Trends in franchise 2014

Kansen voor franchise met internationalisering

Slechts een handjevol franchiseformules kan succes-vol worden in het buitenland. Dit zullen met name de grote, bestendige en kapitaalkrachtige formules zijn, die zich in Nederland inmiddels hebben bewezen. Voor hen zit Nederland vol en is groei alleen nog maar in het buitenland mogelijk.

Er zijn drie belangrijke eigenschappen van franchi-sing die dit concept bij uitstek geschikt maken voor internationalisatie: de sterke organisatievorm, de in Nederland bewezen kwaliteit van de formule en het ook in het buitenland gebruik kunnen maken van loka-le ondernemersexpertise. 

De eerste internationale uitbreiding vindt doorgaans plaats in Vlaanderen en het Roergebied, net over de grens dus. Uitzonderingen zijn de “vluchtelingen” en de “familiefilialen” op de Antillen, Suriname en soms zelfs in China. Een aantal nieuwe initiatieven op het gebied van export van Nederlandse franchiseformules illustreert dat de wil tot internationalisering aanwezig is, maar dat voor succes over de grenzen een lange adem nodig is.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.