Q2 2015 Digital Advertising & Social Intelligence

Een belangrijke onderzoeksfocus is de impact van ‘Mobilegeddon’ van Google op de prestaties van advertenties. Mobilegeddon hield in dat Google website met een goede mobiele versie de voorkeur geeft in rankings boven minder geoptimaliseerde sites. Adobe kijkt naar de veranderingen in advertentie-displays op Google en Facebook. Uit het onderzoek blijkt dat Mobilegeddon een grote impact heeft op websites met een matige mobiele versie; een afname van 10% in organisch verkeer.

Daarnaast heeft Adobe de volgende zaken onderzocht:

  • De strategie van display-advertising van Google presteert minder sterk dan de strategie van Facebook: De veranderingen van Facebook in hun display-advertising verdubbelde de CTR ten opzichte van afgelopen jaar. De veranderingen van Google zorgen ervoor dat er 22% minder advertenties worden bekeken en dat de CTR’s met slechts 24% stegen. De advertenties op Facebook worden vaak als relevanter gezien.
  • De Omzet Per Bezoek van Twitter groeit, Facebook en Pinterest kennen grote daling: De omzet per bezoek van Twitter is met 60% gestegen ten opzichte van vorig jaar, terwijl de omzet bij Facebook (17%) en Pinterest (25%) afnam. Reddit kent de grootste groei als het gaat om bezoekers ROI (met 80% gestegen), maar heeft nu te maken met negatieve social media backlash door recente gebeurtenissen.

De conclusies van het rapport zijn gebaseerd op meer dan 890 miljard advertentie-impressies van grote zoekplatformen en sociale media, zoals Google en Facebook. Daarnaast is gekeken naar meer dan 21 miljard reffered visits vanaf social media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.