Trends in digitale media 2014

Tv-kijken via mobiele devices groeit met 46 procent

Vorig jaar december concludeerde SPOT dat TV kijken via de tablet sterk was gegroeid in vergelijking met een jaar eerder, maar dat het percentage TV kijken via de smartphone stabiel was gebleven. Nu blijkt dat het TV kijken via de smartphone in vergelijking met vorig jaar sterk is gegroeid, met maar liefst 75%. En het TV kijken via de tablet stijgt ook weer verder. Het aantal smartphone gebruikers is in een jaar tijd met 1,4 miljoen gestegen, tot bijna 10 miljoen Nederlanders.

Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat in december 2014 voor de achtste keer is uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door KVB - SMB, PMA, SPOT en RAB. De steekproef, afkomstig uit het GfK online panel, bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar en ouder, die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+). SPOT geeft in dit document een selectie van de resultaten die relevant zijn voor TV kijken.

  • Bezit tablets en smartphones stijgt verder, bezit laptop blijft stabiel, PC daalt
  • Bijna een derde van de internetpopulatie heeft een Smart TV
  • Gemiddeld heeft men 3,5 apparaten om het internet op te gaan
  • Tablet en smartphone gebruik thuis op de bank verrijkt het TV kijken en leidt tot online merk zoekgedrag en online aankopen (‘bank en kussen e-commerce’)
  • Functionaliteit van tablet stabiel, van smartphone steeds diverser
  • Ruim een kwart kijkt TV via tablet, 14% via smartphone
  • TV kijken via smartphone in een jaar tijd met 75% gegroeid, via tablet een groei van 13%: meer schermen versterkt positie TV
  • Profiel digitale TV kijker meer ‘gemiddeld ‘Nederland’
  • TV en video apps veel gebruikt op tablet en smartphone
  • Instagram en Snapchat vooral populair onder jongeren
  • YouTube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL top drie TV-websites
  • Als apps zijn YouTube, NOS, NPO Uitzending Gemist, RTL XL en Ziggo het grootst
  • TV kijkers zijn online actief tijdens het kijken, vooral browsen, mailen en bezoek social media
  • Meeste reacties op TV-programma’s gaan via Facebook

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.