Mobile Site Optimisation Study

Verblijftijd op website stijgt bij geschiktheid voor mobiel

Uit onderzoek van IAB UK blijkt dat de gemiddelde tijd die bezoekers op een website spenderen twee minuten langer is wanneer de site geschikt is voor mobiele gebruikers. De cijfers benadrukken hoe belangrijk een mobiele website voor merken kan zijn. Uit eerder onderzoek van Google (2011) bleek dat 79% van de merken geen mobiele site had. Het onderzoek van IAB UK laat zien dat op dit moment bijna 40% van de top 100 merken in de UK zoals Tesco, B&O en Boots een website hebben die geschikt is voor mobiele gebruikers. Een positieve trend dus die bewijst dat mobiel -althans in het Verenigd Koninkrijk- langzaam maar zeker op de agenda komt te staan bij de meeste merken.

Uit de data die voor het onderzoek werd gebruikt blijkt verder dat er op websites die geschikt zijn voor mobiele gebruikers meer interactie met consumenten is. De gemiddelde tijd die bezoekers besteden op sites die geschikt zijn voor mobiel is volgens het onderzoek 5 minuten, 2 minuten langer dan de gemiddelde tijd die besteed wordt op websites waarbij dit niet het geval is.

Ook het aantal bezochte pagina’s per bezoek is volgens de onderzoekers hoger bij websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Deelnemers aan het onderzoek bezochten maar liefst 33% meer pagina’s op voor mobiel gebruik geschikte websites dan op websites die niet geschikt waren voor mobiel.

Ondanks de positieve resultaten is er nog een lange weg te gaan. De 60% van de top 100 merken in de UK die nog geen mobiele site hebben lopen volgens dit onderzoek kansen op interactie met consumenten mis. Uit onderzoek dat IAB UK vorig jaar deed bleek zelfs dat het niet hebben van een mobiele site de kans op verkopen drastisch kan verlagen. 30% van de respondenten zei destijds dat ze een product of dienst niet zouden kopen als de gekozen adverteerder geen mobiele site zou hebben.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.