Zie ginds komt de printer

2013 scharnierjaar voor 3D-printen in de consumentenmarkt

Persoonlijke aandacht, authenticiteit en ambachtelijkheid vinden consumenten belangrijk, net als zelf doen. Dat beeld sluit opvallend goed aan op de ontwikkelingen die de bank ziet in 3D-printen, aldus ABN. Deze techniek is nu definitief overgewaaid vanuit de industrie naar de consumentenmarkt. Met alle gevolgen van dien: commercieel, maar ook cultureel.

3D-printing is definitief overgewaaid naar de consumentenmarkt. De technologie om zelf 3D-producten te ontwerpen is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Ook zijn steeds meer materialen beschikbaar, waardoor het aanbod 3D-geprinte producten groeit.

De Nederlandse consumentenmarkt voor 3D-printen is in 2013 definitief losgekomen en staat op de drempel om door te breken. De onderzoekers verwachten dat 3D-geprinte producten de consumentenmarkt vanaf 2014 gaan veroveren.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.