkt vliegen voor 2 personen en de naam van de winnaar komt op een vliegtuig. De actie liep voortvarend, totdat na de bekendmaking van de top 10 het tij omsloeg.

  • Na een inauguration party in het Mondrian hotel (design Marcel Wanders) met blauwe KLM-cocktails en rode Delta cocktails de volgende ochtend vroeg op voor een ontbijtsessie met Erik Varwijk (Executive Vice President International and The Netherlands bij Air France KLM) en een interview met Martijn van der Zee (Vice President E-Commerce bij KLM). Topics: integratie van de social media organisatie en de next steps en uitdagingen voor de social media marketing.

  • Wat hebben bloggers te zoeken in een KLM kist richting Miami? Een betere metafoor is er niet dat voor onze nationale blauwe vogel the sky the limit lijkt qua inzet van social media. KLM lanceert op 21 maart 2011 haar eerste vlucht naar Miami en gaat vier keer per week vliegen op Miami. Aan boord bekende DJ’s, dance liefhebbers en een roedel bloggers en pers. En zo kan een Twitter weddenschap tussen klanten en KLM uit de hand lopen, met deze vlucht en een danceparty met mochito’s op 10.000 voet als resultaat. Een mooi moment om samen met KLM de balans op te maken na anderhalf jaar pionieren met online reputatiemanagement, webcare en social media marketing.

  • KLM brengt na KLM Surprise Random Acts of Kindness naar een volgend niveau. Om de nieuwste city trip prijsstelling van 99 euro onder de aandacht te brengen, nodigt de luchtvaartmaatschappij klanten uit met ‘99 vrienden’ een weekendje naar Berlijn te vliegen. Hoe het werkt? ’99 vrienden’ is een actie van KLM waarmee jij en 99 vrienden kans maken op een citytrip naar Berlijn op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart 2011. Verzamel via Facebook, Twitter, Hyves of per mail 99 vrienden en maak kans op deze gratis citytrip. Je hebt vanaf donderdag 10 maart 09.00 uur precies 99 uur de tijd om je vliegtuig te vullen. Dat betekent dat op maandag 14 maart om 12.00 uur de actie klm.nl/99vrienden is gesloten.” Aangezien wij marketeers wel van een potje Berlijns bier houden, is er een officieel Marketingfacts-team (waarvan ik de captain ben, hoewel ik zelf niet kan de 25e…): #FlyingMarketeers! Onder onze geniale payoff, al zeg ik het zelf: “A Flying Marketeer has more time to drink Berlin beer or #whatever”.

  • In het zesde interview in de NEWPEOPLE reeks op Marketingfacts interview ik samen met Sengul Kucukasci Tjalling Smit over online binnen KLM, over de inzet van social media, de impcat van de aswolk en de invloed van de nieuwste online ontwikkelingen. Smit: “We geloven dat als je dicht bij je klant zit en de klant goed begrijpt je veel minder moeite hoeft te doen om klanten te overtuigen en beter kan inspelen op de wensen van je bestaande klanten.”

  • Net als veel andere Nederlanders zijn ook wij op dit moment onze zomervakantie aan het plannen. Als internetaddict met twee puberende dochters is het ieder jaar weer een uitdaging om de telefoonkosten tijdens onze vakantie binnen de perken te houden. Nu zullen die kosten niet meer zo hoog zijn als enkele jaren geleden, mobiel internet in het buitenland is nog altijd schreeuwend duur. Reden om tijdens de recente studiereis naar Braziliereis eens te experimenteren met Droam.

  • Isabel Mosk en Wiliam Bakker openden op vrijdag 24 februari met veel trots het nieuwe kantoor van Think! Social media in Amsterdam. Think! is een internationaal boutique digitaal marketing bureau met een focus op de reisindustrie en overige vestigingen in Vancouver, Detroit en Sydney. Ze gaan ervan uit dat als je mensen over je laat praten, je dat zelf niet meer hoeft te doen. De passie van mensen en de gepassioneerde communities spelen hierbij de belangrijkste rol.

  • De tsunami heeft er voor gezorgd dat Japan een sterke teruggang in haar toerisme heeft gekend. Tijd voor Japan om haar imago op te frissen. Er zijn al eerder verschillende pogingen gedaan, maar nu krijgt het Japans bureau voor toerisme een briljante campagne aangereikt door een paar Zweedse studenten. Het idee: door het online foto’s delen kunnen toeristen een gratis Wifi verbinding verdienen.

  • Dat online marketing niet over budgetten, clicks, conversies en CPA’s zou moeten gaan werd tijdens Webanalytics Congres afgelopen donderdag wederom duidelijk. Optimaliseren op de gebruikerservaring en zo de bezoeker meer waarde laten ervaren lijkt ´key´ te zijn in het snel professionaliserende internationale e-commerce landschap. Dit houdt automatisch in dat online marketeers van vandaag die dit principe snappen, de verzamelde (bakken met) data juist weten te interpreteren en er (door middel van kwantitatief en kwalitatief onderbouwde business cases) in slagen de e-commerceorganisatie de juiste richting op te laten bewegen, de online koningen van morgen zullen zijn. Dat er een tekort is aan mensen die dit spel goed begrijpen, bleek wel uit het (relatief) groot aantal vacatures dat tijdens het congres, onder de hashtag #wac12, werd verspreid.

    1. Thomas Cook
    2. Wehkamp.nl
    3. TUI
    4. bol.com
    5. KLM
    6. Transavia.com
    7. OAD
    8. Dell
    9. CheapTickets.nl
    10. D-Reizen

    Twinkle presenteerde gisteravond tijdens een de tweede editie van de Twinkle100, de ranglijst met de 100 grootste webwinkels van Nederland (zie dit artikel over de eerste Top 100 ‘Twinkle nattevingert met Twinkle100?’).

    Hoofdredacteur Marieke Verdonk: “Een lijst maken van de 100 grootste webwinkels van Nederland is geen exacte wetenschap. Dat bleek vorig jaar al, toen we de eerste editie uitbrachten en ook nu weer lopen we tegen tal van factoren aan die onze speurtocht naar de online-omzet gegenereerd door Nederlandse consumenten bemoeilijken. Gelukkig is een groot aantal webwinkels toeschietelijk en geven ze zonder veel omhaal details over hun omzet prijs.”

  • eBase: Thomas Cook, een van de grootste reisbureaus ter wereld, zet zijn geld op internet. De Britse tak van het bedrijf verhoogt het budget voor online activiteiten met 85%. Tegelijkertijd zinspeelt het op de sluiting van enkele honderden reiswinkels (bron: travelweekly.co.uk).

  • Reisconcern Thomas Cook begint onder eigen naam een internetlabel. Het moederbedrijf van onder andere Neckermann en Vrij Uit, lost daarmee de traditionele afscheiding tussen zijn reisbureau- en touroperatoractiviteiten op. Thomas Cook probeert door de maatregel geld te besparen. De commissie op reisbureaus verdwijnt door het internetlabel en er komen geen dure brochures meer uit. Deze informatie zal te vinden zijn op de website.

    Bron: de Volkskrant (13 februari 2004)

  • Misleid Thomas Cook de consument?Al een tijdje volg ik de advertenties van Thomas Cook op de voorpagina van de Volkskrant. Vandaag een 9-daagse strandvakantie naar Mexico voor 225 euro (excl. toeslagen). Alleen op thomascook.nl.

    Het zal wel aan mij liggen maar opnieuw kan ik deze aanbieding op de site niet vinden en is het goedkoopste ticket naar Mexico 429 euro. En dit is niet de eerste keer dat ik een aanbieding van Thomas Cook niet kan vinden op de site!

  • LONDEN - Wie in een vliegtuig een mobiele telefoon gebruikt, stuurt het navigatiesysteem wel degelijk in de war. Dat heeft de Britse instantie Civil Aviation Authority (CAA) laten weten op grond van onderzoek naar aanleiding van klachten en discussie over de straling van mobieltjes. De CAA vindt dat het gebruik van de apparaten in vliegtuigen verboden moet blijven.

  • Begin juni zijn mijn collega’s Edwin Hof en Harmen Visscher naar Miami afgereisd voor het Online Marketing event van EyeforTravel om te horen wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn in de US op het gebied van travel en online marketing. De travel branche staat al jaren bekend als een van de meest volwassen industrieën op online marketing gebied. Met deze post willen we een samenvatting geven van de belangrijkste onderwerpen die zijn besproken.

  • In juni 2010 zijn onze collega’s Edwin Hof en Harmen Visscher afgereisd naar Miami om het EyeforTravel event bij te wonen. De focus lag logischerwijs op online marketing trends binnen de Amerikaanse reisbranche. Erg inspirerend; de US is doorgaans koploper als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. De travel branche geldt als een van de meest volwassen industrieën binnen online marketing, reden voor ons om ook het Europese EyeforTravel event bij te wonen. Het event zal 5 en 6 oktober plaatsvinden in Praag. Vanuit Traffic4u proberen we elk jaar het EyeforTravel event te bezoeken. Voor mensen die werkzaam zijn binnen de reisbranche is het event wat ons betreft een must.

  • Afgelopen dinsdag en woensdag – 5 en 6 oktober – werd er uitgebreid gesproken over de ontwikkelingen binnen de online reisbranche. EyeforTravel organiseert jaarlijkse ruim 30 congressen gericht op dit onderwerp, deze keer was Praag aan de beurt. Goede content, het creëren van vertrouwen en investeren in Social en Mobile waren de hoofdonderwerpen. Bij deze een aantal learnings uit de sessie ‘Create the Perfect Travel Website’. De eerste presentatie werd gegeven door Petra Friedmann van HomeAway, een website die aanbieders van vakantiewoningen en reizigers bij elkaar brengt. HomeAway heeft momenteel een bestand van ruim 170.000 vakantiewoningen. Het potentieel van de markt is enorm: slechts 20% van de 9,7 miljoen vakantiewoningeigenaren in Europa biedt de woning aan voor verhuur.

  • De Nederlandse identiteit. Je kunt ervan vinden wat je wilt - en dat doen we dan ook graag. Maar dat we een typisch volkje zijn, daarover geen twijfel.

    Hoe zit dat eigenlijk op social media? Een uitzondering (Hyves) daargelaten zijn deze grensoverschrijdend. Nu hoef je geen buitenlandse vrienden op Twitter en Facebook te hebben, maar wie ooit - privé of zakelijk - social media buiten de landsgrenzen inzet, zal merken dat er wel degelijk verschillen zijn. Tijd voor wetenschappelijk onderzoek: hoe typisch Nederlands is ons social media-gedrag?

  • Sunweb heeft concurrent Jiba overgenomen. De deal is het afgelopen weekend bezegeld. De twee labels blijven onder hun eigen naam vakanties verkopen. Met de overname komt de Sunweb Groep op een totale omzet van 240 miljoen euro.

  • Sunweb biedt reizen aan naar zonnige vakantiebestemmingen, zoals de bedrijfsnaam al aangeeft. Maar in tijden van economische malaise wil iedereen natuurlijk het liefst een zo goedkoop mogelijke vakantie boeken. In deze commercial vertelt Sunweb dat je nu zonvakanties kunt boeken waarbij de kortingen soms oplopen tot wel 50%. En dat je dus in Spanje zit voor je het weet.

  • Het hotelboekingsplatform Easytobook.com lanceerde vanochtend haar nieuwe website. In het redesign-proces heeft daarbij de klantbeleving een aanzienlijk grotere rol gespeeld dan techniek. Vanaf haar oprichting in 2004 is Easytobook.com op het gebied van websiteconversie voornamelijk bezig geweest met technische optimalisatie. Oprichter en CEO Omri Amir neemt met het nieuwe design afscheid van de ontwikkelingsmethodiek die zuiver gericht is op evolutionair ontwerp en gaat voor een revolutionair design.

  • Een term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor social, local en mobile. Blogposts op EyeforTravel en KMP Digidata  geven aan dat dit dé trend op het gebied van travel is in 2012. De drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. Maar wat is SoLoMo precies en hoe speelt de reisbranche hier op dit moment op in?

  • KLM doet veel onderzoek onder haar klanten om te weten wat hen zoal drijft, motiveert en bezighoudt. Eén van de uitkomsten van deze onderzoeken is dat mensen tegen enkele problemen aan lopen als ze een reis met meerdere personen moeten boeken, zoals o.a. de hassle van de vele telefoontjes, smsjes en e-mails. KLM is met dit gegeven aan de slag gegaan en heeft vandaag de Trip Planner gelanceerd, een planningssysteem waarmee je samen met je vrienden makkelijk een groepsreis kunt plannen en boeken.

  • Wat voor invloed heeft het weer op de vakantieplannen van 2007?Zomer 2006: hittegolf en herfstweer. Het slechte weer van de laatste dagen is goed voor de reisbranche. Waar de marketeers het komende jaar op leken te moeten boksen tegen de mooiste zomer ooit, kan men nu het onverschillige weerbeeld in Nederland aangrijpen om mensen volgend jaar te laten kiezen voor zekerheid. Of zoals de - nu in Nederland kamperende - familie Walst in een artikel in de Volkskrant verwoord: “Als het de vakantie zo blijft regenen, gaan we volgend jaar weer lekker naar Griekenland”.

    Waar in juli nog werd gesproken over Costa Hollanda is er nu een run ontstaan op lastminutes naar de zon. Nederlanders ontvluchten de regen in eigen land en masse en de lastminutes liggen 20 tot 25% hoger dan vorig jaar. Het onverschillige weerbeeld heeft dus direct invloed op het boekingsgedrag op dit moment en voor de vakantieplannen voor 2007. En 1 jaar een vakantie met elke dag regen is voldoende, dus volop kansen voor zomer 2007. Wellicht is het een idee om alle klanten die in augustus een vakantie in Nederland hebben geboekt begin volgend jaar een nieuwsbrief te sturen met aanbiedingen naar zonzekere bestemmingen? Dit zou toch een goede conversie moeten opleveren zou je zeggen. Nog meer ideeen?

  • Ruim eenvijfde van de geboekte zomervakanties hebben Nederlanders via het web geregeld. Dat is een stijging van ongeveer 60 procent ten opzichte van de zomervakanties in 2002. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau NFO Trendbox.

  • Uit een onderzoek binnen de bij ons beschikbare getallen zien we dat veel van de vakantiezoekers snelle boekers zijn. Bekijk eerst onderstaande grafiek even:

    {title}
    (de getallen zijn genormaliseerd, de y-as is fictief)


    We hebben een vijftal klanten tegenover elkaar gezet om zo de algemene trend in de conversie snelheid te kunnen bekijken. De getallen zijn genormaliseerd zodat elk van de vijf sites 1000 conversies in de meting hebben. Het is leuk om te zien dat veel bezoekers al binnen een uur overgaan tot het boeken van de vakantie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het land, type en budget al vooraf overlegd en bepaald worden. Hierdoor kunnen snel enkele sites nog even vergeleken worden om vervolgens direct over te gaan tot het boeken.

     

  • Uit het ContinuVakantieOnderzoek 2006, een samenwerkingsverband tussen TNS NIPO en het NBTC, bleek al dat 48 procent van alle vakantieboekingen via internet plaatsvindt. De afdeling Retail van TNS NIPO deed nader onderzoek naar het bezoekersgedrag op boekingssites.

    In 2006 gingen maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders op vakantie, gemiddeld 2,8 keer per persoon. Tellen we dat op, dan komen we op een totaal van 34,5 miljoen vakantiegangers. Internet speelt een belangrijke rol bij het zoeken en boeken van deze vakanties.

  • ‘Lekker de mist in met het internet. Boek je vakantie met je muis, en je bent heel ver van huis. De bestemming altijd mis. Veel te heet of veel te fris.’

    Marketingmanager Jan Tebbens van Bizztravel kwam via de nieuwsbrief van Tourpress een opmerkelijke campagne tegen van zijn concurrent Toerkoop. Opmerkelijk, want Toerkoop zet de aanval in op online boeken. Dat is namelijk onbetrouwbaar. Kun je beter in een reisbureau doen, vindt Toerkoop.

    Tourpress schrijft:

  • Eén van mijn favoriete weblogs op gebied van Travel 2.0 is de weblog van het Belgische Max Management BVBA. Met enige regelmaat haal ik hier mijn inspiratie voor een congres over travel 2.0 dat ik aan het voorbereiden ben.

    Vandaag een verwijzing naar Online Travel Study Report (pdf), een 70 pagina tellend onderzoeks-rapport van het Laboratory for Intelligent Systems in Tourism waarin is gekeken naar de rol en impact van online vakantiebeoordelingen. Daarvoor zijn bijna 1500 gebruikers van TripAdvisor ondervraagd. Enkele kerncijfers uit het rapport:

  • Met het stijgende online zoekvolume is het een must voor travel-organisaties om permanent zichtbaar te zijn in zoekmachines en andere online media, om zo de concurrentie voor of bij te blijven. Dit geldt met name voor de meest gezochte vakantiebestemmingen en citytrips, om te voorkomen dat er potentiële vakantiegangers misgelopen worden. Verder zal er in januari en juli extra aandacht naar de online kanalen moeten gaan, aangezien internetters in deze maanden het meest actief zoeken naar vakanties.

  • In 2007 ging zo’n 81 procent van de Nederlanders één of meerdere keren op vakantie. Samen brachten zij ruim 35 miljoen vakanties door, een stijging van twee procent ten opzichte van 2006. De stijging deed zich alleen voor bij de buitenlandse vakanties (+5%); het aantal binnenlandse vakanties daalde licht (-1%). De totale bestedingen aan vakanties stegen met zes procent naar 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), een groot consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research.

  • Ruim 81 procent van de Nederlanders is in de periode van 1 oktober 2001 tot en met 30 september 2002 ??n keer of vaker op vakantie geweest. Het gaat om 12,3 miljoen mensen die in totaal 35,5 miljoen korte en lange vakanties hebben gehad.

  • Vakantie en vrije tijd worden steeds meer een middel om je te onttrekken aan de druk van de Nederlandse prestatiemaatschappij. Ondernemingen die de toerist en recreant een onbezorgde beleving kunnen garanderen zullen dan ook de slag winnen. “Even niets aan je hoofd, geen zorgen, geen gedoe, dat is wat de mensen willen”, aldus TNS Nipo in een groot toekomstonderzoek dat vanmiddag door ANVR en Bewetour werd gepresenteerd.

    De 50-plussers gaan de komende jaren het vakantie- en vrijetijdspatroon in Nederland domineren. Niet alleen komen er de volgende tien jaar één miljoen 50-plussers bij, het is ook een groep met veel vrije tijd, die een groot deel van het totaal aantal vakanties maakt. Bovendien stellen ouderen andere eisen aan vakantie en vrije tijd dan jongeren. Gaat het bij jongeren vooral om de ‘status’, bij ouderen staat de beleving op zich centraal.

  • D-reizen gaat binnenkort van start met een nieuwe methode van vakantiewoningen verhuren. Voor 99 euro per jaar kunnen eigenaren hun vakantiehuis zelf op de site van de reisorganisator presenteren.

  • Koopwoningen en vakanties worden vooral gezocht via internet. Bij het kopen van een auto, gaan consumenten echter liever langs de dealer. Dit blijkt uit de vandaag door het Postbank Economisch Bureau gepubliceerde onderzoek onder ongeveer 20.000 bezoekers van Postbank.nl.

    Reisbureaus hebben het meest te maken met de concurrentie van het internet. Meer dan tweederde van de gepeilde bezoekers op postbank.nl zoekt een vakantie op internet. Slechts 15% zoekt in de eerste plaats via het reisbureau. Ook makelaars voelen de hete adem van het internet – in ieder geval tijdens de oriëntatiefase. Nog maar een kwart van de respondenten zou bij de zoektocht naar een koophuis eerst de makelaar benaderen. 62% surft liever vanuit zijn luie stoel. Door het internet moet het bij de filialen van reisbureaus en makelaars stiller zijn geworden – er zijn minder klanten die alleen kijken en (nog) niet kopen. Bij het kopen van een auto bezoekt een meerderheid van de respondenten bij voorkeur de showroom.

  • Bijna 70% Amerikanen boekt vakantie online

    DigiMedia verwijst naar een interessant onderzoek van BurstMedia (pdf) naar de online stand van zaken in de Amerikaanse reisindustrie. BurstMedia schat de omvang van de Amerikaanse online reismarkt op 68 miljard dollar en komt mede op basis van cijfers van PhoCusWright Research tot de conclusie dat dit jaar voor het eerst meer dan de helft van alle reisreservaties online zal verlopen.

    Uit eigen onderzoek onder ruim 2,000 internetgebruikers van 18 jaar en ouder blijkt dat 67% van alle ondervraagden de komende maanden van plan is internet te gebruiken om zijn reis voor te bereiden (research) en om online een vakantie te boeken (purchase). Daarbij is een duidelijk verband tussen het gezinsinkomen en de mate waarin internet wordt gebruikt voor de reisplannen (zie figuur).

    Interessant zijn ook de antwoorden op de vraag welke functies van een reissite de gebruiker doen besluiten om terug te komen op de betreffende site:

  • Onderzoeksbureau InSites heeft recentelijk de resultaten bekend gemaakt van zijn laatste e-travel studie. Daaruit blijkt dat 680.000 Belgen dit jaar hun vakantie via internet boeken.

  • Internet wordt steeds populairder om vakanties voor te bereiden en te boeken. Dat blijkt uit een onderzoek dat het leidinggevende adviesbureau InSites Consulting samen met touroperator Neckermann organiseerde bij zeshonderdvijftig internetgebruikers (representatief voor de Belgische internetpopulatie) die het voorbije jaar minstens ??n vakantie maakten met minimaal vier overnachtingen buitenshuis. Vooral het maken van hotelreservaties blijkt sterk in. Van de inmiddels meer 1,6 miljoen Belgen die op zijn minst een deel van hun laatste vakantie boekten via het internet blijkt zeven op tien hotelverblijven gereserveerd te hebben. Vliegtuigtickets en treintickets (HST e.d.) zijn de nummers twee en drie online gereserveerde vakantie-items. Ruim vijftien procent van de internetgebruikers (een 420.000 landgenoten) boekten zelfs hun volledig laatste vakantie dit jaar via het internet. Hiermee is volgens InSites Consulting toerisme nog ??n van de belangrijkste e-commerce groeisectoren. De meeste internetgebruikers blijken volgens de studie overigens uiterst tevreden over hun reservaties op het net. Ze beschouwen het vooral als een snellere en makkelijkere manier om te boeken dan de traditionele kanalen. Bovendien vinden ze het ook leuker om op internet reservaties te maken. 93% van alle online boekers zal dan ook de volgende vakantie opnieuw via het internet reserveren.

  • In 2003 is zo?n 82% van de Nederlanders ??n of meer keer op vakantie geweest. Zij hebben in totaal 34,6 miljoen vakanties doorgebracht. Ten opzicht van 2002 betekent dit een daling van 3 procent. De daling deed zich zowel voor bij binnenlandse als buitenlandse vakanties. Het aantal binnenlandse vakanties daalde met 3%; het aantal buitenlandse vakanties met 2%. Dit blijkt uit de meest recente resultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO). Het CVO is een gezamenlijk project van het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT), TNS NIPO en Toerisme Recreatie Nederland (TRN).

  • Online vakanties boeken is steeds minder leeftijd gebonden. Dat is één van de voornaamste resultaten uit een onderzoek van Vakantiebeurs.nl, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Intomart GfK. Gemiddeld gebruikt bijna driekwart van de respondenten wel eens internet om een vakantie te boeken. Maar de groei is er nog niet uit. In 2006 verwachten de respondenten ruim drie keer zoveel vakanties via internet te boeken.  Zo werd er in 2005 gemiddeld 11% van de ‘ver weg vakanties’ via internet geboekt, in 2006 is 33% van de respondenten van plan dit vakantietype online te gaan boeken.

  • Het verschil in aanbod tussen organisaties in de reisbranche is vaak verwaarloosbaar. De meeste aanbieders sluiten genoeg contracten om oriënterende vakantiegangers mee van dienst te zijn. Toch verkoopt de ene website veel meer vakanties dan de andere. In onze meest recente vrije oriëntatie wees 25% van de respondenten Arke aan als favoriet. Andere bekende namen als Kras en Neckermann blijven steken op 5%. Wat doet Arke nu beter dan de concurrentie?

  • Met de zomer in volle gang hebben we een onderzoek gedaan naar de populariteit van online reisaanbieders naar zonnige bestemmingen. In juni hielden we tijdens de Web Performance Scan onze respondenten de volgende case voor: ‘Je wilt deze zomer met je gezin op vakantie naar één van de Griekse eilanden. Ga op het internet op zoek naar een geschikte aanbieder.’ De website van Neckermann, dochter van Thomas Cook, kwam hierbij als beste uit de bus. Het ‘voorpretgehalte’ van deze website en het vertrouwen in de aanbieder speelde een belangrijke rol. Ook de TUI Travel Group, met de dochters Arke en GoBest in de top-5 vertegenwoordigd, gooide hoge ogen. D-Reizen, voorafgaand aan het onderzoek de bekendste naam onder de respondenten, eindigde op plaats 5 met een 5,6.