Mobiel shoppen in Europa en Noord-Amerika: kerncijfers en trends 2014-2015

Nederlandse m-commerce bestedingen verdubbelen bijna tot €1,29 miljard euro in 2015

Nederlanders verwachten dit jaar bijna een vijfde (18,3%) van alle online aankopen via mobiele apparaten te doen, aldus onderzoek van ActiePagina.nl. De groei van uitgaven via smartphones is 78,9% (€0,68 miljard euro) in 2015, terwijl de uitgaven voor tablets naar verwachting groeien met 110,3% (€0,61 miljard euro). De meeste online bestedingen in Nederland worden in 2015 nog steeds via PC's gedaan (81,7%, tegenover 88,8% in 2014).

De studie bevestigt dat Nederland één van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa is. In heel Europa groeit de m-commerce omzet naar verwachting met 88,8% in 2015, terwijl de Nederlandse m-commerce omzet waarschijnlijk met 92,5% zal stijgen. De snelst groeiende markten voor m-commerce in Europa zijn Polen (108,8%), Duitsland (103,1%) en Spanje (97,4%). De VS m-commerce markt groeit met 63,1%.

PC's blijven dominant kanaal voor online aankopen, maar mobile groeit snel

Terwijl PC’s nog steeds de eerste plek innemen als het gaat om online transacties van consumenten, blijkt uit het rapport dat de verkoop via smartphones en tablets snel groeit. In heel Europa wordt verwacht dat de verkoop via tablets dit jaar groeit met 83,6% en via smartphones met 92,8%. Het aantal aankopen via tablets in Nederland stijgt met 110,3% (€0,61 miljard euro) tegenover 123,1% in 2014 (€0,29 miljard euro) en het aantal smartphone-aankopen neemt toe met 9,6%, tegenover 6,4% in 2014.  Hoewel consumenten steeds vaker hun mobiele apparaten gebruiken om naar productinformatie te zoeken, prijzen te vergelijken of digitale coupons en aanbiedingen te bekijken, vinden de meeste transacties nog steeds via andere kanalen plaats.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.