Online bestedingen Duitsland flink gestegen

De ontwikkeling van de online B2C omzet in 2012

De online consumentenuitgaven in Duitsland zijn in 2012 met 27 procent gegroeid. Het afgelopen jaar was online retail goed voor 27 miljard euro. Waar de groei van de online omzet van Otto afnam, steeg die van Amazon en Zalando. Het online kanaal is daarmee goed voor 70,2 procent van alle verkoop op afstand in Duitsland, wat totale waarde van 39 miljard euro kent.

Het aandeel van de vertrouwde catalogus neemt daarbij steeds verder af. Een lustrum geleden was de catalogus nog de belangrijkste omzetbron. BVH verwacht voor 2013 nog eens een flinke stijging van 21% van de online aankopen.

De grote jongens

De grootste webverkoper van Duitsland, Amazon, kende in 2012 een omzetgroei van 21% en zette daarmee totaal 8,7 miljard dollar om. Volgens Duitse media zal de omzetgroei van Otto uitkomen op eenderde van die van de totale Duitse online productbestedingen. De omzet van Zalando kwam het afgelopen jaar uit op 1,15 miljard euro, 125 procent meer dan in 2011.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.