Social Insights: Top 100 Merken

De impact van social media op merken onderzocht

Elke dag delen we letterlijk miljoenen berichten op sociale media. En het aantal berichten groeit harder dan ooit. Wereldwijd, maar ook in Nederland. Ook over Nederlandse merken wordt veel gesproken. Dit jaar deed digitaal communicatiebureau Greenberry voor het derde jaar op rij onderzoek naar alle berichten op sociale media over de top-100 adverteerders (Nielsen, 2012). 

Iedere dag worden er 20.000 berichten op sociale media gedeeld over de top-100 adverteerders. In drie maanden tijd (van 1 februari 2013 tot 1 mei 2013) hebben de onderzoekers meer dan 2,1 miljoen berichten geanalyseerd. Deze gegevens zijn verkregen met de zoektechnologie van Teezir. In de praktijk is het aantal berichten nog hoger omdat alleen berichten van openbare profielen kunnen worden geanalyseerd. Twitter en veel blogs zijn meestal openbaar te raadplegen, maar veel Facebook en Hyves profielen zijn afgeschermd en kunnen niet worden uitgelezen.

In dit onderzoek analyseren de onderzoekers alle autonome berichten over merken, die mensen delen op sociale media. Greenberry kijkt in dit onderzoek niet zozeer naar de aantallen volgers, retweets, likes en social engagement. Dit onderzoek concentreert zich op alle merkuitingen binnen Nederlandse sociale media, en zij analyseren op die manier alle autonome discussies, gesprekken en berichten over de top-100 adverteerders in Nederland.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.