Zanox Telecom Barometer 2014

Sim-only is een zomerproduct

Net als in de mode-industrie hebben telecomaanbieders te maken met een verschillende vraag tijdens de vier seizoenen. Zo blijkt uit dit rapport dat het steeds populairdere sim only abonnement een zomerproduct bij uitstek is, terwijl telefooncontracten met toestellen vooral in het najaar worden afgenomen als er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd. Opvallend is dat die contracten ook een heuse zomerdip kennen.

Nieuwe iPhone stuwt verkoop concurrentie

De verhoogde verkoop van telefooncontracten met toestellen in het najaar wordt zeker niet alleen gedomineerd door iPhone-combinaties. Samsung is in Nederland marktleider met een aandeel van 47 procent tegen een marktaandeel van 23 procent van Apple. Paul Vogelzang, Team Leader Telecom Industry bij advertentienetwerk Zanox, weet deze paradox eenvoudig te verklaren: ‘Samsung en andere smartphonefabrikanten liften mee op de hype van de iPhone-lanceringen. Niet alle consumenten willen een iPhone of kunnen zo'n duur toestel betalen. Daarnaast zien we bij de smartphonelanceringen dat niet alleen de verkoop van nieuwe modellen omhoogschiet, maar ook dat juist oudere toestellen populair zijn. Stuntprijzen van de oudere toestellen en gunstige tarieven zijn hier de oorzaak van.’

Populariteit sim only neemt toe

Naast een zomerproduct blijkt sim only ook een online product te zijn. 60 procent van de sim only abonnementen wordt online aangeschaft. De Zanox Telecom Barometer bevestigt bovendien de groeiende populariteit van sim only. Maar liefst 47 procent van de mensen met een mobiele telefoon neemt genoegen met een simkaart, exclusief toestel. Vorig jaar was dit nog 41 procent. Deze groei gaat ten koste van een abonnement met telefoon. In 2013 ging nog bijna 60 procent van de telefoonbezitters voor een abonnement inclusief een toestel. In 2014 is dit aantal gezakt naar 53 procent.

Spitsuur sim only abonnement tussen 20:00 en 22:00 uur

Online aanbieders kunnen de meeste bezoekers na etenstijd verwachten. Tussen 20:00 en 22:00 uur is het spitsuur en worden de meeste telecomproducten aangeschaft. In het weekend hoeven de telecompartijen niet bang te zijn voor een stormloop. Maandag tot en met donderdag blijken de populairste dagen om een nieuw sim only, breedband of toestelabonnement af te sluiten.

iPad-gebruikers zijn meest fanatieke online shoppers

Uit de cijfers van Zanox komt tevens naar voren dat steeds meer telecomproducten via tablets en smartphones worden besteld. Dit vergroot de noodzaak voor responsive websites om de concurrent bij of voor te blijven. In de eerste helft van 2014 werd 12 procent van alle telecomproducten via een tablet besteld en 5 procent via een smartphone. De iPad-gebruikers, die goed zijn voor ruim driekwart (76,8 procent) van de telecomaankopen via tablets, blijken de meest fanatieke online shoppers. Vogelzang zegt hierover: ‘Wij denken dat de iPad-gebruiker - in vergelijking met bijvoorbeeld een Android-gebruiker - een andere type consument is. Hij is koopkrachtiger en een meer ervaren online shopper.’

Dataexplosie

In Nederland is 72 procent van de mobiele telefoons een smartphone. Al deze smartphones zorgen voor een ware dataexplosie. Zo is het mobiele datagebruik in Nederland in twee jaar tijd (2011-2013) toegenomen met maar liefst 57 procent. Opmerkelijk is dat het sms-verkeer in het eerste kwartaal van 2014 een daling kende van 51 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.