Online Advertising Spend The Netherlands 2014

De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2014 met 11,3% gegroeid ten opzichte van 2013 en laat daarmee voor het eerst sinds 2011 weer een double digit groei zien. De totale omzet binnen deze sector was in 2014 bijna 1,4 miljard euro. Video advertising groeide het hardst met maar liefst 30%.

Mobile advertising

Ook mobile advertising breekt nu door in Nederland met een groei van maar liefst 82%, waarbij de groei vooral aan het einde van het jaar sterk toenam. Adverteerders kozen binnen mobiel adverteren voornamelijk voor het adverteren in een app. 

Programmatic trading

Via programmatic trading kunnen internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen, veelal volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, groeide in 2014 wederom met bijna 40%. Naast de standaard banners worden ook andere formaten zoals video en interruptive al via deze manier verhandeld. De verwachting is dat deze groei door blijft zetten aangezien in de toekomst ook reclame via andere mediumtypen zoals radio en TV steeds meer geautomatiseerd verhandeld zal gaan worden.

Online advertising in 2015

Door het toenemen van het consumentenvertrouwen in 2015 en de verschuiving van TV budgetten naar digital, voorspelt Deloitte dat de online advertentiemarkt ook de komende jaren verder zal groeien. Voor volgend jaar wordt een groei voorspeld van 8,4%. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.