TV in Nederland 2013

82 procent van de Nederlandse huishoudens ontvangt digitale TV

  • Onderzoek
  • Video
  • 1186 X bekeken

De penetratie van digitale televisie groeit gestaag door: 82 procent van de Nederlandse huishoudens is in 2013 voorzien van digitale tv-ontvangst. Daarnaast stijgt ook het aantal consumenten met een tv met directe toegang tot internet sterk van 11 naar 17 procent.

De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal tv te kijken. De totale penetratie digitale tv-ontvangst is significant gestegen van 76% in 2012 naar 82% in 2013. Deze stijging wordt veroorzaakt door groei in digitale tv via de kabel, IPTV en glasvezel. Het percentage huishoudens dat digitale tv via de ether ontvangt is gedaald van 11% naar 9%. 

Groei digitale tv-decoders met harddiskrecorder

Het aantal huishoudens met een digitale tv-decoder met harddiskrecorder is significant gestegen. Inmiddels beschikt 20% van de Nederlandse huishoudens over een settop-box met harddisk. Het aantal huishoudens met een (losse) harddiskrecorder die is aangesloten op een tv-toestel is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. In 2013 daalde het percentage huishoudens dat in bezit is van een dvd-recorder met harddisk (van 20% naar 16%). 

Connected TV's in steeds meer huishoudens aanwezig

Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt van 11% naar 17%. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2012. 

Tabletbezit verdubbeld

De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 53% en die van tablets 40%. In beide gevallen is sprake van een significante toename. Het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2012 40%. De stijging van het aantal tablet-bezitters in 2013 ten opzichte van 2012 is relatief fors: van 21% in 2012 naar 40% in 2013. Een derde van de Nederlanders is in het bezit van een spelcomputer. Het merendeel beschikt over een laptop (70%) of een desktop (57%). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 62% in 2012). 

Over het onderzoek

Het onderzoek wordt door TNS-NIPO uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO en NOM. In totaal werden 6.326 huishoudens en 5.422 personen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.