NOM Print Monitor 2012

De NOM Print Monitor (NPM) is hét bereiksonderzoek voor printmedia in Nederland. Jaarlijks worden ongeveer 22.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van ruim 200 dagbladen en tijdschriften. Deze steekproef staat voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Daarnaast wordt in de NPM het gebruik van andere media vastgelegd, zoals tv-kijken, radio luisteren, internet- en computergebruik, bioscoopbezoek en het bekijken van gratis ansichtkaarten.

Uit het onderzoek over 2012 blijkt dat het aantal mensen dat de krant op hun tablet of telefoon leest vlug toeneemt. Met name de tablet is populair als digitale krant. Zo'n 1,4 miljoen mensen gaven aan in 2012 de tablet te gebruiken voor het lezen van dagbladen. In 2011 waren dit er een half miljoen. Het lezen van dagbladen op de smartphone deed 13 procent van de respondenten. In 2011 was dit nog 11,2 procent. Het lezen van de digitale kranten en tijdschriften op een tablet blijkt het meest populair onder mannen en hoger opgeleiden tussen de 35 en 49 jaar. Jongeren tussen de 20 en 34 jaar gebruiken juist vaker hun smartphone hiervoor.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.