Social media gebruik en potentie voor gemeenten in Limburg

Limburgse gemeenten maken nauwelijks tot geen gebruik van de kansen van social media

De potentie van de sociale media wordt door gemeenten enorm onderschat. Zo blijkt leest dit onderzoeksrapport over de staat van social media gebruik en potentie voor gemeenten in Limburg. “Het lijkt dat gemeenten geen helder doel, beleid en strategie hebben voor wat betreft de inzet van social media. In veel gevallen worden berichten van de website (automatisch) overgezet naar het desbetreffende sociale medium. Dit betekent dat er maar zelden een dialoog met de burger wordt aangegaan en dat participatie, waar deze media juist zo geschikt voor zijn, ver te zoeken is", aldus Hay de Bitter van Social Dutch.

Uit het onderzoek blijkt dat de Limburgse gemeenten zijn actiever op Twitter dan op Facebook. 31 van de 33 gemeenten gebruiken Twitter en weten daarmee gemiddeld 3,6% van haar inwoners te bereiken, terwijl gemiddeld slechts 4,8% van de inwoners van Limburg een Twitter account hebben. Het rapport geeft feitelijk aan dat de potentie om de burger te bereiken, via Facebook, vele malen groter is. Gemiddeld 40,3% van de Limburgse inwoners hebben een Facebook account, waarbij slechts 20 van de 33 gemeenten een Facebook pagina hebben en hiermee slechts 0,85% van haar burgers weten te bereiken.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.