Trends in internetgebruik 2013

  • Onderzoek
  • Mobile
  • 1392 X bekeken

In 2012 bracht SIDN voor het eerst het onderzoek 'Trends in internetgebruik' uit, waarin we een diepgaand onderzoek deden naar de manier waarop apps, mobiele devices en social media de vraag naar domeinnamen beïnvloeden. Sindsdien voerde SIDN diverse herhalingsmetingen uit om de ontwikkelingen te blijven volgen. Er is inmiddels een update op het onderzoek waarin de resultaten tegen een expertpanel aangehouden zijn. Met deze update wil SIDN inzichtelijk maken hoe ons internetgebruik verandert en wat dat betekent voor de toekomst van het Nederlandse Internet.

Tablets populair, maar phablets komen eraan

De resultaten tonen aan dat 2013 het jaar van de tablets is: 39 procent van alle respondenten gaf medio dit jaar aan een tablet te bezitten tegen 30 procent in 2012. Opvallender is  dat de tablet als internetdevice hoger gewaardeerd wordt dan de veel wijder verbreide smartphone. Het lijkt er dus op dat tablets de toekomst hebben. Het expertpanel plaatst hier echter een stevige kanttekening bij: sinds 2012 zijn de eerste phablets (grote smartphones, scherm van minimaal 5 inch) op de markt en de verwachting is dat deze toestellen de komende tijd een van de dominante devices voor internetgebruik zullen worden.

Social media blijven populair, maar de hype is voorbij

In 2012 verwachtten bedrijven een sterke groei van het belang van social media voor hun business. In 2013 lijkt het erop dat de meeste bedrijven de stap al gemaakt hebben. De verwachte groei van social media in de komende drie jaar is beperkt. De trend in de groei van actie- en campagnewebsites om doelgroepen te bereiken zet door in de zakelijke markt. Van substitutie voor een domeinnaam door social media blijkt vooralsnog geen sprake.

Meer particulieren een eigen domeinnaam, verwachting bedrijven sterk gedaald

Het aantal domeinnamen in Nederland groeit nog steeds, vooral dankzij vraag van particuliere houders. Het aantal particuliere houders van een domeinnaam is het afgelopen jaar gegroeid. In 2012 gaf 74 procent van de huishoudens aan geen domeinnaam te bezitten. In 2013 was dit 69 procent. Tegelijkertijd is het percentage niet-houders met plannen om een domeinnaam te registreren gehalveerd: van 5 naar 2,6 procent van alle huishoudens. Bij bedrijven lijkt de vraag naar domeinnamen in 2013 sterk af te nemen. In 2012 verwachtten bedrijven nog dat hun gemiddelde domeinnamenportfolio in de komende drie jaar sterk zou groeien, van 6 naar ruim 8 namen. In 2013 blijkt die verwachting sterk naar beneden bijgesteld. Gemiddeld verwachten bedrijven dat hun portfolio met niet meer dan 0,7 domeinnaam zal toenemen in de komende drie jaar.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.