special

Influencer marketing

Influencers. Brand ambassadors. Brand evangelists. Hoe je ze ook noemt, de realiteit is dat merken de laatste jaren invloedrijke individuen inzetten om hun merkboodschap te verspreiden. Bloggers, vloggers, populaire tweeps, bekende Nederlanders: stuk voor stuk beloven ze die boodschap beter voor het voetlicht te brengen dan zou kunnen via advertising. We vertrouwen hen immers. Toch?

Maar wat zijn die influencers eigenlijk meer dan traditionele media in een nieuw jasje? Veel merken komen niet verder dan het toesturen van recensie-exemplaren of het inkopen van product placement en reviews. Hoe effectief is dat? En hoe herken je influencers eigenlijk? En: zijn je naaste vrienden niet veel belangrijker influencers dan de mensen die je alleen van Twitter of het web kent?

Influencers. Brand ambassadors. Brand evangelists. Hoe je ze ook noemt, de realiteit is dat merken de laatste jaren invloedrijke individuen inzetten om hun merkboodschap te verspreiden. Bloggers, vloggers, populaire tweeps, bekende Nederlanders: stuk voor stuk beloven ze die boodschap beter voor het voetlicht te brengen dan zou kunnen via advertising. We vertrouwen hen immers. Toch?

Maar wat zijn die influencers eigenlijk meer dan traditionele media in een nieuw jasje? Veel merken komen niet verder dan het toesturen van recensie-exemplaren of het inkopen van product placement en reviews. Hoe effectief is dat? En hoe herken je influencers eigenlijk? En: zijn je naaste vrienden niet veel belangrijker influencers dan de mensen die je alleen van Twitter of het web kent?

    • Influencermarketing

    Op 17 september jl. openden 8 locaties en attracties in Brabant hun poorten voor bezoekers om hen een speciaal arrangement te laten beleven tijdens BrabantNacht. Onder die bezoekers bevonden zich 70 influencers, in de verwachting dat zij hun beleving zouden doorgeven aan hun volgers, fans en vrienden. En dat lukte boven verwachting. Een gesprek met Heleen Huisjes en Tamara Ernst van VisitBrabant, de coördinator van het event.

    • Influencermarketing

    Influencermarketing heeft in 2015 flink aan populariteit gewonnen. Wanneer we kijken naar de term influencer marketing en hoe vaak deze term besproken is in de data van Buzzcapture, zien we een duidelijk stijgende lijn vanaf begin 2015 onder Nederlanders. Diverse bureaus starten een aparte tak met een specialisatie in influencer marketing, andere bureaus focussen zich enkel en alleen op het vakgebied, een tak van sport die niet over het hoofd gezien mag worden.

    • Influencermarketing

    Anderhalf jaar geleden rondde Mohsin Amdaouech zijn studie commerciële economie af aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen een week zat hij in het vliegtuig voor een wereldreis, in zijn eentje. Alhoewel… Nog voor zijn vertrek had de Facebook-pagina die hij had gemaakt voor zijn reis al 7.000 fans. Bij terugkomst, zo’n 13 maanden later, waren dat er 32 duizend. Met hen deelde hij zijn vele mooie reiservaringen. Opeens bleek hij daarmee reisblogger en influencer te zijn. En daarbij komt zijn opleiding hem tegenwoordig goed van pas.

    • Influencermarketing

    Het koppelen van influencers aan merken gebeurt al sinds de beginjaren van pr en reclame. Hollywoodsterren werden het gezicht van een cosmeticamerk en later werden voetballers prominent aan sportmerken gekoppeld om vanuit hun expertise- of peer-rol het verhaal van een merk geloofwaardig over te brengen. Influencer marketing is dus eigenlijk niets nieuws. Maar sinds de opkomst van social media en groei van invloedrijke bloggers, instagrammers, vloggers en andere content creators heeft influencer marketing een grote vlucht genomen. Ieder fatsoenlijk merk ruimt er tegenwoordig marketingbudget voor in. Influencer marketing is hot business. Veel communicatieadviesbureaus zien voor zichzelf een rol weggelegd of zijn ermee bezig. Hoe zet je nu als merk in deze wirwar van bureaus een succesvolle influencersamenwerking op? We spraken hierover met pr-, reclame- en mediabureaus, influencer agencies en, niet te missen, een topinfluencer zelf. 

    • Influencermarketing

    Ik heb het even opgezocht: eind 2010 of begin 2011 werden hier op Marketingfacts de eerste artikelen over influencers gepubliceerd. In de beginfase kwamen we niet veel verder dan constateren dat er online influencers zijn die ontzettend veel in de melk te brokkelen hebben met fans, followers en websitebezoekers. Hoe we daarmee om moesten gaan, dat zouden we in de jaren daarna leren, want het spel werd anders gespeeld. Maar we schijnen terug bij af te zijn. De discussie laait weer op en we zijn wederom op zoek naar de definitie van online influencers en wat het ons oplevert. De algemene conclusie lijkt te luiden dat je als marketeer 'owner' bent van influencer relaties. Maar dan kom je als organisatie bedrogen uit.

    • Influencermarketing

    Geregeld komen er in de gereedschapskist van marketingcommunicatie nieuwe, vooral digitale, instrumenten bij. Kijk bijvoorbeeld maar naar native advertising, persuasion api’s, recommender systems, customer service bots, contentmarketing en ook influencer marketing. Over deze laatste vorm van marketingcommunicatie gaat deze blogpost. Wat is het, wat doet het (of niet) en wanneer heb je er wat aan? Het is in ieder geval geen wondermiddel in het beïnvloedingsproces, dat weerbarstiger en grilliger blijkt dan je als marketeer graag wil. Het kan echter wel een mooie aanvulling zijn op je andere marketingcommunicatie-activiteiten om groepen te bereiken die anders lastiger te bereiken zijn.

    • Influencermarketing

    Wat is de brandimpact van een YouTuber die je product reviewt? Welke boodschap haalt je doelgroep eigenlijk uit de sponsored content? Tijdens een campagne worden wel views, clicks en engagement gemeten, maar toch blijft er veel onduidelijk over de effectiviteit van de inzet van influencers. Terwijl de communicatieve werking van above-the-line campagnes vaak vooraf nauwkeurig wordt getest, lijken digitale campagnes met de inzet van influencers veelal met name trial & error. Kan kwalitatief onderzoek uitkomst bieden?

    • Influencermarketing

    De invloed van influencer marketing was het thema van de eerste sessie van een nieuw seizoen Online Tuesday. Of beter gezegd: de invloed van influencer marketing. Aan het woord kwamen drie spekers die ieder influencer marketing vanuit een andere hoek aanvlogen. Over het vinden van de influencers die de influencers beïnvloedt, waarom je met alleen bereik je doelstellingen niet bereikt en de algoritme-hacking van YouTubers.

    • Influencermarketing

    Veel merken gaan effectieve samenwerkingen aan met influencers. Toch is het goed om naast deze samenwerkingsverbanden ook binnen je eigen organisatie te kijken. Want juist je collega's hebben kennis van de visie van je bedrijf, de producten, diensten en services, de markt en klantbehoeften. En ook zij hebben invloed en kunnen een brug slaan naar externe influencers. Zo ontstaat er een echte - authentieke - relatie met influencers, gebaseerd op passie, inhoud en interesse. Bouw zowel online als offline aan de invloed van je medewerkers, zodat zij een menselijke connectie kunnen leggen met externe influencers.

    • Influencermarketing

    Love was out to get me. That's the way it seemed. Disappointment haunted all my dreams... Then I saw her face. Now I'm a believer. Not a trace of doubt in my mind. I'm in love. Ohhh I'm a believer. I couldn't leave her if I tried... The Monkees zingen over hoe liefde, de perfecte match, soms alleen voor anderen lijkt te zijn weggelegd. Tot je de juiste persoon tegenkomt. Dan geloof je erin, het straalt ervan af en je wilt nooit meer anders. Ook het bedrijfsleven lijkt te gaan geloven dat je alleen impact bereikt met de juiste match. Met de juiste mensen. Met mensen die in je merk geloven. Dat een langetermijnrelatie het meest oplevert. En dat je niet altijd ver van huis hoeft te zoeken.

    • Influencermarketing

    Toen Target haar deluxe-editie op de markt bracht van Justin Timberlakes album "The 20/20 Experience", nodigde de Amerikaanse retailer 20 van Justins grootste fans uit om hun eigen versie van zijn nieuwe single op te nemen. De uitdrukkingen op hun gezichten toen Justin onverwacht kwam binnenlopen op de filmset, zorgden voor een ware YouTube-sensatie. Het filmpje is meer dan 3 miljoen keer bekeken en genereerde zo enorme aandacht voor Target en hun product.

    • Influencermarketing

    Je wilt graag influencers inzetten om merkbekendheid en -retentie te verbeteren? Een goed idee, maar waar moet je beginnen? In dit artikel lees je welke stappen je moet zetten om de perfecte influencers te vinden voor jouw doel en hoe je ze kunt bereiken.

    • Influencermarketing

    Sociale media maken het marketeers mogelijk om consumenten rechtstreeks te benaderen. Vloggers benaderen – al dan niet gesponsord – consumenten via hun eigen YouTube kanaal. In hoeverre zorgen vlogs voor merkeffecten en wat verklaart hun effectiviteit?

    • Influencermarketing

    Nieuws en entertainment verplaatsen zich naar YouTube, Twitter, Snapchat, Facebook en Instagram. Adverteerders zien deze omslag en willen mee, o.a. door de inzet van influencers. Dat gebeurt op allerlei manieren, waarbij de relatie tussen adverteerder en influencer lang niet altijd duidelijk is. Hoe laveer je als adverteerder door dat grijze gebied tussen beïnvloeding en manipulatie zonder je merk te beschadigen?

    • Influencermarketing

    Herken jij dat? Je ziet mooie verhalen over online influencers, maar blijft je afvragen: hoe kan ons merk dat inzetten? Voor sommige bedrijven met tastbare producten lijkt het heel eenvoudig, maar wat als je niet zo'n tastbaar product hebt?

    • Influencermarketing

    Toen ik vijf jaar geleden begon met bloggen, had ik geen idee dat ik hier mijn geld mee kon verdienen. Ook bedrijven hadden niet door dat het voor hen weleens interessant zou kunnen zijn om samen te werken met wat we vandaag de dag ‘social influencers’ noemen. In een paar jaar tijd is influencer marketing booming geworden. Er zijn duizenden organisaties die op dit moment al met social influencers werken of dat op termijn willen doen. Maar hoe pak je dat nu aan, een succesvolle samenwerking met een social influencer? Wat zijn succesfactoren in het benaderen van social influencers en wat moet je vooral niet doen? Ik vertel het je in deze blog.

    • Influencermarketing

    Influencer marketing draait vaak om het halen van een groot bereik met een bekende influencer. Groter bereik betekent een lagere betrokkenheid. Voor het verhogen van betrokkenheid is werken met meerdere kleinere influencers aan te raden. Je kunt beter targeten en het komt authentieker over. De wat minder bekende vloggers en bloggers staan dichter bij hun doelgroep. Wil je bereik, kies dan voor 'groot'. Wil je betrokkenheid, kies dan voor 'klein'.

    • Influencermarketing

    Influencer marketing is zeker geen hype gebleken. Wel is de nieuwigheid eraf, dus is nu een uitstekend moment om te reflecteren en te kijken naar verbeterpunten.

    • Influencermarketing

    Influencer marketing is echt mainstream geworden. Steeds meer bedrijven schakelen influencers in om hun merk of product te promoten op social media. Maar de strategie is ook flink aan verandering onderhevig. Wat moet je weten anno 2016?