Sociale informatiebronnen belangrijker dan traditionele bronnen bij aankoopbeslissingen

Consumenten hechten bij het nemen van aankoopbeslissingen meer waarde aan sociale informatiebronnen dan aan traditionele informatiebronnen. Aanbevelingen van vrienden scoren in alle landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) het hoogst, gevolgd door consumentenreviews en reviews door experts. Advertenties en media hebben de minste invloed op de aankoopbeslissingen van de ondervraagde Europese consumenten.

Voor het onderzoek heeft Reevoo in samenwerking met GMI Research per land 1000 consumenten gevraagd welke offline en online informatiebronnen zij raadplegen alvorens een aankoopbeslissing te nemen en welke waarde zij aan de verschillende informatiebronnen hechten.

In alle onderzochte landen blijkt de invloed van traditionele informatiebronnen (advertenties, media, advies van winkelpersoneel) aanzienlijk kleiner dan die van sociale informatiebronnen (reviews door consumenten, reviews door experts, advies van vrienden). In Nederland hebben aanbevelingen door vrienden de grootste invloed (51%), gevolgd door consumentenreviews (44%) en reviews door experts (43%). Voor de vijf onderzochte landen samen liggen deze percentages op respectievelijk 56%, 49% en 45%.
 

Reviews vergroten aankoopintentie

Van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft maar liefst 89% aan dat zij altijd of soms reviews van consumenten raadplegen alvorens een aankoopbeslissing te nemen. Voor alle landen samen ligt dit percentage op een gemiddelde van 90%. 62% van de Nederlandse respondenten geeft bovendien aan dat de kans groter is dat zij iets zullen kopen op een site waar consumentenreviews beschikbaar zijn dan een site zonder reviews. Voor alle landen samen ligt dit percentage op 61%.

Reviews blijken met name van belang bij het boeken van vakanties, hotels en reizen: 83% van de ondervraagde Nederlandse respondenten geeft aan soms of altijd te kijken naar reviews alvorens te boeken. Bij het kopen van een auto ligt dit percentage op 72%, voor het kiezen van een bank, een hypotheek of een kredietverstrekker op 66% en voor het afsluiten/vernieuwen van verzekeringen op 65%.

Betrouwbaarheid consumentenreviews

Nederlanders zijn iets positiever over de betrouwbaarheid van consumentenreviews dan hun Europese collega’s. 36% heeft geen bedenkingen bij reviews door consumenten, vergeleken met 27% voor alle landen samen. 35% is bang dat consumentenreviews niet echt door consumenten zijn geschreven (gemiddeld 38%) en 32% is bang dat alleen positieve reviews getoond worden (gemiddeld 32%). Slechts 27% van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen dat reviewers betaald krijgen voor het schrijven van positieve reviews (gemiddeld 34%).

Facebook als informatiebron

Facebook wordt in Nederland aanzienlijk minder gebruikt als informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen dan in de andere onderzochte landen. 44% van de respondenten geeft aan Facebook te gebruiken als bron. In Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage op 53%, in Spanje op maar liefst 76%.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.