Mobile Payments Index 2014

Zeventig procent webwinkeliers handelt betalingen af op het mobiele web

De index toont aan dat 20,2% van betalingen via het wereldwijde netwerk van betalingsprodiver Adyen in maart via het mobiele web plaatsvond. Dat is een stijging van 66% ten opzichte van vorig jaar. Van deze 20,2% vond 10,9% van de betalingen plaats via de smartphone. Tablets genereerden 9,3% van de totale transacties.

De voortdurende groei in mobiele betalingen dit kwartaal wordt ondersteund door het feit dat 70% van de wereldwijde Adyen-gebruikers betaalverkeer zien vanaf het mobiele web gebeurt. Deze groei in het aandeel mobiele betalingen in verschillende belangrijke markten wordt elk kwartaal door Adyen in kaart gebracht, waaronder reizen (+5%), ticketverkoop (+3,2%), retail (+2,8%) en digitale producten, zoals boeken, films en muziek (+6,2%). De Index laat duidelijk zien dat de voorheen steeds hoge groeicijfers voor online mobiele betalingen afvlakken, omdat m-commerce steeds meer mainstream is geworden. De gaming sector kende zelfs een kleine krimp (-1,6%) omdat in-app betalingen steeds meer terrein winnen.

Voor webwinkels is het belangrijk om de mobiele conversie te maximaliseren door de complete m-commerce-ervaring zo aangenaam en soepel mogelijk te maken voor de consument. Bijvoorbeeld door het gebruik van betalingen met één druk op de knop via eerder opgeslagen beveiligde betaalgegevens. Het is voor webwinkels van groot belang om de hoogst mogelijke veiligheid te bieden met bijvoorbeeld Adyen’s Client-Side Encryption. Deze functie codeert de betaalgegevens van de klant op het moment dat de betaling vanuit een app of vanuit de browser van de webwinkel wordt doorgezet. Een andere belangrijke factor die de groei van veilige mobiele commercie stimuleert is Tokenization. Daarbij kunnen webwinkels betalingstransacties afronden met een digitale ‘token’, die is gelinkt aan de veilig opgeslagen betaalgegevens van de klant. Deze data worden veilig opgeslagen op de servers van Adyen. Daardoor hoeft de klant deze betaalgegevens niet zelf te verzamelen en op te slaan. Gecombineerd ondersteunen deze technologieën een soepele mobiele koopervaring, terwijl de webwinkels de vereiste PCI-standaarden kunnen naleven.

Meeste transacties via smartphones, maar tablet-gebruikers besteden meer per transactie

Wat betreft mobiele webtransacties hebben smartphones de leiding met bijna 54% (+2,9% ten opzichte van het vorige kwartaal) in vergelijking met tablets die met 46% een lichte daling (-2,9%) zagen ten opzichte van het vorige kwartaal.  De iPhone is nog steeds het meest gebruikt als het gaat om smartphone-transactie met bijna 31%, maar Android is een sterke tweede met een aandeel van 22,5%. Windows Mobile en Blackberry vertegenwoordigen respectievelijk 0,6% en 0,1%. Voor de tablets is de iPad het meest gebruikt met 38,4% (-3,6%) in vergelijking met 7,6% op Android-tablets(+0,7%).

Het aantal mobiele webbetalingen is in het eerste kwartaal van 2014 in alle sectoren gestegen, behalve in gaming, waarbij de transactievolumes voor zowel smartphones (-19%) als tablets (-10%) duidelijk is gedaald. Dit is voornamelijk te wijten aan de groeiende populariteit van in-app betalingen binnen deze sector. Dit kwartaal zijn de aankopen van digitale producten op zowel de tablet (+50%) en smartphone (+30%) sterk gegroeid. In retail, reizen en ticketverkoop zijn aankopen via de smartphone gestegen met respectievelijk 31%, 26% en 21%, echter groeiden de aankopen via de tablet minder dan 10% (8%, 5% en 8% respectievelijk).

Aandeel in transactievolume per sector

  • Reizen: smartphones 22% (t.o.v. 17,5% in Q4 ‘13); tablets 12,5% (t.o.v. 11,9%)
  • Retail: tablets 16,5% (t.o.v. 15,9%); smartphones 9,3% (t.o.v. 7,1%)
  • Ticketverkoop: smartphones 15,75% (t.o.v. 13%); tablets 8,1% (t.o.v. 7,5%)
  • Digitale producten: smartphones 16,9% (t.o.v. 13%); tablets 7,5% (t.o.v. 5%)
  • Gaming: smartphones 7,3% (was 9% in Q4 ’13); tablets 2,7% (was 3%)

Als het aankomt op de totaal aantal  transacties dan is de sector reizen de grote winnaar in het eerste kwartaal van dit jaar. De gemiddelde waarde per transactie steeg met 63% voor de tablet en met bijna 30% voor de smartphone ten opzichte van Q4 2013. Ondanks de daling in het daadwerkelijke aantal mobiele online transacties in de gaming sector is de gemiddelde waarde per transactie gestegen met 18% voor smartphones en bijna 7% procent voor tablet. Ticketverkoop kende een lichte stijging in Q1 (3% voor tablets en 2% voor smartphones). Voor zowel de retail als de digitale producten is de gemiddelde transactiewaarde gedaald (retail: -8% voor tablets en -15% voor smartphones; digitale producten: -4% voor tablets en een daling van meer dan 4% op smartphones). In alle bovengenoemde sectoren gaven klanten op een tablet meer uit dan diegene die een transactie voltooide via een smartphone. Tablets verslaan ook de PC voor verkopen in de gaming, ticketverkoop en digitale producten.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.