Our Mobile Planet: Nederland

Inzicht in de mobiele consument

Dit onderzoek is bedoeld om inzicht te verschaffen in de manier waarop consumenten internet op hun smartphone gebruiken. Het rapport bevat feiten en cijfers over aanvaarding en gebruik van de smartphone, over internetgebruik in het algemeen, zoekopdrachten, video's, sociale netwerken, mobiele advertenties en m-commercegedrag via smartphones.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek:

  • Smartphones zijn een onlosmakelijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden. De marktpenetratie van smartphones is gestegen tot 52 procent van de bevolking en deze smartphone-eigenaren worden steeds sterker afhankelijk van hun apparaat. 73 procent surft elke dag op internet met hun smartphone en de meesten gaan nooit zonder hun smartphone van huis. Implicatie: bedrijven die mobiele apparaten tot een centraal onderdeel van hun strategie maken, profiteren van de kans om de nieuwe, continu verbonden consument aan te spreken.
  • Smartphones hebben het gedrag van consumenten veranderd. Mobiel zoeken, video's, apps en sociale netwerken worden veelvuldig gebruikt. Smartphonegebruikers multi-tasken met hun media en 75 procent gebruikt de telefoon terwijl ze andere dingen doen, zoals tv kijken (49 procent). Implicatie: door uitbreiding van uw reclamestrategie met mobiel en het ontwikkelen van geïntegreerde cross-mediacampagnes kunt u de consument van tegenwoordig effectiever bereiken.
  • Smartphones helpen gebruikers door de wereld te navigeren. Aanwezigheid op smartphones is essentieel voor lokale bedrijven. 81 procent van alle smartphonegebruikers zoekt naar lokale informatie op hun telefoon en 68 procent onderneemt als gevolg daarvan actie, zoals een aankoop doen of contact opnemen met het bedrijf. Implicatie: als er een klikbaar telefoonnummer in de lokale zoekresultaten voorkomt en services voor locaties ook op mobiel worden aangeboden, wordt het eenvoudiger voor consumenten om direct contact op te nemen met bedrijven.
  • Smartphones hebben de manier veranderd waarop consumenten winkelen. Smartphones vormen essentiële winkelhulpmiddelen. Op 74 procent van alle smartphones wordt onderzoek gedaan naar een product of service. Onderzoek via de smartphone beïnvloedt de koopbeslissingen en aankopen via alle kanalen. 18 procent van alle smartphonegebruikers heeft via de telefoon een aanschaf gedaan. Implicatie: het hebben van een voor mobiel geoptimaliseerde site is essentieel en een kanaaloverschrijdende strategie is noodzakelijk om de consument via meerdere paden tot kopen aan te zetten.
  • Smartphones helpen adverteerders contact leggen met consumenten. Mobiele advertenties worden opgemerkt door 82 procent van alle smartphonegebruikers. Smartphones vormen ook een essentieel onderdeel van traditioneel adverteren, aangezien 39 procent een zoekopdracht op de smartphone uitvoert na het bekijken van een offline advertentie. Implicatie: als mobiele advertenties een onderdeel vormen van een geïntegreerde marketingstrategie, kan de betrokkenheid van de consument worden vergroot.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.