Zeven op tien Belgen actief op sociale netwerken

IAB-onderzoek brengt het social media gebruik van de Belg in kaart

69% van de Belgen is lid van minstens één sociaal netwerk. Gemiddeld zijn Belgen actief op 1,4 sociale netwerksites, maar een minderheid van 2% is zelfs lid van vijf of meer netwerken. Verder blijkt uit dit onderzoek dat de Belgische sociale netwerkgebruiker gemiddeld met 3 merken in interactie treedt.

Sociale netwerksites zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Terwijl in 2011 nog slechts 64% actief was op deze netwerken, nam dit percentage een jaar later al toe tot 69%. Net als in de rest van Europa spant Facebook in België de kroon als populairste sociale netwerk. Bijna twee derde van de Belgische (62%), tegenover 65% van de Europese, internetgebruikers heeft een Facebookprofiel. Het professionele sociale netwerk LinkedIn (19%) volgt in België op de tweede plaats en Google+ (18%) vervolledigt het podium.

De meest voorkomende situaties waarin social media worden gebruikt:

  1. Tijdens de vrije tijd (82%)
  2. Tijdens het tv kijken/radio beluisteren (33%)
  3. Tijdens de pauze op het werk (24%)
  4. Tijdens de lunch (16%)
  5. In bed wanneer ik niet kan slapen (15%)
  6. Tijdens het ontbijt (12%)
  7. Tijdens de werkuren (8%)
  8. Tijdens het avondmaal (8%)
  9. Bij (het wachten op) openbaar vervoer (7%)
  10. Tijdens een toiletbezoek (7%)

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.