Privacyrapport 2014

Privacy hoog in het vaandel

Hoe staat het met het vertrouwen van consumenten als het gaat om het afstaan van hun persoonlijke gegevens aan bedrijven? MarketResponse heeft dit onderzocht en het resultaat is voor het bedrijfsleven niet erg gunstig. Dat vertrouwen is namelijk niet erg groot. Sterker nog, er heerst veel wantrouwen.

Delen van informatie is in opmars, maar niet iedereen wil delen. In het onderzoek zijn houding- en gedragsvragen geoperationaliseerd rondom het thema ‘delen van informatie met bedrijven’ en ‘delen van gegevens op social media’. Er is een duidelijke tweedeling: delers en vermijders. De ‘delers’ delen vooral op basis van vertrouwen en optimisme. Het zijn mensen die delen vanuit het besef dat het waarschijnlijk wel goed geregeld is. De cloud of de database zegt hen niet zoveel, het gemak waarmee persoonsgebonden informatie kan worden gedeeld domineert.

‘Vermijders’ zitten echt anders in de wedstrijd (en zijn in de meerderheid). Het vertrouwen van deze groep is veel lager. Zij vertrouwen over het algemeen bedrijven maar weinig en denken zeker te weten dat hun gegevens doorverkocht worden. Slechte ervaringen hebben veel invloed op het vertrouwen en de manier waarop zij omgaan met gegevens delen. Ze worden lastig gevallen met telefoontjes van onbekende bedrijven en ontvangen ook post van bedrijven die hun gegevens echt niet kunnen hebben. Daardoor gaan ze heel bewust om met het delen van gegevens, zijn online maar weinig actief, want daar een product kopen betekent online informatie delen.

Typen delers

Bijna 4 op de 10 Nederlanders zijn (zeer) terughoudend bij het delen van persoonlijke informatie. Voegen we daaraan toe diegenen die voorzichtig zijn in het delen, dan is dat bijna de helft van de Nederlanders. Wie het profiel van deze groep beschouwt, ziet vooral een not-connected groep, soms omdat kennis of ervaring ontbeert (linkedIn, wat is dat?). Het is een groep die vooral gekenmerkt wordt door sociaal economisch niet (meer) actieven: gepensioneerd, vut, mannelijke oververtegenwoordiging en bijvoorbeeld ook nauwelijks actief met online bankieren. Aan de andere kant zien we de lichtvoetiger categorie: ruim eenderde deelt gemakkelijk zijn/haar informatie. Hier zien we vooral een groep middelbaar en hoger opgeleiden, die het leuk vindt veel van zichzelf te laten zien op Facebook, Twitter en andere social media. Een groep die permanent online lijkt te zijn (een groot deel is minder dan enkele uren geleden nog op Facebook of de online bankieren app geweest). Niet alleen jongeren, maar ook mannen en vrouwen van middelbare leeftijd vallen in deze categorie.Toch is het aantal echte risiconemers verwaarloosbaar klein. Al met al speelt vertrouwen een bepalende factor. In de infographic hiernaast staan de typen delers beschreven.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.