PayPal belangrijke stimulans voor mobiele verkoop

The Total Economic Impact Of The Mobile Channel With PayPal For Online Merchants In The Netherlands

Mobile commerce is volop in ontwikkeling en de acceptatie van mobiel betalen onder consumenten neemt snel toe. Uit het onderzoek blijkt dat het mobiele kanaal ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt, ongeacht in welke branche ze zich bevinden. Het betaalproces is daarbij een kritische succesfactor. Voor consumenten zijn veiligheid, snelheid en gemak daarbij cruciaal. Het onderzoek belicht daarom de impact van de betaalmogelijkheden op basis van analyses voor een fictieve onderneming. Daaruit blijkt dat 30 procent van de mobiele verkopen geen doorgang zou vinden als er geen mogelijkheid is om via PayPal te betalen.

"M-commerce heeft een sterke invloed op de wereldwijde e-commerce”, zegt Eelco van Wijk, algemeen directeur PayPal Benelux. “Het onderzoek toont aan dat wanneer webwinkeliers het mobiele kanaal gaan gebruiken, ze maar een beperkt gedeelte van de omzet weghalen bij de reguliere e-commerce. Een groot deel van de aankopen via de smartphone is juist additioneel en had niet plaatsgevonden als de webwinkel niet was geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nederlandse webwinkeliers, die het mobiele kanaal niet gebruiken, laten dus potentiële omzet liggen.”

Verbeterd klantcontact en meer traffic

Het toevoegen van een mobiele website of een mobiele app verhoogt tevens de traffic naar de website. Met een mobiele omgeving trekt een ondernemer niet alleen nieuwe klanten aan, maar biedt hij ook een nieuwe contactmogelijkheid voor bestaande klanten. Dit leidt uiteindelijk tot hogere conversie op de bestaande website. Daarnaast versterkt de aanwezigheid van een mobiele website of app het imago van een onderneming en neemt de klanttevredenheid toe. Vooral intensieve smartphone-gebruikers maken nauwelijks onderscheid tussen mobiel en online en willen zelf bepalen wanneer en op welk apparaat ze iets kopen.

Volgens het onderzoek zal een mobiele app in het tweede jaar na zijn introductie leiden tot meer persoonlijke interacties met klanten dankzij geïntegreerde functies als op locatie gebaseerde aanbiedingen of klantenkaarten. Deze extra functies kunnen ook een nieuwe bron van inkomsten vormen voor ondernemers. Naarmate ondernemers hun mobiele aanbod uitbreiden met meer gerichte aanbiedingen en het aankoopproces versnellen en vergemakkelijken, zal de omzet via het mobiele kanaal geleidelijk toenemen.

Meer mobiele verkopen dankzij PayPal

Volgens Forrester zou bijna dertig procent van de omzet niet hebben plaatsgevonden als PayPal niet tot de betaalmogelijkheden behoort. Bij de fictieve onderneming in het onderzoek betekent dat ongeveer 706.000 euro of 27 procent van de extra mobiele verkoop kan worden toegeschreven aan de aanwezigheid van PayPal. Met name het gemak en de veiligheid worden gezien als belangrijke aspecten om te betalen via PayPal op de smartphone. De respondenten geven ook aan dat het belang van PayPal groter is op mobiele apparaten dan op pc's.

"Sommige retailers voorzien dat ze zo’n 30 tot 40 procent van hun huidige klanten zouden verliezen als ze mobiel niet via PayPal kunnen betalen. De mobiele betaalmogelijkheid via PayPal neemt eventuele twijfels bij gebruikers over veiligheid weg en vergemakkelijkt het betalingsproces. Bovendien verhoogt PayPal de mobiele omzet, doordat retailers een nieuw publiek kunnen bereiken, " aldus het onderzoek van Forrester Consulting.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.