TV meest effectief en renderend advertentiemedium

Payback 4, Pathways to profit

TV is twee keer zo effectief als enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op de reclame investering. Voor het onderzoek is € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen geanalyseerd. In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.

Hoofdconclusies

  • TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
  • De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
  • TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
  • TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
  • TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.

TV levert ook de hoogste ROI

Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

Onderzoeksopzet Effectiveness index en ROI

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100).  ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten. Elk pond TV besteding levert 0,8 pond netto winst op.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.